ماجرای جعل اسکناس و اولین جاعلی که ایرانی نبود!

شنبه ، 8 خرداد 1389 ، 10:44

به گزارش بانکی دات آی آر برای دانستن زمان اولین جعل اسکناس، شاید احتیاجی به مراجعه به تاریخ نباشد. با قطعیت می‌شود حدس زد کار جاعلان پول از همان موقع چاپ اولین اسکناس‌ها در چین شروع شده است.

 


هر چه به زمان حال نزدیک‌تر بشویم، نقش دانش و فناوری در داستان پلیسی جعل و ضدجعل پررنگ‌تر می‌شود. دولت‌‌ها می‌خواهند اسکناس‌ها را طوری طراحی و چاپ کنند که کپی‌‌برداری غیرقانونی از آنها هر چه سخت‌تر باشد و جاعل‌ها هم همیشه دنبال روش‌هایی برای تقلید از تکنیک‌های جدید هستند.

طبیعی است که دلار آمریکا به‌عنوان رایج‌ترین پول دنیا، بیشتر از هر پول دیگری در معرض جعل در سراسر دنیا باشد. به همین دلیل، خزانه‌داری آمریکا هرچند سال یک‌ بار، تغییراتی در اسکناس‌های 100دلار این کشور ایجاد می کند .البته با وجود تمام این تلاش ها هنوز صد ها هزار دلار اسکناس جعلی در چرخه پولی کشور جریان دارد.

 

اولین اسکـناس تـقـلبی در ایران
اولین کسی که در ایران اقدام به چاپ اسکـناس تـقـلبی کرد شخصی به نام الکساندر ایوانویچ بود که در شهـریور ماه 1309 به کمک عـده ای در یک زیرزمین در جنوب شهـر تهران به کار چاپ اسکـناس‌های یک تومانی مشغـول بود. سال‌های بعـد چاپ اسکـناس تـقـلبی در ایران معـمول شد و عـلاوه بر اسکـناس ایران، حتی اسکـناس تـقـلبی سایر کشورهای جـهان نیز از قـبـیل دلار و دیـنار عـراقـی چاپ شد؛ البته متقلبان همین که تعداد کمی از اسکـناس‌ها را به مصرف رسانـدند، دستگـیر شدند.

► رابطه سايبر تروريسم و اقتصاد

مطالب مرتبط
بنر