"ژیان"هم پای خاطره های ایرانی به ویژه اصفهانی ها! /عکس

شنبه ، 6 آبان 1391 ، 07:46

"از سر بالایی ها با التماس بالا می رفت . صداش طوری می شد که انگار مشغول گریه کردنه! به سرپایینی که می رسید جون می گرفت و شادی می کرد! اما ماشین خیلی خوب و خاطره انگیری بود خیلی خاطره های خوبی ازش دارم."

این تعریف پدرم است از ژیان، ماشین خاطر ها که البته این روزها خبری ازش نیست و به خاطره ها پیوسته. مهمترین هوویش هم پیکان بود که کم کم جایش را در بازار اشغال کرد و کنارش زد.

البته روزگار به او هم وفا نکرد و این روزها ماشین های رنگ وارنگ پیکان را هم به کنار زده اند. اگرچه انگار قرار نیست به این راحتی ها از خیابان هایمان رخت ببندد و هر از چند گاهی می بینیمش.

ژیان اهل فرانسه است

اتومبیل فرانسوی سیتروئن Citroen 2CV (یا همان ژیان) در سال ۱۳۴۷ توسط شرکت سایپا در ایران مونتاژ شد.

خودروی ژیان در فرانسه با نام “دوژوو” (”Deux Chevaux”) معروف است، دو ژوو در زبان فرانسوی به معنای “دو اسب” است که بیانگر قدرت دو اسبی این خودرو در مقیاس فرانسوی است.

محبوبیت فراوان این خودرو بیشتر به خاطر قیمت ارزان و مصرف بسیار کم بنزین آن بود.

شاید هنگامی که این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودروی پاریس در هفتم اکتبر سال ۱۹۴۸ رو نمایی شد هیچ کس فکر نمی کرد تا بیست سال این خودرو از محبوب ترین و پر فروش ترین خودروهای فرانسه باشد.

کارشناسان در آن زمان ورود و موفقیت این خودروی دو سیلندر در بازار را بسیار خنده دار می دانستند اما پس از موفقیت چشمگیری که این خودرو در عرصه بازار اتومبیل به دست آورد همگان را شگفت زده کرد.

شرکت سیتروئن طی سالیان متمادی یا ایجاد تغییراتی مدل های جدید ژیان را به بازارها معرفی کرد تا بالاخره آخرین مدل آن در سال ۱۹۹۰ به جهان خودرو معرفی شد.

لگن، اردک کوچک، حلزون و شاید هم ماشین جنگی!


از  1948 که برای نخستین بار در ۳۵ امین نمایشگاه اتول پاریس به نمایش گذاشته شد و امریکاییها به طعنه به آن “tin can” (قوطی حلبی - یا بقول ما ایرونیها: لگن) ، آلمانی ها به آن اردک کوچک ، و انگلیسی ها به آن حلزون می گفتند.

تا سال ۱۹۹۰ میلادی در حدود ۵ میلیون دستگاه ژیان را فروختند و یک صف طولانی ۵ ساله برای خرید دستگاه نو آن در بین خانواده ها و مردم کم درآمد و اکثرا کشاورز یا جوان فرانسوی وجود داشت و بهمین دلیل بود که ژیان های دست دوم را گرانتر و حتی دو برابر قیمت نوی آن می خریدند تا ۵ سال در نوبت نمانند!

نمونه های اولیه ( Prototype ) ژیان را فرانسوی ها از ترس اینکه آلمان ها و هیتلر از آنها بعنوان نمونه های ماشین های نظامی استفاده نکنند در چند مزرعه قایم کرده بودند که بعداز جنگ چندتایشان از زیر خاک بیرون آورده شدند!

ژیان دوست داشتنی

 


ژیان نه تنها اولین اتومبیل سازگار با محیط زیست بود ( از لحاظ مصرف خیلی کم بنزین ) بلکه صنعت اتومبیل سازی آن زمان را هم متحول کرد و لقب اتومبیل مردمی  را از آن خود کرد. حتی در سال ۱۹۵۸ مدل جدیدی بنام صحرا ( “Sahara” ۴×۴ ۲CV ) با دو انجین - یکی برای چرخ های عقب و یکی برای جلو - ساخته شد.

ژیان ها اولش فقط در یک رنگ خاکستری تولید می شدند ولی بعدها رنگهای شاد و متنوع - زرد و قرمز و غیره - هم اضافه شدند. داشبرد بسیار ساده، صندلی های بدون پشتی ، و انجینی که با آب سرد می شد.

تولد ژیان در ایران



در سال ۱۳۳۷ به دنبال افزایش روز افزون تقاضای خرید خودرو اندیشه ساخت البته به صورت مونتاژ در کشور شکل گرفت.
اقدامات عملی در این زمینه با صدور مصوبه ای در سال ۱۳۴۲ از سوی وزارت اقتصاد در خصوص چگونگی شرایط پروانه ساخت خودرو صورت پذیرفت .

از تقاضاهای پذیرفته شده در آن زمان می توان شرکت های ایران ناسیونال (ایران خودرو) شرکت سهامی سیتروئن (سایپا) و جنرال موتورز ایران (پارس خودرو) را نام برد.

شرکت سهامی ایرانی سیتروئن در سال ۱۳۴۴ در زمینی به مساحت ۲۴۰ هزار متر و زیر بنای ۲۰ هزار متر و با سرمایه اولیه ۱۶۰ میلیون ریال توسط آلفرد آیسه تاسیس شد.

با صدور پروانه تاسیس و تعیین اعضای هیئت مدیره در اواخر سال ۱۳۴۵ به صورت رسمی فعالیت شرکت آغاز شد .

تهیه زمین احداث نخستین سالن تولید(سالن بدنه و رنگ فعلی) تهیه و تدارک لوازم مورد نیاز و ثبت علامت به همراه کلمه saipc که ماخذ ان فرانسوی بود و همچنین تقاضای ثبت کلمه ژیان از جمله اقداماتی بود که تا سال ۱۳۴۷ یعنی زمان بهره برداری از شرکت صورت گرفت.

اولین محصول تولیدی شرکت آکا نام داشت که طی چهار سال (از ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۰) تعداد ۱۰۳۵ دستگاه تولید گردید . سپس اتومبیل ژیان از این شرکت به بازار عرضه و در سال ۱۳۵۵ طی قرداد با شرکت فرانسوی رنو، رنو ۵ هم به تولیدات شرکت افزوده شد.

ژیان عشق اصفهانی ها!


درایران هیچ کس به اندازه اصفهانی ها به ژیان وفادار نیست. ژیان معروفترین و محبوبترین خودروی سواری اصفهانیاست!خیلی جالبه که همیشه به تعدادش اضافه هم میشود! فکر کنم از شهرای دیگه هم می خرند و به اصفهان می آورند.

البته این روزها وضعیت تغییر کرده اما به جرات می توان گفت هیچ کجای دنیا به اندازه اصفهان ژیان محبوب نبوده است!

شهرزاد کیافر

پربازدید ترین های بانکی:

*****************

► متولد چه ماهی باشید مدیر عامل می شوید؟
مزایا و معایب خرید از مراکز خرید جمهوری! ◄

مطالب مرتبط
بنر