7 کاری که هرگز نباید در مصاحبه استخدامی انجام دهید

دوشنبه ، 4 ارديبهشت 1391 ، 07:47

بیکاری همواره یکی از چالش هایی است که در سطح فردی، خانوادگی و اجتماعی می تواند پیامدهایی را به همراه داشته باشد و کسانی قادر به گذر این چالش هستند که بتوانند مراحل پیدا کردن شغل را به سلامت پشت سر گذارند.

به گزارش بانکی دات آی آر، از جمله مهمترین مراحلی که تقریبا همه کارجویان موظف به گذر از آن هستند، مرحله مصاحبه استخدامی است که اتفاقا نقشی تعیین کننده و اساسی در استخدام فرد می تواند داشته باشد.

تا به حال در باب اینکه انجام چه کارهایی برای مصاحبه استخدامی ضروری است، سخن های زیادی گفته شده، اما بعضی کارها هم هستند که انجام شان به سادگی می تواند موقعیت به دست آمده برای شغل مورد نظر را بپراند.

این گزارش شما را از انجام این 7 کار در مصاحبه استخدامی بر حذر می دارد:

 

1. دیر رسیدن به مصاحبه استخدامی

حتی اگر ماشینتان خراب شد، سنگ از آسمان بارید و خلاصه هر اتفاقی افتاد، شما به عنوان یک کارجوی پیگیر و منضبط باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا سروقت به مصاحبه خود برسید.

البته نیازی نیست که خیلی زودتر از زمان تعیین شده آنجا باشید، چون این کار به خودی خود فضیلت محسوب نمی شود! اما همینکه دستکم 5 دقیقه قبل از قرار تعیین شده در محل حضور داشته باشید کفایت می کند. خلاصه اینکه دیر نرسید.

 

2. ناآماده نشان دادن خود

اینکه بدون هیچ پیش زمینه ای به جایی برای مصاحبه بروید، صورت چندان خوشی ندارد و بازخورد بدی برای مصاحبه کننده به همراه خواهد داشت. تلاش کنید اطلاعاتی هر چند اندک راجع به شرکت یا نهادی که برای مصاحبه نزد آن می روید، کسب کنید.

ساده ترین راه، انجام یک سرچ ساده در گوگل است، اما اگر اثر و نشانه ای در دنیای مجازی نیافتید، می توانید با تماس تلفنی با آنجا و پرسیدن چند سوال ساده تا حدی اطلاعات بدست آورید.

 

3. پرسش درباره حقوق و مزایا

نخستین مصاحبه استخدامی شما با یک شرکت یا نهاد نباید دربردارنده انتظارات شما از آنجا باشد، بلکه برعکس باید حول محور خواسته های شرکت از شما بچرخد.

جلسه اول مصاحبه استخدامی جای صحبت درباره میزان و نوع مرخصی ها، تعطیلات، حقوق و مزایا و غیره نیست، در عوض باید به این فکر کنید که "چه بگویم تا آنها فکر کنند، این شرکت بدون من نمی تواند به حیات خود ادامه دهد!"

 

4. تمرکز بر نقش های آینده به جای شغل در دسترس فعلی

مصاحبه استخدامی جای بیان آرزوها و رویاها نیست. آرزوی تکیه زدن بر صندلی ریاست مربوط به مراحل بعد از مصاحبه است. در این مرحله تنها به این فکر کنید که نقد را به نسیه ندهید و همین شغل فعلی را با تلاش و درایت بدست آورید.

قطعا جاه طلبی، به میزان لازم می تواند مصاحبه کنندگان به شما امیدوار سازد، اما واقع بینی و درایت آنها را مجاب می کند تا شما را استخدام کنند.

 

5. پرسشگر را نادان فرض کردن

پرسشگرها یا همان مصاحبه کنندگان افرادی توانمند و باهوش هستند و بنابراین تلاش برای منحرف کردن ذهنشان از مسیر اصلی مصاحبه کاری بس بیهوده است.

به عنوان نمونه وقتی پرسشگر از شما می خواهد ضعف های خود را برشمارید، به جای آسمان و ریسمان بافتن و قول شرف دادن برای سختکوشی و تلاش زیاد، منصفانه به بیان ضعف هایی که از آن آگاه هستنید، بپردازید.

 

6. دروغ گفتن

بعضی از کارجویان فکر می کنند اغراق کردن در بیان تجربه ها و توانایی ها نوعی زرنگی محسوب می شود و به نوعی می تواند مصاحبه کننده را وادار به پذیرش کارجو کند، حال آنکه واقعیت ماجرا با ذهنیت این افراد تفاوت زیادی دارد.

دروغ گفتن و حتی اغراق کردن اولین نیروی قدرتمندی است که می تواند پرسشگر را نسبت به جذب شما دلسرد کند. پس راستش را بگویید، اگرچه که چیز زیادی در چنته نداشته باشید.

 

7. پیش داوری کردن

تلاش برای قضاوت و داوری درباره اینکه چه دلیلی وجود دارد که آنها مرا استخدام نکنند، تنها افکار شما را به هم می ریزد و تمرکزتان را می گیرد.

حتی اگر در این زمینه به تحلیل هایی هم برسید، تضمینی برای اینکه مصاحبه کنندگان هم مثل شما تحلیل کنند، وجود ندارد. پس به جای نشستن بر مسند یک قاضی، تمرکزتان را کامل روی مصاحبه خود بگذارید.

سارا گلچین


اخبارمنتخب بانکی دات آی آر:

================

► 4 دلیل برای از دست دادن فرصت شغلی در مصاحبه استخدامی
10 گام موثر برای موفقیت در مصاحبه استخدامی ◄

مطالب مرتبط
بنر