بانکی: گزارش/ چگونه استخدام شدم؟

چهارشنبه ، 27 آذر 1392 ، 09:35

یکی از موثر ترین روش های موفقیت استفاده از نظرات کارشناسی و تجارب دیگران است. استخدام هم در این امر مستثنی نیست شاید استفاده از نظرات و تجارب کسانی که این روزها در ادارات مختلف مشغول کارند بتواند موفقیت شما را تسریع کند.

از این رو به سراغ چند نفر از مردم عادی که شغل های خوبی دارند رفتیم و نحوه استخدام شدنشان را جویا شدیم که نظر شما را به مطالعه این صحبت ها جلب می کنیم.

1.کارمند بانک

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

ساره هستم کارمند یک بانک دولتی. 26 سال سن دارم و مشغول تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هستم.4 سال است در بانک فعالیت می کنم

چطور در بانک استخدام شدید؟

مثل خیلی های دیگر آگهی استخدام را که منتشر شده بود در سایت دیدم ثبت نام کردم و پس از طی مراحل مصاحبه و گزینش استخدام شدم.

شما در آزمون سراسری شرکت نکردید؟

در مقطعی که من استخدام شدم تعداد زیادی نیرو نمی گرفتند و به همین دلیل از طریق مصاحبه و گزینش استخدام شدم. البته مصاحبه شامل دو بخش عمومی و تخصصی بود که در مرحله تخصصی به سوالات رشته تحصیلی ام پاسخ دادم و مهارت های کاری ام سنجیده شد.

آیا سابقه کار داشتید؟چطور از سد مصاحبه با موفقیت عبور کردید؟

راستش را بخواهید تازه فارغ التحصیل شده بودم و سابقه کار نداشتم اما در رشته خودم که کامپیوتر است چند دوره معتبر حرفه ای و تخصصی را سپری کرده و مدرک بین المللی در یافت کرده بودم. در مرحله اول آزمون به سوالات روانشناسی و عمومی پاسخ دادم که البته خیلی سخت نبود بیشتر مد نظر مصاحبه کننده ها رفتار ،اعتماد به نفس و مهارت های ارتباطی ام بود که به خوبی از پس آزمون برآمدم.

در مرحله مصاحبه تخصصی در مورد مهارت های شغلی ام و علایق حرفه ای ام سوال کردند. در واقع می خواستند مهارت های عملی ام را در ک کنند که به اکثر سوالات درست پاسخ دادم.

2. کارمند شرکت خصوصی

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

من مریم کارمند یک شرکت خصوصی هستم . مدرک کارشناسی ارشد دارم و  در جمع 5 سال سابقه کاری در شرکت ها و مراکز مختلف دارم.

چطور وارد بازار کار شدید؟

به سبب علاقه ای که به کار و حضور در اجتماع داشتم از دوران دانشجویی با کار آموزی آغاز کردم در واقع بدون دریافت دستمزد کار می کردم تا با محیط کار و نحوه فعالیت های حرفه ای آشنا شوم این مرحله به موفقیت من کمک شایانی کرد و بسیاری از مسائل که در دوران تحصیل به ما آموزش داده نشده بود را یاد گرفتم.

ازآنجایی که گفتید در چند شرکت مختلف خصوصی مشغول کاربوده اید به نظر شما رمز موفقیت در مصاحبه های استخدامی چیست؟

هر شغلی نیازها و مهارت های خاص خودش را می طلبد. مدیران موسسات و شرکت های خصوصی به دنبال آدم های کار بلد هستند. انسان های بله قربان گو و فاقد مهارت در این سیستم جایی  ندارند . به نظر من مهم ترین عامل موفقیت در گزینش این شرکت ها داشتن مهارت های لازم، اعتماد به نفس و آشنایی به فرهنگ سازمانی و ارتباطات اجتماعی است.

آیا خاطره ای از مصاحبه های استخدامی که فکر می کنید برای مخاطبان ما مفید باشد به خاطر دارید؟

در یکی از مصاحبه های شغلی زمانی که وارد شرکت شدم یک عامل خیلی به کارم آمد و آن به همراه داشتن رزومه کاری و نمونه کارهایم بود. البته این موارد را باید در همه مصاحبه ها به همراه داشته باشیم. یک رزومه که کاملا مشخصات فردی و سوابق کاری مان را شرح می دهد به همراه نمونه ای از کارهایی که تا به حال انجام داده ایم حتی اگر یک پروژه دانشجویی باشد.

آنجا مدیر شرکت از رزومه مرتب و تمیزی که به همراه داشتم و نمونه کارهایم به شدت خوشش آمد و از آن تعریف کرد.

یک برگه رضایت نامه ازمدیر سابقم هم ضمیمه رزومه ام بود که به نظرم در جلب نظر مدیرم به شدت تاثیر گذار بود.

3. تکنسین شرکت برق

لطفا خودتان را مشروح معرفی کنید؟

اسم من فرزاد است متولدسال 60 هستم در رشته برق و حقوق مدرک کارشناسی دارم و مدت هاست در شرکت برق مشغول به کار هستم.

چطور استخدام شدید؟

راستش را بخواهید من اهل شمال کشور هستم ولی به خاطر مشکلات شغلی و کمبود کار آنجا مشغول کار نشدم و برای 3 سال در زنجان و بعد از آن تهران مشغول کار شدم . موقع استخدام استرس زیادی داشتم چون تصور می کردم اگر متوجه شوند بومی استان نیستم به مشکل برمی خورم.

اما وقتی مهارت ها و سابقه کاری ام تایید شد کسی از من نپرسید کجا به دنیا آمدی مدت هاست در این شهر مشغول کار و زندگی ام و از شرایطم راضی هستم.

4. مشاور و روانشناس

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

احسان هستم . کارشناسی ارشد روانشناسی و دکترای افتخاری روانشناسی از یکی از کشور های اروپایی دارم که به خاطر سابقه تحقیقاتی ام به من داده شده است.

مدت هاست که به کار مشاوره در مراکز معتبر کشور مشغول هستم و مدت هاست در یک مرکز مشاوره حوالی سعادت آباد به دیگران مشاوره می دهم.

استخدام شدن در کار شما باسایرین چه تفاوت هایی دارد؟

مهارت در کار ما هم مثل سایرین مهم است اما چون با زندگی خصوصی مردم و احساساتشان سر و کار داریم رازداری و اخلاق حرفه ای هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است که مدیران مراکز مشاوره تمرکز زیادی بر آن دارند.

در مورد نحوه استخدام شدنتان توضیح دهید؟

راستش مدیر مرکز مشاوره ای که با آن کار می کنم از پیش با من و عملکردم آشنایی داشت پیشتر با هم همکاری داشتیم. به نظرم اینکه در هر محیطی کار خود را با دقت ،علاقه و جدیت انجام دهی و با سایرین تعامل خوبی داشته باشی در موفقیتت بسیار تاثیر گذار است . حتی موقعیت های شغلی هم به سراغت خواهند آمد نه اینکه تو به دنبال کار بگردی. برای من که اینطور بود و این دوست و همکار سابق از من دعوت به همکاری کرد و بدون مصاحبه و مشکل استخدام شدم.

شهرزاد کیافر

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

 

► بانکی: شرکت هایی که همه آرزو دارند در آنها استخدام شوند
بانکی: چطور در برخورد اول نظر کارفرما را برای استخدام جلب کنید؟! ◄

مطالب مرتبط
بنر