گزارش/ ماجرای ندا و سفری که تمامی ندارد

يكشنبه ، 16 خرداد 1389 ، 07:45

 

یک روز تابستانی وقتی گرما تمام وجودت رو در بر می گیرد به تنها چیزی که فکر می کنی فرار از همهمه و داغی بی نهایت تهران است. این روزها خیلی ها برای فرار از گرما به مترو پناه می آورند. البته اگر شانس با شما یار باشد و تهویه مطبوع واگنی که شما در آن قرار دارید کار کند!

به گزارش گزارشگر بانکی دات آی آر یکی از اقدامات پسندیده مترو برای رفاه حال خانم ها  اختصاص دادن دو واگن ابتدایی و انتهایی هر قطار به بانوان است در این واگن ها همیشه به دلیل استقبال زیاد ,ازدحام بیش از حد معمول است .  این واگن ها اما یک مشخصه دیگر هم دارند که آنها را متمایز می سازد. جمعیت قابل توجهی از خانم هایی که با شکل های متفاوت به دست فروشی مشغول اند.

 

هرکدام از این افراد که ظاهر های کاملا متفاوتی هم دارند  مشغول  فروش چیزی هستند از جوراب و گل سر گرفته تا قابلمه و لوازم آشپز خانه . از آلودگی صوتی شان که آرامش مسافران خسته از راه رابه هم می ریزد که بگذری این سوال ذهنت را درگیر می کند که آیا این ها واقعا انقدرنیازمندند که ناچار شدند دستفروشی در مترو را انتخاب کنند؟

این بحث همیشگی بسیاری از مسافرانی است که معمولا به دلیل مسیر مشترک مدتی را هم صحبت می شوند.همیشه وقتی یک خانوم با ظاهری آراسته کیف همراهش را می گشاید و با نشان دادن یک سری لوازم آرایش درجه دو شروع به تمجید و معرفی آن می پردازد یک نفر کنجکاو پیدا می شود که سوال کند واقعا چرا این خانم اینجا به فروشندگی می پردازد؟ اما این سوال اغلب بدون پاسخ می ماند.

گزارشگر بانکی دات آی آر روز گذشته با چند نفر از این خانم ها مصاحبه ای کرده که نتیجه آن را در زیر می خوانیم:

ندا 26 ساله و مجرد است او حدود یک سال است که در مترو شال, روسری و مقنعه می فروشد. وقتی از ندا انگیزه اش را از این کار جویا شدم گفت: مدت دو سال است که بی کارم وضع مالی خانواده ام چندان بد نیست اما کفاف نیاز های مرا نمی دهد به دنبال کاری می گشتم که بتوانم خرج روزانه زندگی ام رو در بیاورم .یکی از آشنایان دور که خودش مدتی کیف موبایل می فروخت به این کار تشویقم کرد و الانم راضی هستم.

وی در خصوص شرایط کاری و درآمدش در مترو گفت: بستگی به روزش داره من یه روز 150 هزار تومان فروش داشتم روزم بوده که 150 تومن هم فروش نداشتم. اینجا بازاریابی خاص خودش رو داره من یاد گرفتم که چه زمانی برای فروش چه چیزی مناسبه موقع تابستان فروش جوراب پشمی و شال کلفت وقت تلف کردنه . مردم چیزایی رو می خرن که ارزون باشه همین طور قیمتش روند باشه چون معمولا حوصله ندارن وقتی توی مترو ایستادن دنبال صد تومانی و پول خورد بگردن.

ندا معتقد است: در آمد خانم هایی که در خطوط مختلف کار می کنند یکسان نیست همین طور بستگی به نوع محصولاتشون هم دارد بعضی ها که توانایی بالاتری دارند خیلی بیش تر از من فروش می کنند .

وی درخصوص اینکه آیا فرد یاسازمان هایی برای سازماندهی فروشندگان مترو وجود دارند ویا این که کسی شما رو هدایت می کند؟ سکوت اختیار می کند و به شوخی می گوید نکنه قصد کردی منو از نان خوردن بیاندازی.

ندا که مدت نسبتا طولانی است که به این کار مشغول است با بسیاری از خانم های فروشنده آشنایی دارد وی در خصوص انگیزه های این افراد برای فروشندگی در مترو یکی از خانم های مسنی که مشغول فروش مسواک است را نشان می دهد و باصدایی آهسته می گوید . اون خانومی که می بینی تازه دخترش ازدواج کرده و تمام تلاشش تامین جهیزیه دخترش است . اما همه هم اینطور نیستن سارا گوشی موبایلش قدیمی شده و تمام تلاشش برای گرفتن یه گوشی لمسی تازه ست.

سودابه که دوست نداست می گوید: تو کار ما هم مثل همه شغل های دیگر خوب و بد وجود داره من شخصا از کسایی که خودشون رو به بدبختی میزنن و به شکلی گدا گونه فروشندگی می کنند متنفرم اما خوب چاره چیه باهمه که نمی شه درگیر شد.

وی می افزاید: بعضی ها به ما می گن در آمد خوبی دارید هزینه اجاره و مالیات هم که نمی دهید اما به این فکر نمی کنن که هر بار که مامور مترو جنس های مارو می گیره چه قدر ضرر می کنیم.

به نظر می رسد فروشندگان مترو هم با پیچیدگی های شغلی متفاوتی روبرو هستند و هر کدام برای شغل و حرفه خود انگیز های متفاوتی دارند اما این که حضور آنها برای مسافران مترو دشواری هایی را به همراه دارد حقیقتی انکار نا پذیر است که به نظر می رسد حل آن تنها از عهده مسئولین مترو تهران و حومه بر خواهد آمد.

 

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

ثروتمندترین حاکمان دنیا + عکس

گفتگوی با یک مفسد و دانه درشت اقتصادی!

گزارش تصویری/پشت پرده ماجرای خود پرداز های خارجی

اقدام جالب پلیس سوئیس برای کاهش تصادفات

همه جا می شود تبلیغ کرد !

10 نقطه حیرت انگیز زمین

گزارش تصویری/ کیف پول به شکل پول

تاریخچه ی لوگوی شرکتهای معتبر

فقیرترین رئیس جمهور دنیا

10 نقطه ی عجیب در دنیای ما

هتل صخره ای در روستای کندوان

پرداخت یارانه ی نقدی به دانشجویان تنبل انگلیسی

تصویر/ خوانندگی کریستیانو رونالدو برای تبلیغ یک بانک

درگیری های پیش از انتخابات در انگلیس

گردشگری/شاهکارهایی با ساختارهای ستاره ای

 

جزئیات استخدام رسمی سه هزار نفر در وزارت نفت ◄

مطالب مرتبط
بنر