رمز کارت های بانکی خود را تغییر دهید+تکمیلی

يكشنبه ، 27 فروردين 1391 ، 15:45

 

در پی انتشار اخباری در مورد هک شدن سیستم کارتهای بانکی و درخواست بانک مرکزی ایران برای تغییر رمز کارت های بانکی، گزارشها نشان می دهد که مردم به برخی شعب و خودپردازهای بانکی هجوم برده اند تا در اولین فرصت رمز کارت بانکی خود راعوض کنند.

خبرگزاری مهر از هجوم مردم به خودپردازهای بانکی خبر داده و نوشته است که "مردم نگران سوء استفاده از حساب های خود هستند."

خبرگزاری فارس گزارش داده که در اغلب خودپردازها امکان برداشت پول وجود ندارد و "تنها گزینه تغییر رمز فعال است و برخی افراد برای برداشت وجه به خودپرداز مراجعه کرده بودند که تنها با گزینه تغییر رمز مواجه شدند و این مسئله مشکلاتی را برای افراد ایجاد کرده است."

این خبرگزاری نوشته که بانک مرکزی از تمام بانک ها خواسته که "تمام آیتم های خودپردازها غیر از گزینه تغییر رمز کارت غیرفعال شود."

روز گذشته بانک مرکزی ایران با انتشار اطلاعیه ای از تمام کسانی که کارت بانکی دارند خواست که برای "ارتقای سطح ایمنی" با مراجعه به خودپردازهای بانکی و شعب بانک‌ها رمز کارت‌های بانکی خود را تغییر دهند.

 

 

همزمان برخی بانکها نظیر بانک ملت، اقتصاد نوین و سامان نیز با فرستادن پیامک به مشتریان خود از آنها دعوت می کردند که هر چه سریعتر رمز کارتهای خود را عوض کنند.

در روزهای اخیر گزارش هایی در باره احتمال سوء استفاده از کارت‌های بانکی و نشت اطلاعات مشتریان بانک‌ها مطرح شده بود و بانک مرکزی نیز با آنکه آن را "شایعات در فضای مجازی" می‌داند، اما از آن به عنوان یکی از دلایل لزوم تغییر رمز کارت‌های بانکی نام می برد.


ناصر حکیمی، مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی ایران درباره این موضوع به خبرگزاری مهر گفته است که "همکاران من در سیستم بانکی این موضوع را رصد می کنند."

آقای حکیمی اضافه کرده که برخی از افراد از موقعیت های خود سوء استفاده می کنند "البته اینگونه ادعاها اثبات شده نیست و تنها در حد ادعاست."

آنطور که از نوشته های وبلاگی که اطلاعات سه میلیون مشتری بانکی در آن منتشر شده بر می آید، نویسنده وبلاگ با شرکت پشتیبان بانکها همکاری داشته است.

"در سال ۱۳۸۹ تعداد کارت‌های بانکی به ۱۲۹ میلیون کارت رسیده است که حدود ۹۴ میلیون عدد از این کارت‌ها، کارت کارت بدهی یا Debit Card است."

بانک مرکزی ایران

خبرگزاری مهر در گزارشی می نویسد که "اطلاعات بانکی از شرکت الکترونیکی "ف.ا" به بیرون درز پیدا کرده است."

این خبرگزاری سپس در باره ماجرای لو رفتن اطلاعات سه میلیون مشتریان بانکی توضیح می دهد که "در پی اخراج یکی از مدیران این شرکت به دلیل اختلاف با مدیریت، این مدیر دیروز شنبه (۲۶ فروردین) این اطلاعات بانکی را افشا کرده است تا نشان دهد که عدم امنیت اطلاعات و روابط ناصحیح در بخش نظارتی سیستم بانکی وجود داشته است."

البته بانک مرکزی "ارتقای سطح ایمنی، ایجاد محدودیت در دسترسی غیر مجاز در شبکه کارتی کشور و حفاظت مشتریان در مقابل مخاطرات احتمالی ناشی از آن" را از جمله دیگر دلایل تغییر رمز کارت های بانکی می داند.

مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی تاکید کرده که بانک مرکزی نیز به خاطر "رفع شائبه هایی که در ارتباط با کارتهای بانکی و اطلاعات مربوط در مردم ایجاد شده بود، اطلاعیه تغییر رمز را صادر کرده و با تغییر رمز مشکلی برای حساب های مردم ایجاد نخواهد شد."

بنابر تازه ترین گزارشی که بانک مرکزی از تحولات اقتصادی ایران سال ۱۳۸۹ منتشر کرده، در ایران تعداد کارت‌های بانکی به سرعت در حال افزایش است.

بنابر این گزارش، در سال ۱۳۸۹ تعداد کارت‌های بانکی در ایران به ۱۲۹ میلیون کارت رسیده است که حدود ۹۴ میلیون عدد از این کارت‌ها، کارت برداشت از حساب‌‌های بانکی (کارت بدهی یا Debit Card) است و بیشتر از ۳۳ میلیون کارت نیز کارت هدیه (پیش پرداخته یا Prepiad card) است. تنها یک میلیون و ۴۰۰ هزار تا از این کارت‌ها کارت اعتباری یا Credit card است.

با دستور جدید بانک مرکزی برای تغییر رمز کارت‌های بانکی، دست‌کم بخش عمده ای از صاحبان کارت‌های بانکی باید با مراجعه به بانک‌ها یا دستگاه‌های خودپرداز رمز کارت‌های خود را عوض کنند.

بنابر گزارش بانک مرکزی ایران، اکنون تعداد خود پردازها یا ATM به بیشتر از ۲۰ هزار و ۶۰۰ و تعداد پایانه‌های فروش (کارتخوانها) به بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه رسیده است.

بانک مرکزی با "پوزش" از مشتریانی که ناچار به تغییر اجباری رمز خود هستند، به همه مشتریان بانکی توصیه کرده که "حداقل هر سه ماه یک بار نسبت به تغییر رمز اول و دوم اینترنتی کارت خود اقدام" کنند.

نترسید حسابتان خالی نمی شود

تحقیقات خبرنگار بانکی نشان می دهد در وبلاگ جنجالی که موجب استرس و نگرانی مردم شد تنها چهار رقم کارت بانکی افراد منتشر شده که قابل سوء استفاده نیست.

به نظر می رسد نویسنده وبلاگ تنها جهت هشدار به بانک مرکزی یا انتقام گیری شخصی از مدیران شرکت خصوصی که پیشتر در آن کار می کرده پس از خروج از کشور اقدام به انتشار این اطلاعات نموده است.

بنابر این اگر تا این لحظه اطلاعات رمز کارتتان را تغییر نداده اید نگران نباشید چون احتمال خالی شدن حساب شما به شدت ضعیف است.

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► «ستاد بحران»در وزارت نفت
18 نکته امنيتی جهت استفاده از سيستم های پرداخت اينترنتی ◄

مطالب مرتبط
بنر