سه شرط برای آرام شدن دلار

يكشنبه ، 11 دی 1401 ، 20:20
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید که باید از برنامه‌های بانک مرکزی برای آرام کردن بازار ارز استقبال کرد اما توجه داشت که تکرار تجربه‌های غلط گذشته نمی‌تواند برای بازار نتیجه‌ای متفاوت به وجود بیاورد.

عباس آرگون اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در ماه‌ها و هفته‌های گذشته عجیب به نظر می‌رسید این بود که انگار بانک مرکزی بازار را رها کرده و ما هر روز شاهد افزایش قیمت ارز بودیم، از این رو وقتی رییس کل جدید بانک مرکزی از ورود به بازار و تلاش برای آرام کردن آن صحبت می‌کند، باید آن را به فال نیک گرفت اما در عین حال این سوال را پرسید که آیا در کوتاه مدت و بلندمدت این شیوه جواب خواهد داد؟


وی با اشاره به برخی تجارب دولت‌های قبل در مدیریت بازار ارز، تشریح کرد: ما یک بار شاهد آن بودیم که اعلام شد نرخ ارز در ۱۲۲۶ تومان ثابت خواهد ماند و پس از آن در دولت گذشته از نرخ ۴۲۰۰ تومان رونمایی شد. تجربه نشان داد که نه تنها بازار از این نرخ‌های دستوری تبعیت نکرد که در نهایت این چند نرخی شدن ارز خود به یک بستر جدید برای رانت بدل شد.


عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: یکی از مهم‌ترین تصمیمات دولت سیزدهم، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و به تبع آن رانت حاصل از این ارز بود اما اگر بنا باشد ما بر این موضوع اصرار کنیم که نرخ ارز نیما ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بماند، باز هم خطر شکل گیری رانت و تقاضای کاذب برای واردات به وجود می آید که به ضرر اقتصاد کشور خواهد بود.


آرگون با بیان اینکه دولت باید بهترین شرایط را برای صادرکنندگان فراهم کند، گفت: جدا از شرکت‌های دولتی و پتروشیمی‌ها که می‌توانند خوراک را با قیمتی پایین‌تر تهیه کنند و از این رو امکان فروش ارز خود با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان را دارند، باید توجه داشت که صادرکنندگان بخش خصوصی، تمام ارز و مواد اولیه خود را با ارز نیمایی دریافت نمی‌کنند و همین موضوع هزینه‌ها را بالا می‌برد. اینکه ما توقع داشته باشیم صادرکننده با به جان خریدن تمام دشواری‌های تحریم، صادرات خود را ادامه دهد اما ارز خود را با قیمتی بسیار پایین‌تر از بازار بفروشد چندان منطقی نیست و تداوم این شرایط می‌تواند به کاهش انگیزه برای صادرات غیرنفتی کشور منجر شود.


وی با بیان اینکه آرام شدن بازار ارز در گرو چند عامل بلندمدت است، توضیح داد: اینکه بانک مرکزی تلاش کند در کوتاه مدت بازار را مدیریت کند یک بحث است و اینکه در بلندمدت و نگاه کلان چه میزان از این شرایط اساسا از سوی این بانک قابل مدیریت است یک بحث دیگر. ما در گام نخست باید ارتباطمان با جهان را از طریق کنار زدن تحریم بهبود ببخشیم، از سوی دیگر شرایط اجتماعی، اقتصادی و اجتماعی را به شکلی آرام کنیم که نگاهی مثبت به آینده وجود داشته باشد و چه مردم و چه فعالان اقتصادی امکان پیش‌بینی آینده را پیدا کنند و در نهایت باید مقدمات پیشرفت اقتصادی و جذب سرمایه جدید فراهم شود و رشد اقتصادی ما تداوم پیدا کند، با در کنار هم قرار گرفتن این عوامل می توان انتظار داشت که شرایط بازار ارز به سمت آرامش حرکت کند.

► پایانه فروش ارزی بانک ملی رونمایی شد
پیش‌بینی جدید یک فعال اقتصادی از قیمت دلار در بازار ◄

مطالب مرتبط
بنر