آیا با کت فیشینگ آشنایی دارید؟

شنبه ، 15 تیر 1398 ، 13:29

Catfishing نوعی کلاهبرداری رایج اینترنتی است که در آن کاربر با ایجاد یک پروفایل جعلی، سعی در ایجاد روابط بظاهر صمیمی یا عاشقانه با کاربران دیگر کرده تا از ایشان به مقاصد مالی یا اخلاقی سو استفاده نماید. البته این جرائم فقط در اینستاگرام اتفاق نمی‌افتد و کاربران غافل و نا‌آگاه در سایت‌های دوست‌یابی و دیگر اپلیکیشن‌ها نیز به‌راحتی در دام کلاهبرداران قرار می‌گیرند.
بنا بر اعلام Heimdal Security "مجرم با استفاده از پایگاه اطلاعات قربانی، به دنبال یک کاربر خصوصاً آسیب پذیر و مشتاق، جهت سو استفاده عاطفی از وی است."

هنگامی که جنایتکار قربانی را فریب می‌دهد، با شروع اعتمادسازی و استحکام روابط با قربانی، در نهایت برای ملاقات حضوری توافق حاصل می‌نماید، ولی در مرحله‌ی بعدی قربانی در می‌یابد این امر چندان هم ساده نیست چرا که اکنون این تبهکار است که خود را محتاج به مبالغ مختلفی جهت انجام سفر ملاقات، تهیه بلیط، ویزا  نشان می‌دهد. سپس سایر نواقص مالی جهت ملاقات حضوری یا فعالیت‌های دیگر، یکی پس از دیگری مطرح می‌شود. متاسفانه تمامی بهانه‌ها به منظور به بازی گرفتن احساسات قربانی به هدف خالی کردن جیب وی است.
بنا بر اعلام سال گذشته، فیس بوک با استفاده از هوش مصنوعی (AI) اقدام به کاهش جرائم مرتبط یا catfishing نموده است. مقامات فیس بوک بیان داشتند در حال توسعه ویژگی‌هایی هستند که کاربران را از مواردی که عکس‌هایشان بدون مجوز منتشر می‌شوند آگاه می‌سازد.

 

شیوه جدید کلاهبرداری اینترنتی را بشناسید ◄

مطالب مرتبط
بنر