راه اندازی کسب و کار فقط با 3 میلیون!

سه شنبه ، 4 اسفند 1394 ، 14:35

بانکی دات آی آر: تولید گل و گیاهان زینتی و کاکتوس در سطوح گسترده‌ای در کشور انجام می‌شود که بسته به نوع سرمایه‌گذاری و شیوه تولید حجم سرمایه‌گذاری‌های متفاوتی را می‌طلبد. اما در این گزارش بنا نداریم یک سرمایه‌گذاری گسترده در تولید گل‌، گیاهان زینتی و آپارتمانی را مطرح کنیم. مقصود ما همان تولید درزمینه اشتغالات خانگی به‌عنوان منبعی برای کسب درآمد اضافی است‌.

 

با توجه به ماشینی شدن زندگی ها و فضای کم خانه ها دیگر کسی مثل سابق حوصله نگهداری از گیاهان را ندارد. اما شاید بتوان گفت در میان همه گیاهان کاکتوس یک استثناست. کاکتوس در میان آنهایی که فکر می کنند نمی توانند از گیاهان آپارتمانی مراقبت کنند، یکی از پرطرفدارترین گیاهان به شمار می رود، چرا که به مراقبت چندانی نیاز نداشته و تحمل زیادی در شرایط محیط دارند. چند ساعت نور آفتاب و خاک منفذدار، موارد حیاتی برای رشد و پرورش کاکتوس هستند.

 

 

 

معرفی طرح

 

گیاه کاکتوس که خاستگاه اصلی آن آمریکای شمالی و جنوبی است و در مناطق آفریقایی نیز وجود داشته و به دلیل ویژگی‌هایی که در زمینه نگهداری و مقاومت بالا در برابر کم‌آبی و مراقبت دارد امروزه طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده است و به‌صورت گسترده در اروپا، آسیا، آمریکا و تقریبا در تمامی مناطق جهان کشت می‌شود.

 

در ایران هم این گیاه جذاب در مناطق مختلفی تولید و تکثیر می‌شود و طرفداران خاص خود را دارد و حتی در زمینه بازار‌های صادراتی هم فرصت‌هایی وجود دارد‌. در حال حاضر بزرگ‌ترین مرکز پرورش کاکتوس کشور در محلات قرار دارد که فعالیت خود را در شش هزار متر مربع سطح زیر کشت در زیر پلاستیک با تولید سالانه ۱۴۰ هزار گلدان کاکتوس ادامه می‌دهد. شرایط‌ آب و هوایی مناسب سبب شده تا در این مرکز بیش از ۸۰۰ گونه کاکتوس از گونه‌‌های اروپایی، آمریکایی و آفریقایی گرد‌آوری شود. علاوه‌بر‌این استان‌های اصفهان، البرز، سمنان و شیراز از دیگر استان‌های با پتانسیل بالا در پرورش گونه‌های مختلف کاکتوس درکشور هستند.

 

 

 

سرمایه مورد نیاز

 

برای سرمایه‌گذاری در تولید و تکثیر این گیاه دوست‌داشتنی به‌عنوان یک کسب‌و‌کار خانگی نیاز به سرمایه آنچنانی ندارید. با سرمایه کمتر از ۳ میلیون تومان می‌توانید یک گلخانه کوچک راه‌اندازی کنید. به لحاظ فضایی که باید به این کار اختصاص دهید اصلا نگران نباشید چون از طریق قفسه‌بندی می‌توانید فضای مورد نیاز برای تولید این گیاه را پنج تا شش برابر افزایش دهید و از ارتفاع محل مورد نظر به‌خوبی استفاده کنید. مسئله تامین نور را هم می‌توانید از طریق تامین نور مصنوعی با استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف مرتفع کنید‌.

 

 

 

 

طریقه کشت

 

گیاه کاکتوس به دلیل قابلیت‌ها و مشخصات ویژه‌ای که دارد می‌تواند در تولید گلخانه‌ای در زمینه کسب‌و‌کار‌های خانگی مورد توجه قرار گیرد‌.  تقریبا انواع گونه‌های کاکتوس از طریق کشت رویشی قابل تکثیر است بنابراین به افراد توصیه نمی‌شود که به دنبال تکثیر بذری این گیاه باشند چرا‌که هم زمان‌بر است و هم نیاز به تخصص بیشتری دارد.

 

افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در تولید این گیاه را دارند می‌توانند با کمی مطالعه اطلاعات خوبی را در این مورد‌ جمع‌آوری کنند و از روش‌های مرسوم تکثیر کاکتوس به‌ویژه روش قلمه‌زنی و پیوند استفاده کنند که بسیار ساده‌تر است‌.  کاکتوس‌ها گیاهان مقاومی در برابر بیماری و کم‌آبی هستند اما باید نور کافی به آنها برسد بنابراین افراد باید به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشند‌. توصیه می‌کنیم که افراد در ابتدای کار به سراغ گونه‌های گران‌قیمت نروند چون باید سرمایه بیشتری را در کار وارد کنند و در صورت عدم موفقیت بهای بیشتری پرداخت خواهند کرد.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

► راز برند «دکمه»
هر آدمی قیمتی دارد! ◄

مطالب مرتبط
بنر