به زودي شعب بانک اکو در ايران و پاکستان گشايش مي‌‏يابد

سه شنبه ، 3 دی 1387 ، 15:10

رئيس بانک تجارت و توسعه اکو گفت: به زودي شعب بانک اکو در ايران و پاکستان گشايش مي‌‏يابد.

 مورات اولوس در سومين اجلاس وزراي اقتصادي کشورهاي عضو اکو که صبح امروز در محل سالن همايش‌‏هاي بين‌‏المللي صدا و سيما برگزار شد، با تاکيد برهمگرايي کشورهاي عضو اکو براي مقابله با بحران اقتصاد جهاني اظهار داشت: اجلاس سوم در شرايطي تشکيل مي‌‏شود که چالش‌‏هاي عميق اقتصادي پيش روي کشورهاي عضو اکو قرار دارند.


وي افزود: بحران مالي جهان که در حال حاضر آن را تجربه مي‌‏کنيم،‌ وضعيت مالي دنيا و بازارهاي سرمايه را بسيار شکننده کرده است و اين جريان به سرعت رو به وخامت مي‌‏رود.


رئيس بانک تجارت و توسعه اکو با اشاره به اينکه پيش‌‏بيني رشد اقتصادي دنيا به کمتر از يک درصد رسيده است، تصريح کرد: امروز هيچ کجاي دنيا وجود ندارد که تاثير بحران مالي دنيا را تجربه نکرده باشد. با افت ارزش ارز و سهام طي ماه‌‏هاي آينده انتظار مي‌‏رود که تامين منابع مالي براي کشورهاي عضو اکو سخت شود.


به گفته وي، کاهش سرمايه‌‏گذاري خارجي در صنايع خودروسازي و بازارهاي مالي و نوسان قيمت نفت، موجب صدمه به کشورهاي عضو اکو خواهد شد.


اولوس با اشاره به اينکه کشورهاي صادرکننده در چنين شرايطي سود مي‌‏برند، عنوان داشت: بيشترين زيان در اين شرايط به کشورهاي واردکننده کالا و خدمات وارد مي‌‏شود و اين تحولات نشان‌‏دهنده اين است که کشورهاي عضو اکو بايد بر روي چند جانبه کردن توليدات خود متمرکز شوند.


وي ادامه داد:‌ اين کشورها بايد به شدت بر روي تقويت بازارهاي مالي کار کنند و نسبت به حمايت از زيربناهاي مالي خود اقدام کنند.


او تاکيد کرد: امروز زمان براي چالش بزرگ و اجراي سياست‌‏هاي يکپارچه اقتصادي براي حمايت از همکاري‌‏هاي راهبردي در حيطه‌‏هاي مختلف براي جلوگيري از فاجعه انساني پيش روي همه کشورهاي عضو اکو است. بحران جهاني تنها مخاطره نيست، بلکه فرصت هم در پيش دارد.


رئيس بانک تجارت و توسعه اکو با بيان اينکه کشورهاي عضو اکو توانايي گسترش روابط خود را دارند، ‌‏تصريح کرد:‌ تجارت درون منطقه‌‏اي، حذف تعرفه‌‏هاي بين کشورها، سرمايه‌‏گذاري بين کشورهاي عضو و اصلاحات ساختاري در فضاي کسب و کار مي‌‏تواند کار تجارت را تسهيل کند. به همين منظور بايد جامعه اقتصادي عضو اکو تمرکز بيشتري بر روي اين اهداف داشته باشد.


وي اضافه کرد:‌ بانک اکو به نحو موفقيت‌‏آميزي در سال 2008 شروع به کار کرده و به عنوان تسهيل‌‏کننده تجارت آماده ارائه وام به بنگاه‌‏هاي کوچک و متوسط است.


اولوس تاکيد کرد: ‌‏کشورهاي عضو اکو تعهد 300 ميليون دلاري به اين بانک دارند و کشورهايي که تاکنون به بانک توسعه و تجارت نپيوسته‌‏اند، بايد هر چه سريع‌‏تر همکاري خود را با اين بانک آغاز کنند.


به گفته وي، با تامين منابع اين بانک، تسهيلات تجاري کوتاه‌‏مدت و بلندمدت در اختيار صادرکنندگان و واردکنندگان کشورهاي عضو اکو در غالب همکاري‌‏هاي درون منطقه‌‏اي قرار خواهد گرفت.

 او در پايان گفت:‌ منطقه اکو آينده روشني دارد و بايد با قدرت از بحران مالي دنيا خارج شود.

منبع: خبرگزاری ایلنا

► 6 پیشنهاد احمدی نژاد به اکو برای حل مشکل اقتصادی جهان
تورم مالیات فقرا به اغنیا ◄

مطالب مرتبط
بنر