آیا در محیط کار می توان دوست صمیمی داشت یا عاشق شد؟

شنبه ، 5 بهمن 1392 ، 12:58

 

حد و مرز روابط در محیط کار و نحوه برخورد با همکاران از آن اموری است که رعایت خطوط و مرزهایش می تواند یکی از اسرار مهم استخدام و پدید آورنده آینده شغلی تان باشد.

به گزارش بانکی دات آی آر، قرن هاست که آقایان در محیط های کاری حضور دارند و این امر باعث می شود در مورد نوع رابطه در محیط کار اشتباهات کمتری از آن ها سر بزند البته آقایان هم در محیط های کار از روابط آسیب می بینند اما آمار این آسیب در بین خانم ها خیلی بیشتر است.

 

به طور کلی هر رابطه ای دارای کد هایی است که معنای هر رفتار به ما نشان می دهد که منظور از آن برخورد چیست چه در محیط اجتماعی مثل محیط کار و یا در محیط های دوستانه. البته در محیط های اجتماعی مثل محیط کار که امکان شناخت تک تک افراد وجود ندارد شناخت و رعایت یک سری از کد های اجتماعی ضرورت دارد.

جالب است بدانید که معنا و مفهوم این کد ها در بین خانم ها و آقایان کاملا متفاوت است. شايد انجام رفتار خاصي که براي آقايان بي‌مفهوم باشد از نظر  خانم هامعنادار باشد و برعکس، آنچه از نظر خانم ها بي‌مفهوم است براي آقایان مفهومي خاص داشته باشد.

در اين بين، رفتارهاي برگرفته از احساسات زنانه و مادرانه بسيار بايد مورد توجه قرار گيرد. وقتي شما در بيرون از محل کار به يکي از همکاران و آنچه مورد علاقه اوست فکر مي‌کني؛ يعني ديگر به چشم همکار به او نگاه نمي‌کني. شما مي‌تواني به همکارت که سرما خورده، بگويي که مثلا فلان سوپ يا فلان دارو براي رفع گلودرد خوب است و ما در هنگام سرماخوردگي از آن استفاده مي‌کنيم اما اينکه آن را از قبل براي او مهيا کنيد، معناي توجه ويژه مي‌دهد.

با اين کار به او کد خاصي را ارايه داده‌ايد. همين ناآگاهي از برخي رفتارهاست که بدون مقصود قبلي يا بي‌هدف خاصي ما را وارد چالش‌ها و سيکل‌هاي معيوبي مي‌کند که به روابط خانوادگي و کاري‌مان آسيب مي‌زند. آقايان در اثر مدت‌هاي مديد در محيط کار بودن و آزمون و خطاها به مفاهيم اين کدهاي رفتاري پي برده‌اند و برخي زنان نيز که سال‌هاست شاغل‌اند، همين‌طور.

اما تازه‌کارها خوب است از تجربيات آنها استفاده کنند و آموزش ببينند. ما براي داشتن يک جامعه رو به رشد که روابط سالم و بر پايه منطق در همه قسمت‌هاي آن شکل بگيرد به چنين مهارت‌هايي هم نياز داريم. اين روابط سالم تنها وقتي ميسر مي‌شود که اين قبيل آموزش‌ها صورت بگيرد.

اشتباهات رایج رفتاری در محل کار

بی حرمتی به مقدسات، بی ظرفیتی، درگوشی های غیرضروری، و عادات بد غذایی از جمله بدترین اشتباهات رفتاری در محل کار هستند. رفتار بد همه جا بد است، اما در محل کار که مردم به طور مرتب شاهد آن هستند، بدتر هم می شود.

برای اثبات حرفتان هیچوقت قسم نخورید. اینکار باعث می شود اعتبارتان از بین برود و نابخرد جلوه کنید. علاوه بر توهین و بی حرمتی به مقدسات، نزدیک ایستادن به همکاران یا برخورد فیزیکی با آنها نیز عاقلانه نیست. یادتان باشد، محل کار جای صمیمیت برقرار کردن نیست.

در محل کار گفتگو به صمیمیت ترجیح داده می شود، اما این شامل تلفن همراهتان نمی شود. یک تماس کوتاه در جلسه یا زمان ناهار ممکن است برای همکارانتان ناراحت کننده باشد، مخصوصاً اگر عادت داشته باشید پشت تلفن بلند بلند حرف بزنید. با صدا غذاخوردن هم یکی دیگر از رفتارهای بدی است که در محل کار ناخوشایندتر خواهد بود. با دهان پر حرف زدن باعث می شود طرف مقابلتان نتواند روی حرف های شما تمرکز لازم را داشته باشد.

اشتباهات رایج در مکالمه

طریقه صحبت کردن شما با دیگران تاثیر بسیار زیادی در تثبیت اعتبار شما پیش آنها یا از بین رفتن اعتبارتان خواهد داشت. از بدترین اشتباهات رایج در مکالمه می توان به حرف زدن درمورد موضوعات ممنوع، غیبت کردن، قطع کردن صحبت دیگران، و فریاد زدن اشاره کرد.

سیاست و مذهب موضوعات چندان مناسبی برای بحث در محل کار نیستند. باید یادتان باشد که سر کار هستید نه در خانه پیش دوستانتان. حرف زدن درمورد مسائل جنسی هم محدودیت هایی دارد و فراتر رفتن از حد مجاز چندان خوشانید نیست.

وقتی رئیس یا یکی از ارباب رجوع ها از دست شما عصبانی باشد، ممکن است احساس خوبی به شما دست ندهد؛ اما با فریاد زدن یا قطع کردن حرف طرف مقابل کار را بدتر خواهید کرد. فریاد زدن یا قطع کردن حرف همکاران هم رفتاری زشت و ناپسند است.

دوستی درمحیط کار

دوستی با هم جنس و یا حتی دوستی با جنس مخالف در محیط های کاری با سایر محیط ها بسیار متفاوت اند.دوستان در محیط کار تاثیر زیادی بر عملکرد شما دارند. به شما انگیزه می‌دهند، باعث پیشرفت شما می‌شوند یا بر عکس، شما را ناامید می‌کنند و در نتیجه با دلسردی به کار خود ادامه می‌دهید. دوستان خوب محیط کار را لذت‌بخش می‌کنند. خلاقیت و بازدهی را افزایش می‌دهند. بسیاری از طریق دوستان، کارهای جدید و خوب پیدا می‌کنند.

اما اگر تاثیر دوستان بیش از حد معمول باشد، برایتان گران تمام می‌شود و نتایج منفی به دنبال دارد. دوستی بیش از حد، خلاقیت را از بین می‌برد. گفت‌وگوهای طولانی با دوستان، سرعت انجام کار را کاهش می‌دهد. برخی دوستان می‌توانند مسائل کاملا خصوصی شما را در محیط کار پخش کنند. گروه‌بندی دوستان باعث پارتی‌بازی، انحصارطلبی و تبعیض می‌شود.

ارتباطات محیط کار باعث دوستی و صمیمیت می‌شودشما نظرتان را در مورد همکاران، مدیران یا کار به دوست‌تان می‌گویید و انتظار دارید به کسی نگوید. اگر دوست وفاداری باشد، خواسته شما را تامین می‌کند در غیر این صورت حرف شما را همه‌جا پخش می‌کند.

آیا دوستی‌های محل کار با دوام است؟ آیا دوستی‌های محل کار با سایر دوستی‌ها تفاوت دارد؟ بله از خیلی جهت فرق دارد. کار امنیت مالی ایجاد می‌کند. اگر مجبور باشیم بین کار و منبع درآمد و دوست یکی را انتخاب کنیم، دوست را به کار می‌فروشیم. با توجه به جنبه‌های مثبت و منفی گسترش روابط صمیمانه و دوستانه، تصمیم‌گیری در این خصوص بسیار حساس و مهم است. دوستان خوب تاثیر مثبت بر کارتان دارند. برعکس دوستان بد باعث اخراج شما می‌شوند.

روابط عاشقان و ازدواج در محیط کار

شما هر روز همدیگر را می‌بینید و هیجان اولیه خیلی زود از بین می‌رود. قبل از اینکه از روی احساس رفتار کنید، موقعیت را ارزیابی کرده و تصمیم بگیرید که این عشق  ارزش عواقب آن را دارد. اول اینکه، ضروری است از مقررات و قوانین مربوط به روابط میان‌فردی در شرکت مطلع شوید. بسیاری از شرکت‌ها قوانین سفت و سختی درمورد روابط عاشقانه بین پرسنل خود دارند زیرا تصور می‌کنند این روابط بر بازده شرکت اثر منفی دارد. اگر احساس می‌کنید قوانین شرکت را زیر پا گذاشته‌اید، پیشنهاد  این است که در موقع مناسب نزد رئیستان بروید و او را از این مسئله باخبر کنید. صداقت همیشه بهترین سیاست است.

از ابراز احساسات در ملاء‌عام خودداری کنید. این نوع رفتار مشکل‌ساز خواهد بود. نشان ندادن چنین رفتارهایی باعث می‌شود شکست رابطه، عواقب منفی بر کار شما نداشته باشد.اهداف طولانی‌مدت خود با شرکت را ارزیابی کنید. تازمانیکه در آن شرکت جا نیفتاده‌اید و شخصیتتان را ثابت نکرده‌اید، با کسی رابطه نزدیک ایجاد نکنید. سعی کنید همیشه مرزی مشخص بین کار و زندگی‌ شخصی‌تان داشته باشید.

چرا عاقلانه است که با رئیستان وارد رابطه عاشقانه نشوید
یکی از بدترین کارهایی که می‌توانید در محل‌کارتان انجام دهید این است که با رئیستان ارتباط نزدیک و عاشقانه پیدا کنید.بااینکه زمان‌هایی هست که این روابط خوب نتیجه می‌دهند اما در اکثر مواقع فاجعه‌آمیز به پایان می‌رسند. بنابراین چرا عاقلانه است که با رئیستان رابطه عاشقانه پیدا نکنید؟ این دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم.

ممکن است رئیستان را در موقعیت بدی قرار دهید.
رئیستان حتماً باید به شخصی دیگر پاسخگو باشد و اگر آن یک نفر شایعاتی درمورد ارتباط شما شنیده باشد، ممکن است رئیستان بخاطر قوانین شرکت در معرض برکناری قرار گیرد. حتی اگر اخراج نشده یا برکنار نشود، باز هم برایشان بد خواهد بود و ارزش حرفه‌ای آنها را پایین خواهد آورد.
ممکن است خودتان را در موقعیت بدی قرار دهید.در بیشتر مواقع خودتان را در وضعیت بدی در شرکت قرار خواهید داد که مطمئناً دوست نخواهید داشت. احتمالاً مورد حسادت دیگران قرار می‌گیرید و همچنین باید تحمل شنیدن شایعات و غیبت‌هایی که هیچ پایه و اساسی ندارند را داشته باشید. اگر باوجود همه این مسائل تصمیم می‌گیرید که پیش بروید، باید برای دفاع از رابطه‌تان همیشه آماده باشید.

رئیستان به طرفداری از شما متهم خواهد شد
اگر قرار باشد یک پروژه خاص به شما داده شود یا ترفیع بگیرید یا حقوقتان افزایش یابد، ممکن است رئیستان به جانبداری کردن از شما متهم شود، حتی اگر واقعیت نداشته باشد. حتی ممکن است منجر به شکایت رسمی شود که شما و رئیس را فقط بخاطر ارتباط عاشقانه‌تان در وضعیت بدی قرار خواهد داد.

اگر قرار باشد دعوا داشته باشیداین آتش غیبت‌های درون شرکت را تندتر خواهد کرد. اگر با هم کنار نیایید، کار کردن با همدیگر خیلی سخت خواهد شد. خودتان را آماده کنیدکه همه اجازه نظر دادن درمورد زندگی عشقی شما را به خود بدهند.

اگر قرار باشد رابطه را تمام کنیداگر این اتفاق بیفتد، از هر اتفاقی بدتر خواهد بود. کنار هم ماندن برای کار برایتان غیرقابل‌تحمل خواهد شد.با در نظر داشتن همه اینها، می‌توانید ببینید که برقرار نکردن رابطه عاشقانه با رئیستان بهترین کار خواهد بود، اگر هر دوی شما مجذوب هم شده‌اید و دوست دارید واقعاً یک رابطه را با هم شروع کنید، بهتر است یکی از شما اول یک کار دیگر برای خود پیدا کند. اگر امکان این وجود نداشت،تنها کار دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که ارتباطتان را از همه مخفی کنید و امیدوار باشید که هیچ کس از این رابطه بویی نبرد.

گردآورنده : شهرزاد کیافر

کارشناس ارشد ارتباطات

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 


► همه چیز درباره قانون ترک کار
بانکی: 10 راه مرسوم استخدام نیرو ◄

مطالب مرتبط
بنر