با اصطلاحات بازار ارز آشنا شوید

دوشنبه ، 13 اسفند 1397 ، 13:21

براساس یك برآورد انجام شده، فعال‎ترین نرخ‎های تبادلی ارز دنیا مثل دلار/ین و یورو/دلار می‌توانند در طی روز تا ۱۸۰۰۰ بار تغییر كنند.

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران ، یك سری از ارزهــا هستند كه بیشتر از بقیه معامله میشوند و به ارزهــای اصــلی Major معروف هستند . علائم اختصاری آنها عبارت است از :

USD دلار آمریكا
EUR یــورو (پــول مشترك اتحـــادیه اروپــــا)
GBP پونـــد انگلیس
JPY یــن ژاپن
CHF فرانك سوئیس
CAD دلار كـــانــادا
AUD دلار استـــرالیــــــا


وسعت، عمق و نقدینگی بازار ارز واقعا حیرت‌ انگیز است. براساس یك برآورد انجام شده، فعال‎ترین نرخ‎های تبادلی ارز دنیا مثل دلار/ین و یورو/دلار می‌توانند در طی روز تا ۱۸۰۰۰ بار تغییر كنند. نوسانات منحنیهای عرضه و تقاضای ارزیك كشور كه براثر عوامل زیادی چون، تغیییر سلیقه مردم نسبت به تولیدات داخلی و خارجی، رشد اقتصادی، تغییر نرخ تورم، تغیییر نرخ بهره، تغییر در انتظارات و نهایتا مداخلات بانك مركزی جهت انجام سیاستهای پولی ایجاد می شود، باعت تغییر مداوم نرخ ارزها نسبت به یكدیگر می گردد.
حال زمانی كه شما این عبارت را می بینید : EUR/USD = ۱.۳۰۰۱ به این مفهــوم است كه ارزش یك یورو ۱.۳۰۰۱ برابر ارزش یك دلار است. یعنی شما برای خرید یك یورو باید معادل ۱.۳۰۰۱ دلار پرداخت نمایید. این نسبتهــا برای تمامی ارزها وجود دارند و تا چهار رقم محاسبه میشوند.یك استثناء در این میان ین ژاپن است كه تا دو رقم اعشار محاسبه میشود.

مثلا USD/JPY = ۱۰۵.۳۲ به این مفهــوم است كه برای خرید یك دلار باید ۱۰۵.۳۲ ین بپردازید.
به ارزی كه در سمت چپ قرار دارد ارز پایه میــگویند.
به یك نسبت مثل EUR/USD یك جفت ارزی یا Pair گفته میشود.

برای سهولت كار هر جفت ارزی را بصورت یك شیء واحد یا یك كالا در نظر بگیرید كه قیمت آن بالا و پایین میــرود و شما سعی دارید تا در فرصتهای مناسب با خرید و فروش آن سود كنید.
در اعلام نرخها به هر ۰.۰۰۰۱ تغییر یك پیپ (PIP) گفته میشود و در تغییر نرخ ین به هر ۰.۰۱ تغییر یك پیپ گفته میشود.
در یك ترید دو نرخ وجود دارد. نرخ خرید از شما (Bid) و فروش به شما (Ask). طبیعی است كه نرخ فـروش به شما از نرخ خرید از شمــا بیشتر باشد. این تفاوت بستگی به كارگزار دارد و بین ۲ تا ۷ پیپ در تغییر است كه البته عرف بازار ۵ پیپ است و به این فاصله قیمت خرید و فروش Spread گفته میشود.

توجه : نرخ Spread كاملا بستگی به كارگزار دارد و در مواردی دارای اختلاف زیادی بین كارگزاران مختلف میباشد.



لات (Lot) : هر لات معاملاتی طبق تعریف معــادل ۱۰۰۰۰۰ واحد از ارز سمت چپ یك جفت ارزی میباشد.


مارجــین : این مفهوم یك حساب اعتباری است كه شما تنها با آن معامله میكنید و حق برداشت از آن را ندارید. این حساب چندین برابر موجودی اولیه به شما اعتبار میـدهد كه این به شرایط كارگزار بستگی دارد. معمــولا از ۲۰ الی ۵۰۰ برابر متغیر است.مارجین در واقع مانند یك اهرم عمل میكند به همین خاطر در اصطلاح به این ارزش افزوده Leverage گفته میشود و منظور از عبارت Leverage ۱:۱۰۰ اعتبار ۱۰۰ برابر سرمایه اولیه میباشد.

مارجین كال یا كال مارجین : در صورتی كه پوزیشن های بازار ارز شما آنچنان به سمت ضرر برود كه موجودی شما از مارجین مورد نیاز بازار ارز كمتر باشد و بروكر بیم داشته باشد كه با ادامه این روند حساب بازار ارز شما صفر شود و بروكر مجبور شود بقیه زیان را خود متقبل شود ، یك یا تمام پوزیشن های بازار ارز شما را می بندد و از ادامه ضرر جلو گیری می كند كه به این حالت مارجین كال بازار ارز گفته می شود

پوزیشن : به یك معامله باز در بازار بازار ارز پوزیشن گفته می شود. با انجام یك معامله در جهت معكوس می توان پوزیشن را بست.

سواپ : در صورتی كه یك پوزیشنبازار ارز در ساعت ۲۴ پلتفرم بروكر باز باشد برای نگهداری آن هزینه ای اخذ می شود كه به آن سواپبازار ارز گفته می شود. این هزینه در بروكر های مختلف بازار ارز متفاوت است و در اكثر موارد با اختلاف نرخ بهره جفت ارز معامله شده متناسب است. همچنین بعضی از بروكر ها سواپ مثبت هم دارند. بروكر هائی هم هستند كه حساب های بدون سواپ ارائه می كنند.

انواع سفارشات:

به طور كلی سفارشات در بازار بازار ارز به دو گونه انجام میگیرد :
۱) سفارشات آنی
۲) سفارشات برای اجراء در آینده

سفارشات آنی :این نوع از سفارشات با توجه به روند و نرخ فعلی بازار به انجــام میرسند.بطــور مثال شخصی با تصمیم به اینكه هم اكنون باید وارد بازار شود ، اقدام به خرید یا فروش میكند. به این نوع از معامله كه بصورت دستی و توسط خود معامله گر در بازار ارز به اجرا در میآید معامله آنی گفته میشود.انواع معاملات آنی شامل موارد ذیل میباشد :
Buy : سفارش خرید ارز پایه در مقابل ارز دیگـــر
Sell : سفارش فروش ارز پایه در مقابل ارز دیگر
سفارشات برای اجراء در آینده :این نوع از سفارشات بر مبنای پیش بینی معامله گر برای ایجاد یك روند نوسان قیمت در آینده میباشد. بطور مثال معامله گر پیش بینی میكند ك چنانچه قیمت از یك حد خاص عبور كند بطــور حتمی روند جدیدی رو به بالا یا پایین بوجود خواهد آمد بنابراین در داخل نرم افزار كارگزار خود تعریف میكند كه چنانچه نرخ به حد تعریف شده رسید ، اقدام به خرید یا فروش كند.

سفارشات برای اجراء در آینده به انواع مختلف سفارشات خرید و فروش تقسیم بندی میشوند :


Buy Limit ، Sell Limit ، Buy Stop و Sell Stop


Buy Limit : پیش بینی میكنیم كه نرخ ارز پس از پیمودن یك روند نزولی به خط حمایت (Support) موثری برخورد نماید و نوسان صعودی خود را آغاز نماید. در این حالت پتانسیل یك معامله از نوع خرید (Buy) شكل خواهد گرفت لذا میتوان در داخل نرم افزار كارگزار تعریف نمود كه به محض رسیدن قیمت به حد پایین و برگشت به سمت بالا ، مقدار مشخصی از آن ارز را برای شما خریداری نماید. این حالت را میتوان بصورت خلاصه "خرید در زیر قیمت كنونی بازار" نام نهاد.

Sell Limit :
این نوع از معاملاتی در حالتی است كه معامله گر تشخیص میدهد كه قیمت پس از یك روند صعودی و رسیدن به یك دامنه قیمتی مشخص ، شروع به یك روند نزولی خواهد نمود. این حالت را میتوان بطور مختصر "فروش در قیمتی بالاتر از قیمت لحظه ای بازار" نامید.

Buy Stop : فرض كنیم كه یك معامله گر تشخیص میدهد كه روند قیمت پس از رسیدن به یك قیمت مشخص در یك روند صعودی قیمت ، حركت خود را ادامه خواهد داد.در این حالت معامله گر اقدام به گذاشتن یك معامله از نوع خرید در قیمتی بالاتر از قیمت كنونی بازار خواهد نمود كه به آن Buy Stop اطلاق میگردد.

Sell Stop : اگر معامله گری بروز یك معامله از نوع فروش را در قیمتی پایین تر از قیمت لحظه ای بازار پیش بینی نماید ، یك معامله از نوع Sell Stop میتواند شكل بگیرد.در این حالت معامله گر در داخل نرم افزار كارگزاری خود تعریف خواهد نمود كه پس از طی شدن یك روند نزولی و رسیدن قیمت به دامنه ای مشخص و ادامه آن ، مقداری مشخص از آن ارز را به فروش برساند.

سفارشات (OCO (One Cancels the Order : این نوع از سفارش در واقع تركیبی از دو سفارش Take Profit و Stop Loss میباشد و به معنی آنست كه هر كدام از آنها كه زودتر فعال گردید ، سفارش دیگر بطـــور خودكار Cancel خواهد شد.

سفارشات Loop : در صورتیكه بازار حالت Side Trend داشته باشد و در میان دو خط یا محدوده حمایت و مقاومت بطور مكرر نوسان نماید ، معامله گر قادر خواهد بود تا از سفارشات Loop در معاملات خود استفاده نماید.در این روش از سفارش میتوان دو معامله برای سیستم تعریف نمود كه یكی از نوع Buy بوده و در محدوده خط حمایت آغاز بكار نماید و دیگری سفارش Sell بوده و در محدوده مقاومت سفارش داده میشود.در این معاملات حد سود قاعدتا بین محدوده فوقانی (مقاومت) و حد تحتانی (حمایت) تعیین می گردد.

► نرخ ۴۷ ارز بین بانکی در ۱۵ اسفند ۹۷
قیمت طلا بازهم افزایش یافت ◄

مطالب مرتبط
بنر