۱۰ قطب برتر فین‌تک در جهان

چهارشنبه ، 16 مهر 1399 ، 17:45
ر این مقاله ۱۰ مورد از موفق‌ترین قطب‌های فین‌تک جهان را با توجه به شاخص فین‌تک جهانی ۲۰۲۰ Findexable بررسی می‌کنیم.

۱۰- دوبلین

بیش از ۲۰۰ فین‌تک
رویدادها: بلا‌کچین برای فایننس
فین‌تک‌های مستقر در این شهر: Fenergo، Future Finance، Immedis، Currency Fair و AID:Tech
اعتبار فین‌تک دوبلین که در فهرست Findexable در مجموع در جایگاه بیست‌وششم قرار دارد، به‌سرعت در حال افزایش است. این شهر به‌عنوان بستر رشد حاصلخیزی برای سازمان‌های نوآور حاضر در حوزه‌های پرداخت، رگ‌تک، وام‌دهی، تأمین مالی، معامله و مدیریت مالی شناخته می‌شود. دوبلین همچنین از چند شتاب‌دهنده استارت‌آپی و برنامه رشد مثل مرکز نوآوری و آنالیتیکس Aon، Citi Innovation Lab، Startlab بانک ایرلند و قطب نوآوری بانک مرکزی ایرلند میزبانی می‌کند. به‌طور خلاصه این شهر اکوسیستمی پررونق برای فناوری‌های خدمات مالی فراهم می‌کند که آن را در میان برترین قطب‌های فین‌تک جهان قرار می‌دهد.

۹- لس‌آنجلس

بیش از ۲۵۰ فین‌تک
فین‌تک‌های مستقر در این شهر: Tala، Acorns، Green Dot، Crowdfunder و Oink
درحالی‌که مراکز مالی سیلیکون‌ولی و نیویورک اغلب به‌عنوان اکوسیستم‌های شکوفای فین‌تک معرفی می‌شوند، اما لس‌آنجلس هم در این زمینه مدعیان زیادی دارد که به‌دنبال تغییر این باور هستند. این شهر در سال‌های اخیر شاهد رشد فعالیت‌های استارت‌آپی و سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر بوده که به حرکت چند فین‌تک پیشگام لس‌آنجلس مثل Aspiration، Tala و Honey شتاب بخشیده است. افراد حاضر در بخش فین‌تک لس‌آنجلس از فرهنگ غنی و پرجنب‌وجوش این شهر به‌عنوان محرک کلیدی نوآوری نام می‌برند. «آندری چرنی»، بنیان‌گذار و مدیرعامل Aspiration Partners، ارائه‌دهنده راه‌حل‌های بانکداری و سرمایه‌گذاری می‌گوید: «خیلی پیش می‌آید که افراد دچار گروه‌زدگی و ذهنیت بسته شوند، اما وقتی از ذهنیت گله‌ای رها بشوید، می‌توانید با روش‌های جدیدی آزمایش و نوآوری کنید.»



۸- بمبئی

رویدادها: روز فین‌تک هند مجمع فین‌تک هند
فین‌تک‌های مستقر در این شهر: FlexiLoans، InCred Finance، BillDesk، Acko، Kissht
Findexable به چند حوزه رشد اصلی در اکوسیستم فین‌تک بمبئی از جمله راه‌حل‌های وام‌دهی جایگزین، فین‌تک B2B، پرداخت دیجیتال، بیمه و مدیریت ثروت اشاره می‌کند. رشد بخش فین‌تک بمبئی نتیجه تعهد دولت ایالت مهاراشترا به نوآوری است. این تعهد باعث ایجاد قطب فین‌تک بمبئی شده که با ترویج نوآوری نسل بعد می‌خواهد توانمندسازی مالی و پیشرفت فناورانه را برای همه امکان‌پذیر کند. این قطب به استارت‌آپ‌ها و نوآوران محلی؛ پشتیبانی مالی، زیرساخت و دسترسی به رگولاتورها و همچنین فرصت‌های منتوری و آزمایشگاه مالی ارائه می‌کند.


۷- برلین

۲۰ سرمایه‌گذاری فین‌تک در سال ۲۰۱۹
رویدادها: نمایشگاه سیار فین‌تک ۲۰۲۰ FinovateEurope 2021
فین‌تک‌های مستقر در این شهر: N26، Friday، Wefox، Group، Penta، Billie
برلین که به‌عنوان دومین قطب فین‌تک اروپا بعد از لندن شناخته می‌شود، مکان مناسبی برای رشد فین‌تک‌ها، اینشورتک‌ها و استارت‌آپ‌های پرشتاب است. آلمان در سال ۲۰۱۹ در زمینه تأمین مالی خطرپذیر فین‌تک در اروپا دوم شد و برلین کانون این فعالیت‌هاست. برلین بیش از مونیخ، فرانکفورت و هامبورگ در کنار هم از نوآوران خدمات مالی میزبانی می‌کند. بیشتر افراد بانک دیجیتال N26 را به‌عنوان ستاره فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌های برلین می‌شناسند، اما شرکت‌های خیلی زیادی وجود دارند، مثل TaxFix، Moonfare، Penta و ndigit که رشد تصاعدی را تجربه می‌کنند. پرورش این روحیه پیشگامی بر عهده چند مرکز رشد و شتاب‌دهنده این شهر است. یکی از این مراکز Finleap، کارخانه استارت‌آپ متمرکز بر شرکت‌های فناوری بخش خدمات مالی است.



۶- هنگ‌کنگ

بیش از ۵۵۰ فین‌تک
رویدادها: هفته فین‌تک هنگ‌کنگ ۲۰۲۰ و هفته بلاکچین هنگ‌کنگ
فین‌تک‌های مستقر در این شهر: WeLab، Ping An One Connect، SC Digital، Fusion Bank و Livi VB
مرجع پولی هنگ‌کنگ سال گذشته اعلام کرد که هشت بانک مجازی انتخاب شده‌اند تا پروانه بانکداری دریافت کنند. این هشت بانک، از جمله Ant SME، Livi VB و SC Digital با پشتیبانی بانک استاندارد چارتر، تصویری از صنعت خدمات مالی دیجیتال تحول‌آفرینی ارائه می‌دهند که در حال ریشه‌دواندن در هنگ‌کنگ است. در واقع این شهر در سال‌های اخیر از سوی طرف‌های زیادی به‌عنوان یکی از قطب‌های پیشگام فین‌تک در جهان شناخته شده است. برای مثال طبق اطلاعات InvestHK تا سال ۲۰۱۷، ۴۸ درصد از شرکت‌های فین‌تک پیشگام در جهان از اکوسیستم پیشرفته این شهر در حوزه فناوری بهره برده‌اند. حوزه‌های پررونق‌تر شامل بانکداری دیجیتال و پرداخت، ولث‌تک، هوش مصنوعی و رمزارز هستند.


۵- سائوپائولو

۱۷۸ سرمایه‌گذاری فین‌تک در سال ۲۰۱۹
رویدادها: همایش فین‌تک
فین‌تک‌های مستقر در این شهر: Nubank، Creditas، Recargapay، Neon و Guiabolso
در دنیای فین‌تک Nubank نام آشنایی است. این بانک دیجیتال مستقر در سائوپائولو بزرگ‌ترین فین‌تک آمریکای لاتین است و بیش از ۱۵ میلیون کاربر دارد، اما فین‌تک سائوپائولو در بانکداری خلاصه نمی‌شود. Findexable به اکوسیستم فین‌تک غنی این شهر اشاره می‌کند که شامل وام‌دهی، تأمین مالی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، بانکداری و پرداخت موبایلی و حوزه پررونق کریپتو می‌شود. سائوپائولو همچنین میزبان شماری از برنامه‌های شتاب‌دهنده و مراکز رشد مثل Startup Farm و Village Capital and Partners است. به‌تازگی با اجرای تمهیداتی مثل توافق در مورد قوانین جدید برای وام‌دهندگان آنلاین از سوی بانک مرکزی برزیل محیطی پذیرا برای شرکت‌های خدماتی مالی متمرکز بر فناوری فراهم شده است.


۴- سنگاپور

۹۴ سرمایه‌گذاری فین‌تک در سال ۲۰۱۹
رویدادها: Finovate Asia و Money2020 Asia
فین‌تک‌های مستقر در این شهر: Validus Capital، Everex، Sherelt، Toast و Quoine
سنگاپور طی چند وقت اخیر به رهبری جهانی در حوزه فین‌تک تبدیل شده است. ظهور فناوری‌های خدمات مالی هوشمند و نوآور نقشی حیاتی در اهداف رشد این شهر و کشور ایفا می‌کنند. طبق اطلاعات Findexable اینشورتک، وام‌دهی و پرداخت؛ حوزه‌های پررونق فین‌تک در این شهر هستند و در سال ۲۰۱۹، در این حوزه‌ها ۹۴ سرمایه‌گذاری به ارزش ۷۳۵ میلیون دلار انجام شد. سنگاپور میزبان چند انجمن صنعتی که هر کدام به رشد سریع این بخش کمک می‌کنند و همچنین چند شتاب‌دهنده و مرکز رشد است. از جمله این شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد می‌توان به ING Labs، آزمایشگاه نوآوری سنگاپور؛ HSBC، واحد سنگاپور آزمایشگاه نوآوری؛ Bank of China و Start Path Global مسترکارت اشاره کرد.



۳- نیویورک

۱۰۱ سرمایه‌گذاری فین‌تک در سال ۲۰۱۹
رویدادها: آینده فین‌تک و Finovate Fall
فین‌تک‌های مستقر در این شهر: Abacus، Lemonade، Current، Betterment و Stash
طبق اطلاعات Findexable نیویورک قطبی برای نوآوری رمزارزی، فین‌تک‌های B2B، وام‌دهی، مدیریت ثروت و فناوری‌های بیمه‌ای است. نیویورک مانند لندن یکی از مراکز مالی برتر جهان است، در نتیجه استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای بلندپروازی که هنوز در مراحل اولیه توسعه هستند، در این شهر به شماری از بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و صندوق‌های پوشش ریسک بزرگ جهان دسترسی دارند. در سال ۲۰۱۹، در بخش فین‌تک این شهر ۱.۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شد. مقر شرکت‌هایی از جمله Oscar، Mantl، Current و Seedinvest در این شهر قرار دارد. نیویورک با ۸.۵ میلیون نفر جمعیت یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان به‌شمار می‌آید و در ضمن میزبان بیشترین کسب‌وکار فورچون ۵۰۰ در جهان است.



۲- لندن

۱۱۴ سرمایه‌گذاری فین‌تک در سال ۲۰۱۹
رویدادها: هفته بلاکچین لندن، نشست جهانی فایننس نوآور
فین‌تک‌های مستقر در این شهر: Transferwise، OakNorth، Starling Bank، Monzo و Revolut
لندن قدیمی‌ترین مرکز مالی جهان است. هرچند این جمله درست است، اما شرکت‌های قدیمی لندن با روحیه پیشرو و نوآور شرکت‌هایی مانند مونزو، رولوت، بانک استارلینگ و OakNorth به چالش کشیده شده‌اند. مطالعه Beauhurst روی ۱۱۳۹ فین‌تک بریتانیایی (در دسامبر ۲۰۱۹) نشان می‌دهد ۷۵ درصد از آنها در شهر لندن مستقر هستند. در نتیجه چندان تعجب‌آور نیست که این شهر اکوسیستم فین‌تک بسیار فعالی دارد که شامل بیش از ۲۰ شتاب‌دهنده فین‌تک است. نام‌های برجسته این حوزه شامل شتاب‌دهنده بارکلیز، آزمایشگاه‌های نوآوری Citi، واحد لندن آزمایشگاه نوآوری فین‌تک Accenture و شتاب‌دهنده بانک مرکزی بریتانیا می‌شود. یافته‌های Findexable نشان می‌دهد که سال گذشته ۱۱۴ سرمایه‌گذاری فین‌تک به ارزش ۲.۱ میلیارد دلار در لندن انجام شده است.


۱- خلیج سان‌فرانسیسکو

۸۰ سرمایه‌گذاری فین‌تک در سال ۲۰۱۹
رویدادها: آینده فین‌تک، همایش بهار Finovate و CB Insights
فین‌تک‌های مستقر در این شهر: Stripe، Coinbase، Credit Karma، Plaid و Chime
ناحیه خلیج سان‌فرانسیسکو کعبه آمال نوآوران، استارت‌آپ‌ها و اکنون به گزارش Findexable فین‌تک‌هاست. در واقع این کلان‌شهر مقر یونیکورن‌های شناخته‌شده جهانی مثل Stripe، کوین‌بیس، کردیت‌کارما و غیره و همچنین میزبان فین‌تک‌های آینده‌داری مثل رابین‌هود است. با توجه به اینکه خلیج سان‌فرانسیسکو میزبان چند شتاب‌دهنده و مرکز رشد شرکت‌های مطرحی مثل Deutsche Bank، هیتاچی، ولز فارگو و مسترکارت است، حضور این فین‌تک‌ها نباید چندان جای تعجب داشته باشد. طبق اطلاعات Findexable بخش‌های برجسته در این منطقه؛ اینشورتک، وام‌دهی، پرداخت و فین‌تک B2B هستند. در سال ۲۰۱۹ سرمایه‌گذاری‌های فین‌تک در این منطقه به سه میلیارد دلار رسید.




► اولویت بانک مسکن در سال 1400 پرداخت تسهیلات ساخت است
۱۰ نوآوری برتر دهه ۲۰۲۰ ◄

مطالب مرتبط
بنر