چطور خودمان را از اینترنت حذف کنیم

شنبه ، 9 ارديبهشت 1391 ، 07:33

ممکن است تصور کنید بسیاری از اطلاعات شما که در فضای اینترنت موجود است، بی‌ارزش و یا بی‌اهمیت است، اما به شکل رو به رشدی کمپانی‌های متفاوت از این اطلاعات خام و به ظاهر بی ارزش برای مقاصد مختلف استفاده می‌کنند و سعی می‌کنند تمام اطلاعات فضای آنلاین شما را طوری ثبت کنند که هیچ گاه پاک نشود. در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم که چگونه حریم دیجیتالی خود را حفظ کرده و اطلاعات غیرضروری‌تان را تا حد امکان از محیط اینترنت حذف کرده و یا حداقل کمرنگ کنید.

شرکت‌های اینترنتی که زندگی آنلاین شما را تشکیل می‌دهند، به خوبی درک کرده‌اند که اطلاعات مساوی با پول است و به همین خاطر توجه‌شان را روی اطلاعات شخصی افراد متمرکز کرده‌اند. اگر بتوانند روشی برای تعقیب شما در فضای آنلاین پیدا کنند، هر قدمی که در فضای مجازی بر می‌دارید نه تنها غیر قابل حذف می‌شود بلکه قابل ردیابی نیز می‌گردد. خوشبختانه روش‌هایی برای اصلاح گذشته آنلاین‌تان وجود دارد.

کمپانی Abine که نرم افزار حفظ حریم خصوصی آنلاین Do Not Track Plus را ارائه می‌کند، سرویسی با نام DeleteMe دارد که اطلاعاتتان را از تمام سایت‌های تعقیب کننده شما پاک کرده و اجازه بازگشت آن ها را نیز نمی‌دهد. اما جالب این است که این کمپانی طی اقدامی غیر معمول، روشی که سرویس DeleteMe استفاده می کند را اعلام کرده و توضیح داده که چگونه بدون استفاده از این سرویس، کار آن را خودمان انجام دهیم.

در واقع کمپانی Abine با دریافت مبلغ 99 دلار، با کلیه سایت‌هایی که اطلاعات شما در آن درج شده، ارتباط برقرار کرده و تلاش می‌کند تا اطلاعات شما را از طریق انجام مکاتبات، از اینترنت محو کند. در ادامه تجربه من از این روش را می خوانید.

توجه کنید که آنچه در ادامه می آید دستورالعمل زمان‌گیری است. البته این موضوع ناشی از پیچیدگی فنی این روش نیست، بلکه نیاز به سماجت و حوصله و صبر فراوان دارد که احتمالا منجر به خستگی مفرط، رساندن شما به مرز دیوانگی و یا هر دو مورد می‌گردد! (البته من این کار را با خودم نکرده ام، چون بنا به اقتضای شغلم برایم ضروری است که توسط افراد غریبه در اینترنت پیدا شوم!)


گام اول: خودتان را آماده کنید چرا که مجبورید کاملا مودب باشید

این دستورالعمل‌ها نیاز مبرم به صبر و حوصله زیاد و همچنین عزم راسخ برای انجام این کار دارند. فکر بدی نیست اگر یک شی بی‌جان (مثلا بالشت) را نزدیک خود بگذارید تا عصبانیت خودتان از ناکامی‌ها را روی آن خالی کنید، چرا که اکثر مواقع موفقیت در پاک کردن یا تغییر اطلاعات تان نیازمند حسن‌نیت و حال خوب آن شخصی است که با او طرف هستید. مطمئنا در ابتدا همه چیز آنطور که شما می خواهید پیش نمی رود.


گام دوم: سایت‌هایی که شدیدا شما را ردیابی می کنند، به شدت کنترل کنید

اینجا جایی است که سرویس DeleteMe وارد ماجرا می شود. آنها 99 دلار از شما پول می‌گیرند تا شما را از لیست سایت‌هایی که ردیابی‌تان می‌کنند و اطلاعات شما را به دیگر کمپانی‌ها می‌فروشند، خارج کنند. اما اگر بخواهید خودتان دست به کار شوید، می‌توانید لیست سرویس‌های کمپانی Abine را دنبال کنید و خودتان این کار را انجام دهید و این یعنی نوشتن ایمیل‌های فراوان و حتی فرستادن چندین فکس و تماس‌ تلفنی که در آخر آرزو می‌کنید کاش ماشین زمانی وجود داشت‌ و می‌توانستید به قرن نوزدهم رفته و الکساندر گراهام بل را شکنجه کنید.

چیزی که در مورد لیست Abine مبهم است آن است که بیشتر این جمع آوری کنندگان اطلاعات، پس از چند ماه دوباره شما را به لیست خود اضافه می‌کنند، بنابراین توصیه ما این است که حداقل هر دو سال یک بار چک کنید و ببینید آیا دوباره اطلاعات شما در لیست این سایت ها قرار گرفته است یا نه. سمج باشید، مودب باشید و اگر این موضوع برایتان خیلی مهم است، تا به آنچه می‌خواهید نرسیدید، دست از کار نکشید.

اگر نگران حریم خصوصی خودتان هستید بد نیست حداقل یک بار نام خودتان را در وب جستجو کنید. ممکن است نتایج تعجب‌آور نه چندان خوشایندی ببینید.


گام سوم: برای محافظت از نام و نشان خود باید از ریشه و بنیاد آن را پاک کنید

برای آنکه موتورهای جستجو، اطلاعات مربوط به شما را تغییر دهند باید سایت مبدا که این اطلاعات را در خود دارد، تغییر کند. مهم نیست این سایت چطور سایتی است. می‌تواند فیس‌بوک و یا یک بلاگ محلی یا یک فروم بازی باشد. اگر اطلاعات شما در موتور جستجو نمایش داده می‌شود، به موتورجستجو بد و بیراه نگویید چراکه همه کار شما با سایت مبدا است. هنگامیکه سایت تغییر کند، می توانید این تغییر را در نتایج موتور جستجو نیز ببینید.

پاک کردن چیزی از سایت یک پروسه علمی و تخصصی نیست. فقط باید روشمند و منظم باشید. مودبانه درخواستتان را ابراز کنید و همانطور که قبلا گفته شد، ممکن است نیاز باشد چندین بار و به چند روش این کار را انجام دهید.

به دنبال نام نویسنده یا مدیر سایت بگردید و اگر اطلاعات تماسی پیدا نکردید یک جستجوی Who Is انجام دهید؛ یعنی عبارت داخل پرانتز را در گوگل سرچ کنید. ("who is www.site-name.com") توجه کنید که جفت کوتیشن‌ها را بگذارید. این جستجو به شما می گوید که چه کسی سایت را ثبت کرده است. سپس به دنبال شماره تلفن، ایمیل و ... باشید. اگر باز هم موفق نشدید از سایت E-Mail Format استفاده کنید. دقت کنید که در ایمیل‌تان مختصر، مفید، واضح و منطقی به توضیح آنکه چرا باید به درخواست شما پاسخ داده شود، بپردازید. تمایل به مصالحه و سازش نیز می‌تواند نتایج بهتری به همراه داشته باشد.


گام چهارم: گوگل را وادار به واکنش در مورد تغییرات سایت مبدا کنید

اگر ، موفق به ایجاد تغییر در رویه سایتی برای نمایش اطلاعاتتان شدید، اما گوگل هنوز اطلاعات قبلی را نمایش می دهد، می‌توانید از ابزار حذف URL گوگل برای سرعت بخشیدن به این پروسه استفاده کنید. توجه شود که برای این کار نیاز به یک حساب گوگل دارید. البته این فقط در مورد گوگل است و برای سایر موتورهای جستجو مانند Bing باید جداگانه اقدام نمایید.


گام پنجم: موردهای بد را با موارد خوب بپوشانید

در مواردی که اصلا نمی‌توانید سایت را متقاعد کنید محتوای خاصی که موجب بدنامی شما می‌شود را پاک کند، می‌توانید با ایجاد محتوای جدیدی که تاثیر مثبت دارد اثر آن را خنثی نمایید. ایده پشت این کار آن است که گذشته مثبت شما گذشته منفی‌تان را خنثی می‌کند.

همچنین می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی برای پنهان کردن ابعاد بد گذشته‌تان استفاده کنید. شبکه‌های اجتماعی از About.Me تا Flickr تا Twitter معمولا در نتایج موتورهای جستجو در بخش ابتدایی ظاهر می‌شوند. با ایجاد و نگهداری حساب‌های کاربری که نام واقعی‌تان را یدک می‌کشند، می‌توانید آنچه دوست دارید از شما ارائه شود را به صفحه اول نتایج جستجو آورده و موارد نامطلوب را به صفحه دوم یا بیشتر انتقال دهید. اما عنصر کلیدی این کار ارتباط دهی شبکه هاست. پس آماده کار بیشتری روی شبکه های اجتماعی باشید.


گام ششم: در عین حفظ ادب بسیار جدی و قاطع باشید

اگر فکر می کنید موردی هست که در واقع افترا بوده و واقعیت ندارد، به سراغ مشاوره حقوقی بروید. مدرک جمع کنید. مودب و قاطع باشید و به دنبال کسی باشید که بتواند در مسیر پر پیچ و خم شکایات حقوقی راهنمایی‌تان کند. البته این موضوع به کشور و بودجه‌تان برای این کار نیز بستگی دارد و خیلی برای ما کاربرد ندارد. توجه کنید که اگر شما به کسی افترا بزنید وی می تواند اعاده حیثیت کرده و از شما به خاطر خسارات و هزینه وکیل شکایت کند.


سخن پایانی

برای تغییر آنچه از شما در اینترنت وجود دارد روش و اسلوبی که بتواند هر کسی را متقاعد کند وجود ندارد، چه در مورد اطلاعات کاملا شخصی و چه در مورد شهرت کاری تان! با این حال اگر این موضوع نگرانتان کرده بدانید که تنها نیستید و این شش قدم به شما می‌آموزد که چطور هویت دیجیتالی تان را بازسازی کرده و آنچه دیگران از شما در ذهن دارند را ترمیم کنید.

زومیت

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► هشدار امنیتی پلیس فتا در خصوص نرم‌افزار Adobe Reader
«ستاد بحران»در وزارت نفت ◄

مطالب مرتبط
بنر