استفاده از هولوگرام و هولوگرافی در فناوری

دوشنبه ، 19 خرداد 1393 ، 05:38


هولوگرام برچسب های سه بعدی است که ممکن است روزانه آنها را روی کالاهای مختلفی مثل بسته های نرم افزاری، کارت های اعتباری و انواع و اقسام کالاها مشاهده کنید هولوگرام ها نشان از اوریجینال بودن کالاها دارند این برچسب ها با استفاده از نور لیزر به وجود می آیند.

 


به گزارش گروه خبری بانکی دات آی آر در سال 1970 خودرو سازان از برچسب های هولوگرام استوانه ای شکل برای نشان دادن مدل خودروها استفاده میکردند. در حال حاضر تعداد انبوهی از هولوگرام ها در رنگها و شکل های مختلفی تولید میشوند این برچسب ها دارای حساسیت بالای بوده و نشان از هویت کالاها دارند که یا روی خود کالا یا روی بسته و جعبه آنها درج میشوند.

 


اما هولوگرافی روشی است که برای تولید هولوگرام ها از آن استفاده میشود. هولوگرافی از نور لیزر برای ساخت برچسب های هولوگرام استفاده میکند از این علم برای ساخت صفحه نمایش های سه بعدی نیز استفاده میشود. علاوه بر اینها از علم هولوگرافی برای بازتاب تصاویر و همچنین در ویدئو پروژکتورها نیز استفاده میشود. در سال 1860 جان هنری پپر از این علم برای تکنیک Pepper's Ghost استفاده نمود. این تکنیک در تئاتر و نمایش به کار میرود که در آن از اشیایی مثل شیشه برای بازتاب اجسام استفاده مینمودند.


به تازگی مهندسان شرکت سامسونگ نیز تصمیم گرفتند از علم هولوگرافی برای ساخت صفحه نمایش های سه بعدی بدون استفاده از عینک های مخصوص استفاده کنند تا بتوانند اشکال و تصاویر سه بعدی را روی صفحه نمایش ببینند. در واقع برجسته سازی تصاویر بدون استفاده از عینکها از دیگر قابلیت های هولوگرافی است. علم هولوگرافی در صنعت، پزشکی، معماری و طراحی نیز استفاده میشود. ساخت صفحه نمایش های سه بعدی با استفاده از علم هولوگرافی بزرگترین چالش برای صنعت صفحه نمایش سازی در 20 سال گذشته بوده است. بنابراین این علم توانسته برای ساختن تصاویر سه بعدی به صنعت ساخت صفحه نمایش ها کمک کند.


برای استفاده از علم هولوگرافی در وسایل هوشمند نظیر گوشی ها و تبلت ها و... ابتدا تولید کننده گان باید پنل های صفحه نمایش را با قابلیت سخت افزاری بالا را تولید کنند که قادر به نمایش تصاویر سه بعدی را داشته باشد. در نمایشگاهی با موضوع فناوری  که ژانویه امسال در نیویورک برگزار شده بود تولید کنندگان محصولاتی را رونمایی کردند که بدون استفاده از عینک ها بتوان تصاویر سه بعدی را دید.


شرکت های مختلفی مثل سامسنگ، شارپ و دیگر شرکت های چینی درصدد ساخت نسل جدید از صفحه نمایش های سه بعدی برای محصولات خود در آینده هستند. گام دیگری که صنعت هولوگرافی برمیدارد این است که برجسته سازی قسمتهای مختلفی از صفحه نمایش را با یک کلید انجام دهد در حال حاضر طبق تحقیقاتی که سازمان ثبت اختراع در امریکا انجام داده است سامسونگ تلاش بسیاری برای تولید صفحه نمایش ها در آینده دارد.

اخبار منتخب بانکی دات  آی آر:

===================

 

► لیندکدین و خدمات جدید به کاربران
سیستم عامل های iOS 8 و OS X Yosemite اپل ◄

مطالب مرتبط
بنر