دردسرهای معافیت پزشکی برای استخدام

سه شنبه ، 5 آذر 1392 ، 08:49

این متن صریح قانون جمهوری اسلامی ایران است که می خوانید :

قانون عدم ممنوعیت استخدام دارندگان معافیت پزشکی
‌ماده واحده - استخدام افراد دارای معافیت پزشکی درصورتیکه واجد شرایط مورد احتیاج دستگاه مربوطه باشند بلامانع است.
‌تبصره - کلیه وزارتخانه‌ها ، مؤسسات و شرکتهای دولتی، بانکها، شهرداریها و سازمانها و موسساتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است‌موظفند مواردی را که مانع استخدام می‌باشد قبلا اعلام نمایند.
‌تاریخ تصویب 1377.2.23

‌تاریخ تایید شورای نگهبان1377.2.30

به گزارش بانکی دات آی آر، اگرچه قانون به صراحت اعلام کرده که استخدام افرادی که معافیت پزشکی گرفته اند بلا مانع است و فقط در موارد خاص مصادیق شرایطی که مانع استخدام است باید اعلام شود اما هر روز شاهد درج آگهی های استخدامی مراکز دولتی، نیمه دولتی، بانک ها و مراکز خصوصی هستیم که اعلام می کنند :«الزامی است که متقاضیان، کارت پایان خدمت یا معافیت غیر پزشکی داشته باشند»

این به آن معناست که این افراد از حق طبیعی شان برای استخدام محروم خواهند بود و گزینه های بالقوه استخدامشان به طرز چشم گیری کاهش خواهد یافت.

این درحالیست که برابری یکی از اصول قانون اساسی کشور است و همه جوانان این سرزمین حق دارند شرایط اشتغالشان از سوی دولت مردان فراهم شود. امری که متاسفانه نادیده گرفته می شود.

گرچه باید پذیرفت که برخی مشاغل نیاز به توانایی فیزیکی دارد و طبیعی است که صاحب آن شغل باید از سلامت جسمی لازم برای انجام آن حرفه برخوردار باشد، اما حتی در همین حالت هم، کارفرما نباید دارندگان معافیت پزشکی را از تصاحب آن شغل محروم کند.

مثلا فرض کنید که شغلی نیاز به توانایی جسمی دارد، در این حالت کارفرما می تواند در آگهی استخدام قید کند که از پذیرفته شدگان، مصاحبه عملی به عمل خواهد آمد و یا در آگهی استخدام عنوان کند که این کار نیاز به توانایی جسمی دارد تا به طور خودکار، بخشی از آمار متقاضیان آن موقعیت شغلی کاسته شود، اما این که کارفرما، همه دارندگان معافیت های پزشکی را از تصاحب آن شغل محروم کند، با معیار عقل و قانون همخوانی ندارد، زیرا احتمال دارد مثلا فردی با توجه به نابینایی یک چشم، از انجام خدمت سربازی معاف شده باشد، اما برای کار در یک بانک، بسیار توانمند و موفق باشد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► بهترین و بدترین رنگ لباس برای مصاحبه استخدامی
12 روش برای اینکه پیش رئیستان محبوب باشید ◄

مطالب مرتبط
بنر