فصل مشترک تمام مصاحبه های استخدامی+پاسخ به سوالات

چهارشنبه ، 16 بهمن 1392 ، 10:07

 

مصاحبه استخدامی یکی از ارکان جدایی ناپذیر یک پروسه استخدامی است . اصلا مهم نیست در یک آزمون سخت و چند مرحله ای شرکت کرده اید و به چندین سوال پاسخ داده اید. حتی مهم نیست چندم شدید تا از پس مصاحبه بر نیایید از استخدام هم خبری نیست.

به گزارش بانکی دات آی آر، اولین سرفصل همه مصاحبه های استخدامی تلاش مدیر و یا مصاحبه کننده است برای اینکه از شخصیت شما سر در بیاورد و ببیند آیا توانایی کار گروهی و هماهنگ شدن با مجموعه را دارید. در این بخش سوالات مشابهی پرسیده می شود. دقت کنید سوالات زیر بر اساس محتوا دسته بندی شده و نه بر اساس ترتیب پرسش

سوالات شناخت شخصیت

1. اگر در محیط کار باشخصی برخورد کنید که قوانین را زیر پا می گذارد و با ارباب رجوع بد برخورد می کند چه می کنید؟

جواب: ممکن است بگویید کار من فنی است با مردم سرو کار ندارم و همچین سوالاتی از من پرسیده نمی شود اما دقیقا اشتباه شما همین جاست. ممکن است این سوال به اشکال دیگری از شما پرسیده شود. مثل از سوالاتی از این قبیل : اگر با خرابی کلی دستگاه ها مواجه شدید چه می کنید؟ در شرایط بحران و زمانی که مدیر مستقیم شما مسافرت است چه می کنید؟

مهم این است که در پاسخ این سوال به مصاحبه شونده بقبولانید آدمی هستید که در شرایط سخت کنترل خود را از دست نمی دهد، به اصول و قوانین پایبند است، ارباب رجوع و سازمان را در اولویت قرار می دهد.

می توانید بگویید ابتدا به خود شخص تذکر می دهم اما اگر تکرار شد مساله را به مدیریت یا حراست شرکت منتقل می کنم.

لطفا در مورد بخش هایی از شخصیت تان صحبت کنید که به کار و محیط کار مربوط است گفتن این نکته که من آدم احساسی یا حساسی هستم در یک مصاحبه شغلی غیر حرفه ای و بی ربط است.

2. مدیر قبلی شما چطور آدمی بود؟

این سوال خیلی حساس است اصلا مهم نیست با چه آدم مزخرفی کار می کرده اید!! مهم این است که صادقانه و در عین حال مودب توضیح دهید. شخصیت همکاران و مدیران قبلی تان را تحلیل و قضاوت نکنید . خودتان را بی عیب نشان ندهید و سعی کنید منصف باشید.

3. بزرگترین نقطه قوت و ضعف شما چیست؟

این سوالی است که خیلی از مصاحبه کننده ها می پرسند. بستگی به خودتان دارد که دوست دارید چطور خودتان را معرفی کنید . اما توصیه ما این است  در تعریف از خود زیاده روی نکنید چون هیچ کس از آدم های خود شیفته خوشش نمی آید. لازم نیست خودتان را غیر واقعی معرفی کنید حتما به یک نقطه ضعف هم اشاره کنیداما نه طوری که مانع استخدامتان شود مثلا در مورد اولویت هایتان صحبت کنید ولی دقت کنید بین نقطه قوت و ضعف تمایز قائل شوید . برخی در بیان نقاط ضعفشان هم از خودشان تعریف می کنند!! این کار ناخوش آیند است .

مهارت و تجربه کاری

در واقع برای هر مدیری مهم ترین چیز آن است که بفهمد شما به اصطلاح چند مرده حلاج هستید و چقدر در حوزه مورد نیاز او توانایی و مهارت دارید.

در واقع مهمترین کار شما در مصاحبه استخدامی این است که به مدیرتان بقبولانید که توانایی انجام کارهای محوله را دارید و با انگیزه و دقیق آن را انجام خواهید داد.

1.درباره فعالیت‌های شغلی خودتان توضیح دهید؟

این پرسش فرصتی است تا مصاحبه‌شونده به طور خلاصه فعالیت‌ها و سوابق شغلی و تحصیلی خویش را شرح دهد. می‌توانید نتایج تحقیق‌ها و تجربه‌های خودتان را در دوره دانشجویی درباره پروژه‌های مرتبط توضیح دهید. اگر با اساتید و بزرگان رشته خود آشنایی دارید نقل قولی از آنها بکنید یا به هر شکلی تسلط خودتان را در مورد موضوع نشان دهید.

2.آیا در دوره های آموزشی و یا کلاس خاصی حضور داشته اید؟

اینجا فرصت مناسبی است که در مورد تلاش هایی که تا کنون برای بهتر شدن مهارت هایتان انجام داده اید اشاره کنید اما دقت کنید حتی اگر کلاس و دوره خاصی نرفته اید به سوابق حرفه ای تان تمرکز کنید. اگر هم صفر کیلومتر و دانشجو هستید به کلاس ها و دروس اشاره ای حرفه ای و مسلط داشته باشید.

انگیزه ها و اهداف

در این بخش مصاحبه کننده می خواهد بررسی کند چه برنامه ای برای آینده دارید؟ آیا برای طولانی مدت می توان بر روی شما حساب کرد یا خیر؟ آیا علاقه لازم برای انجام این کار را دارید و یا خیر.

1.چرا شرکت ما را انتخاب کردید؟

این پرسش کاملاً جنبه روان‌شناختی دارد. در واقع بهترین شرایط را برای بیان تحقیق‌ها ایجاد می‌کند. هر آنچه را که درباره فعالیت‌، بازدهی، موقعیت تجاری و مخاطبان می‌دانید، برای مصاحبه‌کننده شرح دهید. چالش‌ها و فرصت‌ها، امتیازهای ویژه همکاری با این شرکت و درنهایت دیدگاه ذهنی مصاحبه‌شونده برای مصاحبه‌کننده با این پرسش مشخص خواهد شد.

2.در این حرفه دوست دارید به کجا برسید و چه آینده ای را برای خود ترسیم می کنید؟

از ایده های بلند پروازانه تان بگویید ، آنچه دوست دارید به آن برسید و امیدتان به پیشرفت شرکت صحبت کنید و دقت کنید واقع بین و در عین حال مثبت گرا باشید.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

 

 

 

► معرفی تفاوت های رزومه و CV
چطور بارئیسمان برخورد کنیم؟(رئیس آقا) ◄

مطالب مرتبط
بنر