به تازگی فرهنگ خرید با کارت اعتباری در حال توسعه هست. در تهران خیلی از فروشگاه ها به دستگاه پوز بانکی مجهز شدند و مشتریان در حال خو گرفتن با خرید از طریق کارت اعتباری و دستگاه پوز هستند.

pool-kise

خوب این خبر خوبی است ولی هر توسعه تکنولوژیکی یا فرهنگی نیاز به بسترسازی هایی از همان نوع تکنولوژیکی و یا فرهنگی است.

آمار تکان دهنده تراکنش های ناموفق بانکی ماه بهمن ۸۷ که توسط بانک مرکزی منتشر گردید نشاندهنده عقب ماندن تکنولوژی در ایران برای تراکنش های بانکی می باشد.

بحث عقب بودن تکنولوژی در سیستم بانکی ایران را در مقاله دیگری بررسی خواهیم کرد.

اولین مشکل فرهنگی استفاده از کارت های بانکی در ایران حفاظت از اطلاعاتی است که باعث می شوند که هر کسی بتوانداز حساب شما پول برداشت نماید.

بسیاری از ایرانی ها هنوز نمی دانند که می توان فقط با داشتن اطلاعات کارت بانکی آن ها از طریق اینترنت از حساب آن ها پول برداشت کرد.

کلیه پرداخت های اینترنتی نیاز به ۴ مشخصه از کارت اعتباری مشتری دارد. که عبارتند از:

شماره کارت(که بر روی کارت هک شده) – شماره ۳ رقمی cvv2(که بر روی کارت هک شده) – تاریخ انقضا(که بر روی کارت هک شده) و رمز خرید اینترنتی که عموما همان رمز خودپرداز و خرید از پوز می باشد.

بنابراین در صورتیکه کارت شما برای لحظاتی در دست من باشد، ۳ مشخصه از ۴ مشخصه را دارم و در صورتیکه با ترفندی مانند نگاه کردن رمز در هنگام کار با خودپرداز یا دستگاه پوز، رمز شما را هم بفهمم می توانم تا سقف روزی ۱۰ میلیون تومان از حساب شما برداشت نمایم.

پس در موارد زیر خیلی حساس باشید:

- کارت بانکی خود را بی جهت در اختیار دیگران حتی دوستان قرار ندهید.

- در هنگام وارد کردن رمز عبور در عابر بانک یا دستگاه پوز فروشگاهی مراقب باشید که رمز عبور شما توسط افراد کنار شما و یا دوربین فروشگاه یا بانک دیده نشود.

- به هیچ عنوان برای خرید از فروشگاه کارت خود را به مغازه دار ندهید تا وارد دستگاه پوز نماید. به تازگی مغازه داران کارت مشتریان را می گیرند و داخل پوز که پشت پیشخوان خود گذاشته اند می کشند و رمز را هم از شما سوال می کنند و وارد می نمایند. همین زمان کافیست تا تمام اطلاعات روی کارت شما را یادداشت نموده و استفاده نمایند.

- پیشنهاد می شود که کارت حسابی را که خیلی پول داخل آن دارید با خود حمل ننمایید. به ازای آن یک حساب دیگر در آن بانک داشته باشید و برای نیاز روزمره خود از آن استفاده کنید و از طریق اینترنت پول را به اندازه نیاز به کارت جدید منتقل نمایید.

- رمز کارت بانکی خود را حفظ کنید و به هیچ عنوان به صورت یادداشت در کیف کارت اعتباری خود نگه ندارید.