شبا چیست؟

چهارشنبه ، 20 مرداد 1389 ، 14:32

انتقال پول از هر حساب ما در هر بانک به حساب دیگر در بانک دیگر به صورت الکترونیکی، با پیاده‌سازی سامانه تسویه ناخالص آنی "ساتنا" و سامانه پایاپای الکترونیک "پایا" در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امکان پذیر شده‌است.

به این ترتیب انتقال پول به حسابی در بانک دیگر، به سادگی دریافت نقدی و واریز به یک حساب در همان بانک قابل انجام است.

به گزارش بانکی دات آی آر به منظور تسریع در واریز وجه حساب مقصد، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 12 خرداد ماه 1388 ساختار یک شناسه منحصر به فرد برای هر حساب بانکی اعلام کرد.

شبا چیست؟

شناسه حساب بانکی ایران که به اختصار "شبا" نامیده می‌شود، شماره‌ای است 24 رقمی که یک حساب بانکی را به صورت منحصر به فرد در تمام نظام بانکی ایران مشخص می‌کند.

مزایای شبا:

"شبا" جایگزین شماره حساب‌های فعلی نمی‌شود، بلکه به عنوان یک شماره‌ی استاندارد در کنار آنها قرار می‌گیرد .

برای هر حسابی که دارید، می‌توانید یک "شبا"ی مخصوص به آن حساب دریافت کنید. "شبا" برای انواع حساب‌ها مانند جاری، سپرده، تسهیلات، و نظایر آن می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. وجود "شبا" مزایای زیر را برای مشتریان و بانک دربر دارد:

  1. "شبا" تمام اطلاعات یک شماره حساب معمولی را دارد. با دانستن شبا می‌توانید وجه را به آن منتقل کرده یا از طریق آن پول دریافت کنید، بدون این که نگران سایر جزئیات حساب باشید.
  2. برای حواله‌هایی که از شبا در آنها استفاده می‌شود، نیاز به دانستن، ذکر و کنترل هیچگونه اطلاعاتی نظیر نام بانک، نام یا کد شعبه، شماره حساب، نوع حساب و درگیری با کدهای مختلف و گوناگون ندارید.(تمامی این داده ها در شبا وجود دارد)
  3. اگر اشتباه یا سهوی در ورود شبا پیش آید، سامانه‌های بانکی از اشتباه مشتری (در اعلام شبا) یا متصدی بانک (در ورود اطلاعات شبا) آگاه شده و آن را گزارش می‌کنند. به این معنی که اگر مشتری یا متصدی بانک یک یا چند رقم از شبا را به اشتباه وارد کند، سیستم با کنترل محتوای شبا به او اعلام می‌کند که اشتباهی رخ داده است و باید "شبا"ی وارد شده مجددا کنترل شود.
    این ساز و کار شبا امکان خطای مشتری و متصدی بانک در ورود اطلاعات حساب و ارسال وجه به حساب‌های دیگر را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد.
  4. سامانه‌های حواله الکترونیکی کشور "ساتنا" و "پایا" بر اساس شبا فعالیت می‌نمایند، بنابراین دانستن "شبا"ی حساب برای انجام حواله بین بانک‌ها برای همه مشتریان بانک‌ها ضرورت دارد.

در صفحه "تفاوت انتقال ساتنا و پایا چیست؟" شما می‌توانید با اطلاعات مفیدی درباره تفاوت روش‌های انقال پول از طریق "ساتنا" و "پایا" آشنا شوید. (کلیک کنید)

شکل و محتوا

یک شبا به صورت زیر دیده می‌شود:

27 0170 0000 0010 0324 2000 01

همانگونه که مشاهده می‌شود، شبا از دو قسمت دو رقمی و پنج قسمت چهار رقمی تشکیل می‌شود که این قسمت‌ها با یک فاصله از هم جدا شده‌اند.

نوزده رقم سمت راست شبا شباهت زیادی به شماره حساب داخلی بانک‌ها داشته و در واقع از آن ساخته می‌شود.

سایر ارقام شامل انواع حساب، کد بانک و ارقام کنترل کننده‌ی صحت (Chek Digit) شبا هستند.

مطابق با دستور العمل بانک مرکزی بانک ها مکلف هستند شبا‌ی تمامی حساب‌های مشریان خود را محاسبه و در اختیار آنها قرار دهند.

شما هم می‌توانید با مراجعه به شعبه، وب سایت اینترنتی یا خود پردازهای بانک خود ، شبای حساب یا حسابهای خود ار دریافت کنید.

شبای بین‌المللی:

شبا در مبادلات بین‌المللی نیز کار برد مهمی دارد. شبا بر اساس استاندارد IBAN ایجاد شده‌است که در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان - شامل تمام کشورهای اروپایی - به عنوان استاندارد شماره‌ی حساب بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شبای بین‌المللی با افزودن IR به شبای داخلی ساخته می‌شود.

IR27 0170 0000 0010 0324 2000 01

شبا‌ی بین‌المللی می‌تواند در مبادلات بین‌المللی استفاده شود.

در صفحه "با روش‌های مختلف انتقال پول آشنا شوید" شما می‌توانید از روش‌های مختلف انتقال پول در بانک‌ها و موسسات مالی را مشاهده نمائید. (کلیک کنید)

► اینترنت بانک ؛ هدف جدید تروجان
کلاهبرداری 4 هکر ایرانی از بانکهای کشور ◄

مطالب مرتبط
بنر