آموزش تصویری زبان بدن در مصاحبه استخدامی

دوشنبه ، 24 تیر 1392 ، 04:37

هرحرکتی که شما انجام می دهید آگاهانه و یا ناخود آگاه سر درون شما را آشکار می کند و به دیگران پیغام معنا داری می دهد.

به گزارش بانکی دات آی آر، وقتی وارد یک مصاحبه استخدامی می شوید فقط کلام شما تاثیر گذار نیست هر کلمه یا حرکتی که می کنید مفهومی را منتقل می کند پس سعی کنید سیگنال های خوبی ارسال کنید.

اگر می خواهید پیغام درستی به کارفرما بدهید این گزارش را بادقت مطالعه کنید.

نحوه دست دادن شما چه می گوید؟

یکی از اشارات غیر کلامی که کمترین توجه را به خود معطوف داشته اما از بیشترین قدرت برخوردار است، توسط کف دست انسان ارایه می شود؛ و زمانی که به نحو صحیح مورد استفاده قرار می گیرد توشه ای از اقتدار برای استفاده کننده اش فراهم می کند و قدرت صدور فرمان سکوت به دیگران را می دهد.

در حرکات کف دست، سه حالت اصلی وجود دارد: کف دست رو به بالا، کف دست رو به پایین و کف دست بسته با یک انگشت به حالت اشاره. تفاوت بین این سه حالت را با یک مثال مشخص می کنیم:

فرض کنید که از شخصی درخواست می کنید جعبه ای را بلند کند و به نقطه دیگری در همان اتاق حمل کند. فرض را بر این می گذاریم که شما از یک نوع آهنگ صدا، کلمات و حالت چهره استفاده می کنید و فقط حالت کف دست های خود را تغییر می دهید. حالت کف دست رو به بالا به عنوان یک حرکت غیر تهدید آمیز و سلطه پذیر استفاده می شود که یادآور التماسِ گِدای خیابانی است.

 

زمانی که کف دست برگشته و به سمت پایین است، بلافاصله اقتدار را تداعی می کند. شخصی که از او چنین درخواستی شده، احساس می کند که برداشتن جعبه یک فرمان است.

 

کف دست به صورت مشت بسته شده و انگشت اشاره تبدیل به یک چوب نمادین گشته که از آن طریق سخنگو مجازاً مخاطب خود را به تسلیم می کشاند. استفاده از انگشت اشاره یکی از ناراحت کننده ترین اشاراتی است که یک شخص می تواند در حین صحبت کردن به کار ببرد.

"قفل مچ پا" به چه معناست؟

 

روی هم قرار دادن دست ها و پاها نشان می دهد که یک رفتار منفی یا تدافعی وجود دارد، و در علامت قفل مچ پا نیز این نکته صحت دارد. در آقایان، علامت قفل مچ پا اغلب با مشت های بسته روی زانوها یا محکم گرفتن دسته های صندلی ترکیب می شود.

 

در خانم ها، این علامت کمی متفاوت است؛ زانوها در کنار هم قرار دارند، پاها (مچ به پایین) شاید به یک طرف باشد و دست ها در کنار هم در حالت راحتی قرار گرفته اند یا اینکه روی هم و روی قسمت زانو گذاشته شده اند.

کارشناسان معتقد اند هنگامی که مصاحبه شونده مچ پاهای خود را قفل می کند، از لحاظ روحی مشغول «جویدن لب» خود است. این علامتِ پنهان کردن یک رفتار منفی، احساس نگرانی یا ترس است.

حالت (آمریکایی) قفل پا به شکل 4 لاتین

 

این حالت پاها نشان می دهد که یک رفتار ستیزه جویانه یا رقابتی وجود دارد. این نوع نشستن توسط خیلی از آقایان آمریکایی که از یک طبیعت رقابت جویانه برخوردارند، مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو، تعبیر رفتار یک آمریکایی در طول مکالمه مشکل است اما چنانچه همین رفتار از یک بریتانیایی سر بزند، معنی آن کاملاً مشخص است.

کشیدن یا صاف کردن یقه پیراهن

 

دزموند موریس اظهار نمود که در تحقیق در زمینه حرکات مورد استفاده افرادی که دروغ می گویند، نشان داده که دروغ گویی باعث ایجاد حس خارش در بافت های ظریف صورت و گردن می شود که برای ارضا آن نیاز به خارش یا مالش احساس می گردد.

به نظر می رسد که این یک توضیح مناسب برای استفاده بعضی از مردم از حرکت «کشیدن یقه پیراهن» هنگامی که دروغ می گویند و حدس می زنند که این دروغ آشکار شده، می باشد. این مورد تقریباً شباهت دارد به هنگامی که آدم متقلب احساس می کند شما به دروغ گویی او شک کرده اید و دروغ موجب تشکیل قطره ای عرق روی گردن می شود. این حرکت همچنین هنگامی که فردی احساس عصبانیت یا ناراحتی می کند در تلاش خود برای ورود و گردش هوای خنک به اطراف گردن نیاز دارد که یقیه پیراهن خود را بکشد، استفاده می شود.

زمانی که به کارگیری این حرکت را توسط شخصی مشاهده می کنید، پرسیدن سوالی مانند، «خواهش می کنم تکرار کنید» یا «آیا می توانید واضح تر بگویید؟» می تواند باعث لو رفتن دروغگویی احتمالی شود.

منابع:

1.وبلاگ زبان بدن

2. مقالات اینترنتی

3.جزوه تخصصی ارتباط انسانی

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► رزومه چیست و به چه کار می آید؟+نکات طلایی رزومه نویسی
چند ماجرای واقعی از مصاحبه های استخدامی عبرت آمیز! ◄

مطالب مرتبط
بنر