چند راه درآمدزایی برای زنان خانه‌دار

سه شنبه ، 11 اسفند 1394 ، 14:59

بانکی دات آی آر: قطعا شما هم عبارات «کار در خانه» و «تولید در خانه» و یا «کار آسان با حقوق مکفی در منزل» را شنیده اید. عباراتی که این روزها تبلیغ هایش را در خیابان ها مشاهده می کنیم و بخش عظیمی از آگهی های روزنامه را به خود اختصاص داده است. اما حقیقت این عبارات چگونه است؟ آیا واقعا راهی برای مشغول به کار بودن در خانه و کسب درآمد برای بانوان خانه دار وجود دارد؟ یا اینگونه تبلیغ ها نوعی کسب در آمد برای مجریان مروج آنهاست؟

 

آنچه که مسلم است؛ کار در خانه و تولید در منزل بی شک یکی از بهترین راه های پر کردن اوقات فراغت و حتی کسب در آمد است اما برای این مهم لازم است که مقدماتی فراهم آمده باشد. اولین و مهم ترین زیر ساخت کار تولیدی در منزل، آموزش دیدن و داشتن مهارت کافی در جهت کار مورد نظر است.

 

بسیار دیده شده که در روزنامه ها و مجلات نوشته شده:

- دیگر نگران بی کاری نباشید! در کلاس های ساخت جعبه کادوی ما ثبت نام کنید پس از گذراندن دوره ما به شما کار و در آمد بالا خواهیم داد!

- آموزش شمع سازی در منزل و در پی آن کار و حقوق بالا. صد در صد تضمینی!

- آموزش آرایشگری در منزل و استخدام در کارگاه های آرایشگری با حقوق و پورسانت بالا!

 

 

 

مشکلات در راه تولید در خانه

سپیده یکی از افرادی است که جذب این آگهی ها شده و ۷سال پیش در کلاس ساخت جعبه کادو ثبت نام کرده است. او برای گذراندن کلاس آموزشی ساخت جعبه کادو ۲۰۰ هزار تومان (در هفت سال پیش) پرداخت کرده و علاوه بر آن مبلغ زیادی هم برای خرید وسایل و لوازم مورد نیاز ساخت جعبه کادو خرج کرده. او پس از گذراندن ۱۲ جلسه آموزشی و کسب مهارت در ساخت انواع جعبه کادو، به سراغ مسئولین آموزشگاه و ارائه کنندگان تبلیغ مربوطه می رود و آنها شماره تماس وی را گرفته و به او می گویند که هر وقت سفارشی به شرکت آنها داده شد با وی تماس گرفته و ساخت جعبه کادو را به ایشان محول می کنند.

 

اکنون پس از گذشت ۷ سال سپیده می گوید که هنوز حتی یک کار هم برای ساخت جعبه کادو به او از طریق آن شرکت پیشنهاد نشده است و چه بسا دیگر آن شرکت پا برجا نبوده باشد!

شبیه این نمونه ها بسیار هستند. افرادی که در پی تولید در منزل به سراغ یادگیری مهارت می روند اما متاسفانه از مهارتی که به دست آورده اند نمی توانند در تولید انبود بهره ببرند.

 

 

موفقیت در تولید با پشتکار

با شناخت ضرورت ها و نیازهای جامعه هر فردی می تواند به صورت خود جوش اقدام به تولید در خانه نماید. تولید در خانه به آن معنا نیست که حتما بنیادی از تولید کننده حمایت کند! هر چند که اگر چنین بنیادی پشتیبان تولید کنندگان خانگی باشد قطعا پیشرفت بیشتری را در این مسیر شاهد خواهیم بود، اما به هر حال برای تولید کافی است به توانایی و وسایل و ابزار مورد نیاز خود فکر کرده و سپس در جهت به انجام رساندن اقدام نمایید.

 

بهاره دختر ۲۰ ساله ای است. روزی او را در مترو دیدم که مشغول فروختن گل سرهای گل رز در مترو بود! او می گفت که خودش این گل سر ها را می دوزد و به مشتریان اطمینان می داد که آنها خیلی محکم و قابل شتشو هستند. وقتی که با او صحبت کردم متوجه شدم او به وسیله یک مجله با نحوه دوختن گل های پارچه ای آشنا شده و بعد از آن تصمیم گرفته که از این راه کسب در آمد کند. برای این منظور به بازار رفته و چند متر پارچه و چندین بسته گیره سر خریده و بعد در خانه مشغول تولید گل سر شده است. او از طریق ارتباط با دوستان مختلفش در دانشگاه و همین طور از طریق فروش در مترو توانسته از این راه کسب درآمد کند.

 

محبوبه کاشی کاری بلد است. او با کاشی های کوچک آینه تزیین می کند و از طریق دوستانش توانسته مشتریان خوبی پیدا کند. او از طریق استقبال مشتریانش از خرید آینه های کاشی کاری شده متوجه شده است که افراد زیادی به صنایع دستی علاقه دارند و از این روش توانسته کسب در آمد کند.

 

شادی دختر فوق العاده هنر مندی است. او با کاغذ کادو انواع و اقسام پاکت های هدیه را می سازد. همین پاکت های هدیه قشنگی که امروزه در اکثر خرازی ها و فروشگاه ها فروخته می شود! او با خرید چندین ورق کاغذ کادو و طراحی الگو برای این نوع پاکت ها توانسته است بازار خوبی به دست آورد. او روزی چند ساعت درخانه مشغول ساخت پاکت هدیه است و با لینک شدن به چند فروشگاه لوازم التحریر و خرازی توانسته بازار خوبی برای کسب درآمد پیدا کند.

 

 

شناخت نیازها و موفقیت های بیشتر

قطعا می توان با شناخت نیازهای ضروری جامعه و اهتمام به امر تولید در خانه، شاخص بالایی از ایجاد کار و کسب در آمد خانگی را ایجاد کرد. برای این منظور لازم است افرادی که علاقه مند به کارهای خانگی هستند با توجه به علائق و میزان سرمایه اولیه شان اقدام به تولید نمایند.

 

سمیه نمونه ای از این بانوان موفق است. او به همراه همسرش با داشتن یک سرمایه اندک اولیه اقدام به تولید قارچ در باغچه خانه شان کردند و پس از مدتی سرمایه شان بیشتر و مشتریانشان هم بیشتر شد. حالا آنها توانسته اند به برکت تلاش و حرکتشان در جهت تولید یک کارگاه کوچک تولید قارچ داشته باشند.

 

سمیه در این باره می گوید: مدتی بود که همسرم از بیکاری رنج می برد و از طرفی خود من هم دوست داشتم کاری داشته باشم. یک روز که برای خرید به خارج از منزل رفته بودم مشاهده کردم که مردم زیادی قارچ می خرند! همانجا به فکرم رسید که با همسرم به تولید و پرورش قارچ بپردازیم. اول به کسب اطلاعات پرداختیم و سپس با به دست آوردن اطلاعات لازم و تهیه لوازم مورد نیاز این کار را به صورت آزمایشی انجام دادیم. وقتی نتیجه رضایت بخش کارمان را مشاهده کردیم انگیزه مان برای تولید بیشتر و بیشتر شد و حالا هم من و هم همسرم مشغول به کار در کارگاه کوچک خودمان هستیم.

 

 

هنر آشپزی و تولید در خانه

آشپزی یکی از مهارت هایی است که اکثر خانم های خانه دار، از آن بهره هایی دارند. اما هر چه حوصله و انگیزه بیشتر باشد نتیجه بهتری خواهد داشت. امروزه بانوان بسیاری در جامعه هستند که با استفاده از هنر آشپزی شان به کسب در آمد پرداخته اند.

 

پخت و فروش انواع آش و حلیم در ماه مبارک رمضان، پخت انواع کیک و شیرینی خانگی برای مناسبت های مختلف مخصوصا برای عید نوروز، تهیه انواع دسر و توزیع آنها در بازار همه و همه از انواع کسب در آمد بانوان خانه دار توسط هنر آشپزی است.

 

دسر تیرامیسو یکی از انواع دسر های خوشمزه ای است که یک بانوی ایرانی به وسیله یک طرح خلاقانه توانست آن را در بسته های کوچک تولید و در بازار عرضه کند و در فروش آنها موفق شود. تیرامیسو های خانگی که در اکثر سوپر مارکت ها موجود است هنر آشپزی این بانو است.

 

 

تولید در خانه به وسیله سلطان هنرها ؛ خیاطی

خیاطی یکی از آن هنرهایی است که حتی اگر در پی در آمد زایی از طریق آن نباشید، باز هم برایتان سود آوری خواهد داشت! شما می توانید به وسیله خیاطی برای اعضای خانواده تان لباس بدوزید و در خرید انواع لباس صرفه جویی نمایید. این خود، نوعی جذب درآمد برای خانواده هاست! از طرفی می توانید از طریق این هنر بزرگ برای اقوام و آشنایان و حتی مشتریانی که تقاضای دوخت لباس دارند، کسب در آمد نمایید.

 

برای در آمد زایی از خیاطی حتما نباید کارگاه یا مغازه داشته باشید. شما می توانید با استفاده از یک خط تلفن با مشتریانتان در تماس باشید و در منزلتان خیاطی کنید. حتی می توانید با دوخت انواع لباس و ملحفه و … و جمع آوری آنها و برگزاری یک نمایشگاه اجناس خود را به فروش رسانده و از این طریق شما توسط یک کار خانگی در آمد زایی نموده اید.

 

 

تولید در خانه از طریق بافت

بافت انواع لباس ها و وسایل بافتنی هم از دیگر کارهایی است که خانم های خانه دار مهارت بسیاری در انواع آن دارند.  هنر بافتنی این مزیت را دارد که شما می توانید در یک فصل به تولید پرداخته و در فصلی دیگر به فروش اقدام نمایید و با این روش دچار خستگی و روزمرگی کار هم نخواهید شد.

 

به عنوان مثال می توانید در فصل اول سال اقدام به تولید انواع لباس های بافتنی نموده و در فصل پاییز و زمستان مبادرت به فروش آنها نمایید. انواع نمایشگاه های مربوط به لباس های بافتنی و یا بازاریابی میان اقوام و آشنایان و دوستان؛ می توانند گزینه های خوبی برای فروش محصولات شما باشند. علاوه بر اینکه می توانید به صورت دستی و سنتی بافت انجام دهید، ماشین بافت هم پیشنهاد خوبی است.

 

مریم خانم، زن هنر مندی است که به وسیله ی انواع بافتنی زندگی اش را می گذراند و در آمد خوبی هم دارد. اوج فروش کارهای او در فصل پاییز و زمستان است و در بهار و تابستان مشغول تولید است. او یک ماشین بافت هم دارد که به وسیله آن لباس هایی می بافد که با انواع کارخانه ای هیچ تفاوتی ندارند!

 

دختران او هم هنر بافت را یاد گرفته اند و در خانواده همه مشغول بافندگی هستند و از این طریق بانوان خانه آنها همه درآمد دارند. انواع بلوز، شلوار، پالتو، ژاکت، جلیقه، شال گردن و کلاه و … از مواردی است که آنها در طرح ها و رنگ ها و سایزهای مختلف تولید می کنند.

 

آنچه که در تولید خانگی مهم است، در نظر گرفتن علاقه و استعداد و سرمایه اولیه است. با توجه به آنچه که بیان شد می توان نتیجه گرفت، کار یا تولید در منزل پدیده ای نیست که نیازمند سرمایه اولیه هنگفتی باشد. بلکه می توان اولین کار را با وسایل موجود در خانه کلید زد.

 

به خاطر داشته باشید که در کارهای تولیدی ابتدا باید مدتی را به تولید و پس از گذشت چند ماه به سود و بازدهی آن فکر کرد. مطمئنا شما می توانید یک تولید کننده سود آور هم برای خانواده و هم برای اجتماعتان باشید.

 

منبع: مهرخانه

► تبلیغات و فروش محصول در اینستاگرام
10 قانون طلایی در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ◄

مطالب مرتبط
بنر