همه تکنیک های مصاحبه های استخدامی دریک نگاه

پنجشنبه ، 1 اسفند 1392 ، 10:15

 

احساس عجیب و جالبی است وقتی پشت در اتاق مصاحبه نشسته ای . چه تنها باشی و چه در کنار سایر داوطلبان باشی تنها چیزی که می خواهی از آن سر در بیاوری آن است که پشت در آن اتاق چه خبر است.

به گزارش بانکی دات آی آر، تکنیک های مصاحبه های استخدامی هم مثل بسیاری از امور محدود اند اگر با همه روش های آن آشنا باشید برخورد کردن با هر شیوه را هم خواهید آموخت. روش های مرسوم مصاحبه های استخدامی عبارت اند از:


1 ـ مصاحبه غيرهدايتي
در اين نوع مصاحبه هيچ چارچوب ويژه اي براي اجراي مصاحبه وجود ندارد. مصاحبه گر مختار است موضوع بحث را به هر سويي بكشاند و سؤالاتي از مصاحبه شونده بنمايد. در اين شيوه مصاحبه گر ،نكات مورد نظر را،همچنانكه مصاحبه پيش مي رود ،انتخاب مي نمايد.


2 ـ  مصاحبه ساختاري
در اين نوع مصاحبه ، همانند مصاحبه هاي الگودار سؤالات از قبل تعيين مي شوند،ولي پرسشها بيشتر درباره شغل و حرفه فرد  ميباشند . در اين نوع مصاحبه ،پاسخهاي قابل قبول شناسايي شده و از اعتبار بيشتري برخوردار خواهند بود.


3 ـ  مصاحبه هاي سري يا مرحله اي
در اين نوع مصاحبه چند نفر مصاحبه گر وجود دارد كه هر كدام بر اساس نظرات خود پرسشهايي از مصاحبه شونده مي پرسند . شكل رسمي تر اين مصاحبه ، مصاحبه سري ميباشد. متقاضي شغل توسط افراد متعددي مصاحبه مي شود و هر مصاحبه گر براساس يك فرم استاندارد ،‌ متقاضي را مورد ارزشيابي قرار مي دهد و با توجه به مجموع نمرات به دست آمده ، تصميم گيري ميشود.


4 - مصاحبه گروهي
در اين شيوه ، متقاضي شغل توسط گروهي مصاحبه گر مورد ارزيابي قرار مي گيرد. در اين روش مصاحبه گران مختارند براساس پاسخهاي افراد مصاحبه شونده ،سؤالات جديدي را مطرح نمايند. بنابراين ميتوان پاسخهاي عميقتر و پرمعني تري نسبت به مصاحبه هاي يك نفره به دست آورد . نوع ديگر اين روش،مصاحبه دسته جمعي به صورت همزمان با متقاضيان شغل مي باشد . در اين شيوه ،مصاحبه گر  مسأله اي را مطرح مي كند و از كارجويان ميخواهد كه آنرا حل كنند .او خود را كنار كشيده و به مشاهده افراد مي پردازد كه كداميك از مصاحبه شوندگان در پاسخگويي رهبري مصاحبه شوندگان را به دست ميگيرد و به كارگروهي سازمان و انسجام مي بخشد.


5- مصاحبه تحت فشار
معمولات توصيه ميگردد كه در هنگام مصاحبه با ايجاد جوي مناسب ،اضطراب و نگراني مصاحبه شونده كاهش داده شود ولي در نوعي مصاحبه كه مصاحبه تحت فشار خوانده شده است، عمدا وضعيت دشواري را براي فرد مصاحبه شونده به وجود مي آورند تا ميزان تحمل فرد و چگونگي عكس العمل وي را در مقابل فشار بسنجند. براي مثال مصاحبه كننده ممكن است مصاحبه اي را كه در جوي دوستانه انجام مي گيرد ناگهان قطع كند و به مصاحبه شونده اعلام نمايد كه حائز شرايط نيست و نمي توان او را استخدام كرد و ادامه مصاحبه بي فايده است. نوع مشاغلي كه كارجويان را از راه مصاحبه همراه با فشار عصبي بر مي گزينند مشاغلي است كه در آنها حفظ آرامش شاغل در زير فشار كار بساير مهم است. در مصاحبه همراه با فشار عصبي، كارجو را مي توان از روي عمد آزار داد ، پريشان يا دلسرد كرد تا واكنشهاي وي آشكار شود.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

 

► 7 پیشنهاد برای کار دانشجویی
همه چیز در باره سفته بابت "حسن انجام کار" به کارفرما ◄

مطالب مرتبط
بنر