رتبه کسب و کار ایران ۱۲۸ است

دوشنبه ، 10 تیر 1398 ، 09:57
به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از خبرنگار ایبنا، فرهاد دژپسند عصر امروز در مراسم رونمایی از نقشه راه عملیاتی بهبود محیط کسب و کار و درگاه ملی مجوزهای کسب و کار با اشاره به اینکه بهبود فضای کسب و کار یک امر چندوجهی است گفت: متناسب با اثر بسیار گسترده، نیازمند مشارکت بالا نیز هستیم.

وزیر اقتصاد اظهارداشت: بر اساس برآوردی که شده به ازای هر ۱۰ هزار میلیاردتومان منابع عمرانی، یک درصد رشد اقتصادی ایجاد می شود؛ بنابراین بهبود محیط کسب و کار می تواند رشد اقتصادی ایجاد کند و در این بخش برای هر یک درصد رشد اقتصادی باید تا ۱۷ درصد محیط کسب و کار را بهبود ببخشیم.

راهبردهای صحیح

وی ادامه داد: اهمیت بهبود محیط کسب و کار در شرایط تنگنای مالی دولت از بهترین راهبردها خواهد بود و بهبود فضای کسب و کار می تواند در صورت استمرار، در پایان برنامه ایران را به رتبه ۷۰ در دنیا برساند.

دژپسند تصریح کرد: مقام معظم رهبری بر موضوع بهبود فضای کسب و کار در سال جاری تاکید داشتند و مجوزها می‌تواند شرایط را تسهیل کند. سهولت در تامین مالی و ... نیز در کسب و کار جایگاه خود را دارند.

تسهیل قوانین و مقررات

وی افزود: قوانین و مقررات در کنار بخشنامه های مزاحم می‌تواند روند کار را حتی متوقف کند. بنابراین این موارد باید شناسایی و رفع شوند.

وزیر اقتصاد اظهارداشت: وقتی هزینه مبادله بالا باشد، سرمایه گذار ناامید می شود. در مواردی سرمایه گذار خارجی پشیمان می شود و ما در این بخش مشکل داریم و بر همین اساس برنامه عملیاتی حذف مجوزهای غیرضرور باید در دستور کار وزارت اقتصاد قرار داشته باشد و این بحث در تمام زیرمجموعه های وزارت اقتصاد دنبال شود.

دژپسند تاکید کرد: وقتی در فرایند کسب و کار احساس می شود نیازمند مراجعه به بخش های مختلف هستیم باید با اطمینان خاطر باشد.

شکل‌گیری اقتصاد هوشمند

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه اظهار داشت: در کشور ایران که در مرحله در حال توسعه هستیم و با محدودیت‌های زیادی نیز مواجه‌ایم، باید در این حوزه برای خود مزیت ایجاد کنیم تا سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای حضور و سرمایه‌گذاری در کشور انگیزه پیدا کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید احساس وجود موانع و عدم امنیت سرمایه‌گذاری رفع شود، افزود: همچنین شکل‌گیری اقتصاد هوشمند استراتژی دیگری است که به دنبال آن هستیم و ارتباط تنگاتنگی با بهبود محیط کسب و کار دارد.

دژپسند تصریح کرد: با حذف روابط بین افراد به کمک دیجیتالی شدن کم‌کم می‌توانیم کارها را به صورت خودکار انجام دهیم و همچنین توسعه ICT ظرفیت‌های شغلی جدید ایجاد خواهد کرد که نگرانی‌ها بابت بیکار شدن افراد را رفع می‌کند.

ارتقای شفافیت

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه اقتصاد هوشمند شفافیت را به دنبال خواهد داشت، تاکید کرد: در این صورت بسیاری از هزینه‌ها برای فعالان کسب و کار کاهش پیدا می‌کند و رانت‌ها نیز از بین خواهد رفت که موجب از بین رفتن هزینه بالاسری فعالیت اقتصادی خواهد شد.

دژپسند با بیان اینکه بنگاه‌های کوچک و متوسط و صنوف از این مسیر سود زیادی خواهند کرد، گفت: گام بعدی افزایش قدرت رقابت در عرصه اقتصاد بین‌الملل است.

بالا بودن قیمت نسبی کالاها و خدمات تولید

وی با اشاره به بالا بودن قیمت نسبی کالاها و خدمات تولید ایران، گفت: در مسیر اقتصاد هوشمند می‌توان هزینه‌ها را کاهش داد که در این صورت کیفیت بالا خواهد رفت و قیمت نسبی پایین خواهد آمد.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: با تاکیدی که رییس جمهور داشته و مقام معظم رهبری داشتند، باید این امر را یک واقعیت بدانیم و در این زمینه دست نیاز به سمت دستگاه ها دراز می‌کنیم.

دژپسند ادامه داد: همکاری قوه قضاییه وجود دارد و نیروی انتظامی نیز اعلام آمادگی کرده است. اگر بخواهیم به بهبود فضای کسب و کار سرعت ببخشیم باید از تمام قوا استفاده کنیم و یکی از اقشاری که می‌توانند به ما کمک کنند رسانه ها هستند.

وی اظهارداشت: در وزارت اقتصاد یکی از رویکردهای جدی، انسجام توانمندی ها برای بهبود فضای کسب و کار است و باید از تمام امکانات کشور استفاده شود.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: اگر رتبه کسب و کار ایران ۱۲۸ است به این معنا است که سرمایه گذار خارجی بعد از ۱۲۸ کشور به سراغ ما خواهد آمد.

وی افزود: امروز فرصت تعلل نداریم و باید با سرعت کارها را دنبال کنیم.

► از سیر تا پیاز مدیریت ارتباط با مشتری 2
افزایش یک درصد رشد اقتصادی کشور، به ازاء هر 16.5 درصد بهبود فضای کسب و کار ◄

مطالب مرتبط
بنر