کاربردهای طلا از گذشته تا امروز

پنجشنبه ، 30 شهریور 1391 ، 08:07

طلا، فلزی ارزشمند و گران قیمت است که در روزگار فعلی بیشتر برای آویزان شدن از سر و گردن مردم استفاده می شود. اما این فلز گذشته از زیبایی و گرانی که باعث شده حرف اول را در میان زینت آلات بزند، به دلیل خواص و ویژگی هایی که دارد، در طول تاریخ همواره مورد استفاده قرار گرفته است.

 

به گزارش بانکی دات آی آر، در طول تاریخ از مصارف دندانپزشکی تا وسایل برقی امروزی و حتی در هوا و فضا می توان ردی از طلا یافت. در این گزارش موارد استفاده از طلا را در طول تاریخ بررسی کرده ایم.

حدود 4500 سال مصرف دارویی داشته است

نخستین بار استفاده از طلا را می توان در  2500 سال پیش از میلاد و در مصارف پزشکی چینی دید. طلای خالص در درمان جوش، آبله و زخم های پوستی چاره ساز بوده است.

 

این روزها برای درمان آرتروز استفاده می شود

این روزها از طلا برای درمان آرتروزها استفاده می کنند.  نمک طبی طلا برای کاهش ورم درمان آسیب های استخوانی و تسکین درد سفتی مفاصل به کار می رود. 


حدود 3 هزار سال مورد استفاده دندانپزشکان بوده است

طلا، چیزی حدود 3 هزار سال در دندانپزشکی کاربرد داشته است و اولین کتاب در این باره سال 1530 نوشته شد. در این کتاب به دندانپزشکان آن زمان توصیه شده بود برای پرکردن حفره های دندان ها و یا جایگزینی دندان های پوسیده از برگ طلا استفاده شود.

 

طلا سمی نیست

هزاران سال بعد، هنوز هم از طلا در پر کردن و ارتودنسی و کارهای دیگر دندانی استفاده می شود. طلا، فلزی سازگار با محیط است، بدین معنا که برای بدن انسان سمی نیست و به آن آسیبی نمی رساند.

 

یکی از بهترین رساناهای برق است

طلا یکی از بهترین رساناهای برق است و در بسیاری از وسایل الکتریکی از جمله تلفن های همراه به کار گرفته می شود. طلای موجود در بافت این دستگاه های برقی، آنها را از خوردگی حفظ می کند.

 

دست کم به اندازه 50 سنت طلا در هر تلفن همراه به کار رفته است

هر دستگاه تلفن همراه دارای 50 میلی گرم طلا است. ظاهرا مقدار کمی به نظر می رسد، اما به این نکته هم باید توجه داشت که هر سال حدود 1 میلیارد دستگاه تلفن همراه ساخته می شود. با در نظر گرفتن قیمت 50 سنت برای طلاهای بکار رفته در هر تلفن همراه به این نتیجه می توان رسید که هر سال 500 میلیون دلار طلا در تلفن های همراه استفاده می شود!

 

طلا در بسیاری از کامپیوترها یافت می شود

همچنین در بسیاری از کامپیوترهای معمولی هم می توان اثری از طلا پیدا کرد. این فلز گرانبها در CPU و مادر برد به کار برده می شود و به این ترتیب اجازه ارتباط بخش های مختلف کامپیوتر شما را با هم می دهد.

 

نقش مهمی در انتقال سریع اطلاعات دارد

طلا رسانای قابل اعتمادی است در انتقال اطلاعات و دادها از یک دستگاه دیجیتال به دستگاهی دیگر است. در واقع تنها نقره و مس در این زمینه از طلا عملکرد بهتری دارند.

 

می توان آن را به صورت ورقه های خیلی نازک درآورد

طلا فلزی چکش خوار و انعطاف پذیر است، به طوریکه می توان آن را  به شکل ورقه های نازک هم درآورد. این ورقه های طلا را در ساختمان های سراسر جهان استفاده می کنند.

 

این ساختمان با 1/5 تن طلا ساخته شده

این معبد هندی، بزرگترین ساختمان ساخته شده از طلا درجهان است. در این ساختمان از 1/5 تن طلا استفاده شده است.

 

در فضا در جهت انعکاس تشعشع ها و تثبیت درجه حرارت به کار می رود

دستگاه هایی فضایی هم از طلا بی بهره نیستند و دارای فیلم پلی استری با روکش طلا هستند که در بازتاب اشعه مادون قرمز و کمک به تثبیت درجه حرارت به کار می رود.

در صورت عدم وجود طلا در فضا پیماها، بخش های تیره تر آنها، مقدار زیادی گرما به خود جذب می کنند.

 

طلا در لباس فضانوردان هم یافت می شود

ناسا برای حفظ فضانواردان خود هم از طلا درلباسشان استفاده می کند. یکی از مواد تشکیل دهنده کلاه فضانوردان، طلاست تا آنها از تابش های مضر خورشید حفظ کند.

پربازدید ترین های بانکی:

*****************

► ستارگان هالیوود چقدر ثروت دارند؟ + عکس
درقاب تصویر/ تفریح و خرید در دبی مال، بزرگترین مرکز خرید جهان ◄

مطالب مرتبط
بنر