بانک ملی

دوشنبه ، 14 مرداد 1387 ، 14:10
پشتيباني كليه خدمات اينترنتي بانك : 64140-021
معرفی خدمات:
مدیر عامل: جناب آقای محمدرضا حسین زاده


تاريخچه و معرفی بانك ملي ايران

تشكيل بانك به شكل جديد نخستين بار در سال 1258 هجري شمسي( 1296 ه‍ - ق ) ده سال قبل از بوجود آمدن بانك شاهي از سوي حاج محمد حسن امين دارالضرب يكي از صرافان بزرگ تهران به ناصرالدین شاه قاجار پيشنهاد شد .  متاسفانه اين پيشنهاد با دخالتهاي بيگانگان و عوامل آنان جامه عمل نپوشيد و بجاي آن بانك شاهي در ايران مستقر گرديد.

تاریخچه بانک ملی ایران پس از استقرار مشروطيت هنگامي كه دولت از مجلس شوراي ملي اجازه استقراض خارجي خواست، احساسات ملي كه از وامهاي گذشته و رفتار بانكهاي بيگانه جريحه دار شده بود به هيجان آمد و نمايندگان مردم به منظور قطع نفوذ سياسي و اقتصادي بانكهاي مذكور و در ترميم وضع مالي خزانه ضمن مخالفت با استقراض خارجي تاسيس بانك ملي را خواستار شدند، و جمعي از بازرگانان و صرافان متعهد مشاركت در اين بانك  شدند و در آذرماه 1285 با اعلاني كه مبين احساسات عمومي و علاقه مردم به تاسيس يك بانك اعتباري ملي در ايران بود، انتشار يافت .
در روز 23 آبان 1285 ميرزا ابوالقاسم ناصرالملك وزير ماليه وقت مظفرالدين شاه در مجلس شوراي ملي حاضر شد و از اوضاع نابسامان مالي كشور خبرداد و پيشنهاد داد كه دولت براي رفع اين مشكل مبلغي از كشورهاي اروپايي وام دريافت كند كه با مخالفت شديد نمايندگان مواجه شد . نمايندگان پس از شور و پيگيري در روز 9 آذر ماه همان سال با تأسيس بانكي كه بتواند براي كشور سود داشته و با سپرده هاي مردم به نفع كشور و مردم كاركند موافقت كردند. خبر تشكيل بانك ملي با سرمايه 15 ميليون ( 30 كرور) قابل افزايش به 50 ميليون تومان با وجد و شعف عموم ملت روبرو شد.

از طرفي ديگر تغييرات ناگهاني در اوضاع سياسي و انعقاد قرارداد 1907 ميلادي بين دولتهاي روسيه و انگليس و تقسيم ايران و نيز آغاز جنگ جهاني اول و ورود نيروهاي اشغالگر به ايران تمام كوششها و تلاشهاي تشكيل بانك ملي را نقش بر آب كرد و اين آرزوي بزرگ مردم سالها به تعويق افتاد.

پس از پايان جنگ جهاني اول و خروج اشغالگران از ايران ، سرانجام قانون تاسيس بانك ملي ايران در جلسه مورخ 14 ارديبهشت 1306 به تصويب مجلس رسيد و اساسنامه بانك در 14 تير ماه 1307 مورد تصويب كميسيون ماليه مجلس قرار گرفت و در روز سه شنبه20 شهريور 1307 بانك ملي ايران در تهران رسماً كار خود را آغازكرد.

اولين مدير عامل بانك ملي دكتر كورت لنيدن بلات و معاون او فوگل به همراه 70 كارشناس از كشور آلمان به ايران آمدند.

بر حسب اساسنامه بانك ، بانك ملي ايران بصورت يك شركت سهامي داراي شخصيت حقوقي شناخته شد و تابع قوانين تجاري تلقي گرديد .

سرمايه اوليه بانك 20 ميليون ريال بود كه فقط 8 ميليون آن پرداخت شد و در سال 1314 سرمايه بانك به 300 ميليون ريال و در سال 1331 به دوميليارد ريال افزايش يافت كه تمام آن پرداخت شده است . اين سرمايه در حال حاضر با افزايشي كه در سال 91 داشت حدود 100 هزار ميليارد ريال مي باشد .

با توجه به اينكه در آن تاريخ متخصصين بانكي در ايران وجود نداشت بموجب قانوني اجازه استخدام اتباع سويسي يا آلماني بمنظور اداره بانك داده شد. تعداد كاركنان بانك در روز افتتاح اعم از ايراني و آلماني از 27 نفر تجاوز نمي‏كرد در حال حاضر تعداد كاركنان بانك ملي ايران بالغ بر 45 هزار نفر است .

در ابتداي تاسيس بانك علاوه بر شعبه مركزي دو شعبه در بازار تهران و بندربوشهر كه مهمترين بندر بازرگاني آنروز ايران بود تاسيس گرديد .

نخستين نمايندگي بانك در خارج از كشور در سال 1327 در هامبورگ تاسيس شد .

تاسيس بانك كارگشايي: در سال 1305 بنگاهي بنام موسسه رهني دولتي ايران، از محل وجوه صندوق بازنشستگي كاركنان دولت براي رفع حوائج مردم بوجود آمد كه تا سال 1307 تحت نظر وزارت دارايي اداره مي گرديد پس از تاسيس بانك ملي به اين بانك واگذار و در سال 1318 اين موسسه بنام بانك كارگشايي مرسوم و يكي از سازمانهاي تابعه بانك ملي محسوب شد .

در تاريخ 22 اسفند ماه 1310 حق نشر اسكناس از تصويب مجلس شوراي ملي گذشت و رسماً به مدت 10 سال بانك ملي ايران اعطا شد كه به خودي خود قابل تمديد بود و در فروردين ماه 1311 نخستين اسكناس بانك ملي ايران انتشار يافت .

صندوق پس انداز : در سال 1318 بموجب قانوني بمنظور تشويق و ترغيب مردم به پس انداز، صندوق پس‌انداز بانك ملي ايران تاسيس شد كه پس از استقرار نظام بانكداري اسلامي بصورت قرض الحسنه پس‌انداز، يكي از واحدهاي فعال بانك به شمار مي رود .

نخستين مجله اقتصادي كشور در سال 1313 انتشار يافت كه اولين نشريه آماري، اقتصادي و مالي در ايران بود كه به تهيه شاخص قيمتها، شاخص عمده فروشي و تحول وقايع اقتصادي مبادرت و توانست گام موثري براي تهيه زمينــــــــه مطالعــــــــات اقتصادي در كشــــــور را فراهم آورد اين نشريه به همت دكتر لوتس گيلهامر DR. Lutz Glelhammer اولين رئيس اداره بررسيهاي اقتصادي و احصائيه(آمار) بانك منتشر شد .

بانك كشاورزي تفكيك بانك فلاحتي از بانك : در قانون اجازه تأسيس بانك مقرر شده بود چنانچه دامنه معاملات شعبه فلاحتي بانك، توسعه يابد به بانك مستقلي تبديل گردد. در تاريخ 25 تير ماه 1312 شعبه فلاحتي بانك ملي ايران تفكيك و به بانك مستقلي نام بانك كشاورزي تبديل شد .

بانك مركزي : تا قبل از سال 1338 بانك ملي ايران وظايف بانك مركزي مانند حق انحصاري انتشار اسكناس و تنظيم جريان پول كشور را بعهده داشت در سال 1338 لايحه اساسنامه بانكي و پولي ايران به تصويب مجلس رسيد و از هجدهم مرداد 1339 وظايف بانك مركزي از بانك ملي منتزع و با سرمايه 6/3 ميليارد ريال فعاليت خود را آغاز نمود.


آرزوي مردم ايران و علاقه آنها براي تاسيس بانك ملي رهايي از سلطه اقتصادي و سياسي بيگانگان و جلوگيري از تسلط آنها بر منابع حياتي و ذخائر كشور بود، بانك ملي و ديگر بانكهائي كه پس از آن آغاز فعاليت نموده‏ اند ، توانستند خدمات مفيد و ارزنده‏اي مانند جمع آوري سپرده‏هاي مردم، حل مشكل نگهداري وجوه نقد و طلا و نقره، نگهداري حساب خزانه دولت،‌اعطاي تسهيلات اعتباري جهت راه‌اندازي كارخانجات و موسسات بزرگ توليدي و زيربنائي ، احداث واحدهاي صنعتي- كشاورزي ، تسهيل در روابط تجاري داخلي و خارجي را ارائه نمايند.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي و استقرار حاكميت جمهوري اسلامي،‌تغيير سيستم بانكداري و حذف ربا و ايجاد بانك بر مبناي تعاليم و احكام اسلامي مورد توجه قرار گرفت كه پس از تصويب لايحه قانوني عمليات بانكي بدون ربا در سال 1362 و ابلاغ آن به بانكها، دستورالعملها و آئين نامه هاي اجرايي تهيه و از اول فروردين ماه 1363 اين قانون در بانك ملي ايران مورد اجرا گذاشته شد .

اكنون 86 سال است كه از تأسيس پرافتخار بانك ملي ايران مي‏گذرد . در حال حاضر بيش از  3330 شعبه فعال در داخل ، 13 شعبه فعال  و 4 سابسيدري در خارج كشور و 180 باجه مشغول بكارند كه باعث شده اين بانك يكي از قوي‏ترين مؤسسات مالي چه در ايران حتي در دنيا باشد(.جدول توزيع شعب در كشور)

بانكم ملي ايران در حال حاضر با بالغ بر 40 هزار كارمند فعال آماده خدمت رساني به ملتي است كه با همت خود پايه هاي تشكيل اين بانك را استوار نمودند. (جدول آمار كاركنان بانك)

بانك ملي ايران بمنظور اجراي هر چه صحيح تر قوانين كه با دوصفت  بارز و مهم آن وجه تمايز سيستم بانكداري اسلامي و نظام بانكداري در جهان امروز است تعيين حذف ربا از سيستم بانكي و نظام اقتصادي كشور و استفاده از سرمايه هاي بانك و سپرده هاي مردم بمنظور رشد اقتصادي براي محرومين و ايجاد عدالت و قسط در جامعه با تلاش كاركنان معتمد و متخصص خود توانسته است گامهاي موثر و مفيدي را بردارد.
معرفي مركز ارتباط مردمي

كارشناسان واحد ارتباط مردمي در تمامي ايام هفته با خطوط  ويژه تلفني 64140-021 و شماره تماس 66733880-021 آماده پاسخگويي به سوالات مشتريان و هموطنان ارجمند مي باشند.
مشتريان گرامي مي توانند پس از تماس با شماره مذكور از خدماتي به شرح ذيل بهره مند گردند:
پس از شماره گيري و ارتباط با مركز با انتخاب كليد يك و كد شعبه مورد نظر خود مي توانيد از اطلاعات شعبه درخواستي استفاده نماييد.
پس از شماره گيري و ارتباط با مركز با انتخاب كليد 7 مي توانيد از خدمات تلفن گوياي بانك ملي ايران استفاده نماييد.
با انتخاب كليد 6 مشترياني كه قصد  ارسال دورنگار به اين مركز را دارند مي توانند دورنگار خود را ارسال نمايند.
جهت ارتباط با تلفنبانك بانك ملي ايران مي توان از كليد 1 استفاده نمود.
با انتخاب كليد 5 مشتريان مي توانند از طريق صندوق صوتي سوالات خود را مطرح نمايند.
جهت كسب اطلاعات از نشاني اينترنتي بانك ملي ايران مي توان كليد 1را برگزيد.
در صورتي كه مشتريان قصد ارتباط مستقيم با كارشناسان اين مركز را دارند مي توانند با انتخاب كليد 3 ارتباط خود را برقرار نمايند.



خدمات تلفن گويا
پس از ورود به سامانه خدمات تلفن گويا مي توان از خدمات اين بانك به شرح ذيل استفاده نمود:

كليد شماره 1 ارتباط با تلفنبانك و پرداخت قبوض
كليد شماره 2 تلفنخانه، واحدها(شعب) و بانك كارگشايي
كليد شماره 3 ارتباط با كارشناسان
كليد شماره 4 واحد شكايت مردمي
كليد شماره 5 ورود به صندوق صوتي
كليد شماره 6 ارسال دورنگار
كليد شماره 7 اطلاعات گويا
-------------------------------------------------------------------

نتایج نظرسنجی سومین دوره جشنواره بانک محبوب من_ بانک ملی  (دومین بانک محبوب کشور)

 

پس از بررسی آمارهای بدست آماده از مشتریان بانک ملی که در سومین جشنواره «بانک محبوب من»شرکت کرده بودند، نتایج زیر حاصل شد:


تعداد کل شرکت کنندگان: 51162

.

.

- تحصیلات شرکت کنندگان نظرسنجی

 

زیردیپلم= 3/01 %

دیپلم= 15/34 %

لیسانس= 51/99 %

فوق لیسانس= 26/86 %

دکترا و بالاتر= 2/80 %

.

.

- چرا از اینترنت بانک و موبایل بانک کمتر از دیگر خدمات بانک استفاده می کنید؟

 

نمی دانم چطور باید فعال کرده و استفاده کنم= 8/26 %

نمی دانم اینترنت بانک دقیقا چه خدماتی ارائه می دهد=4/48 %

آموزشی در این حوزه دریافت نکرده ام که بخواهم استفاده کنم= 9/83 %

نسبت به امنیت خوشبین نیستم= 13/05%

استفاده می کنم= 64/38  %

.

.

- آیا از بانک ملی در حوزه آموزش نکات امنیتی و نحوه استفاده از خدمات بانکی راضی هستید؟

 

اصلا تا به حال آموزشی دریافت نکرده ام= 22/36 %

متصدی تا حدودی توضیح داد= 18/08 %

به سختی می توانم راهنمایی پیدا کنم= 4/06  %

کاملا راضی هستم= 55/50 %

.

.

- مهمترین دلیل شما برای انتخاب بانک ملی و افتتاح حساب چه بوده است؟

 

افتتاح حساب برای دریافت حقوق و دریافت وام و... = 32/29 %

دریافت سود بیشتر = 0/75 %

تبلیغات خوب و جذاب= 0/92 %

ارائه خدمات خوب و مفید= 21/71 %

توصیه اطرافیان= 2/53 %

آسان بودن دسترسی= 13/04 %

برخورد مناسب کارمندان=19/91 %

بنر