رزومه را تقویت کنیم یا پروفایل لینکدین؟

شنبه ، 15 اسفند 1394 ، 16:20

 

بانکی دات آی آر: طی چند سال اخیر شبکه اجتماعی لینکدین راه خودش را به عنوان شبکه قدرتمند کاری بین بقیه شبکه‌ها باز کرده است. در اینجا قصد نداریم درباره ماهیت لینکدین صحبت کنیم بلکه می‌خواهیم به سوالی که ذهن بسیاری از کاربران را مشغول کرده پاسخ دهیم. سوال این است که آیا پروفایل لینکدین دقیقا مثل رزومه باید نوشته شود یا نه؟

جواب این سوال هم بله است هم نه! با ذکر تشابهات و تفاوت‌های بین این دو مقوله چرایی‌اش را برایتان توضیح می‌دهیم.

 

تشابهات بین پروفایل لینکدین و رزومه:

1- بخش‌های کاری: همانطور که مارتین ییت در یکی از پست‌هایش توضیح می‌دهد می‌توانید با چند بار کپی پیست کردن از رزومه‌، لینکدین‌تان را پُرکنید. لینکدین بخش‌هایی مثل تحصیلات، مهارت‌ها، سابقه کاری، مشابه با بخش‌های رزومه دارد.

 

2- کلیدواژه‌ها: در نوشتن رزومه لازم است کلماتی مرتبط با کاری که انجام داده‌اید بنویسید. در بسیاری از سایت‌های کاریابی مثل همین سایت بانکی خودمان، کارفرما کلیدواژه‌ایی را سرچ می‌کند و تمام رزومه‌هایی که آن کلیدواژه در آن به کار رفته باشد برایش نمایش داده می‌شود. مثلا کسی که به دنبال برنامه‌نویس Php است باید با سرچ کلمه پی‌اچ‌پی رزومه افراد پی‌اچ‌پی کار نمایش داده شود. در لینکدین هم اگر شما کلیدواژه‌های مرتبط با تخصصتان را بنویسید، منابع انسانی شرکت‌ها به راحتی می‌توانند شما را پیدا کنند.

در مورد اهمیت مورد دوم باید بگوییم که سال گذشته 5.7 بیلیون بار در لینکدین مشاغل مختلف سرچ شده است. پس اگر پروفایلتان به اندازه کافی کلیدواژه سابقه کاریتان را ندارد بهتر است همین امروز به فکر اصلاح آن بیفتید.

 

 

تفاوت‌های پروفایل لینکدین و رزومه:

1- تعداد صفحات: احتمالا شما هم با ما موافق باشید که خواندن یک صفحه پُربارِ از سوابق بهتر و راحت‌تر از خواندن چندین صفحه است. در لینکدین، سوابق کاری و تحصیلی شما فقط در یک صفحه دیده می‌شود و کار خواننده را بسیار راحت می‌کند.

 

 

2- سطح خاص بودن: در مقاله اخبار آمریکا و جهان گفته شده که مردم آمریکا و حومه موقع رزومه نوشتن فقط برای همان شغل خاص و شرکت خاص رزومه‌شان را مینویسند و این یعنی دنبال کردن یک هدف! در لینکدین قضیه برعکس است، اینجا می توانید هر تعداد مهارت را ذکر کنید و این منابع انسانی شرکت‌ها هستند که باید شغل مورد نظرشان را جستجو کنند و در نهایت دنبال شما بگردند، پس می‌توانید با خیال راحت تمام علاقمه‌مندی‌ها و سوابق کاری‌تان را ذکر کنید.

 

3- منابع متفرقه: موقع نوشتن رزومه باید بدون اینکه از کسی تاییدیه‌ای بگیرید تمام صلاحیت‌های خودتان را نشان بدهید. در لینکدین با endorse شدن برای مهارت‌های مختلف، در حقیقت مهر تاییدی از افراد مختلف می‌گیرید. حتی می‌توانید از مدیر یا سرپرست سابق‌تان بخواهید برای‌تان یک تاییدیه بنویسند.

 

4- یکی از این دوتا شبکه اجتماعی است! فراموش نکنید با لینکدین می‌توانید با افراد زیادی در هر کجای دنیا که باشند، ارتباط برقرار کنید.

 

به نظر ما که اگر آب دستتان است زمین بگذارید و در لینکدین عضو شوید، آینده در اینترنت است نه کاغذ و کاغذبازی!

 

بانکی: سمیرا همتی

► معرفی شغل: راه اندازی گلخانه
بازار کار آرایشگران چطور است؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر