درآمد بیشتر، رضایت بیشتر؟

دوشنبه ، 30 آذر 1394 ، 11:57

 

بانکی دات آی آر: اگر نمی خواهید مثل  خیلی ها عنان زندگیتان در دست پول و ثروت باشد و برای زندگی و شغل آینده تان به دنبال خوشبختی و رضایتمندی »هستید، حتماً توجه داشته باشید که «درآمد یک شغل همه چیز آن شغل نیست.

یکی از پرسشهای متداول کارجویان و علاقه مندان استخدام، میزان حقوق و یا بهتر بگوییم میزان درآمد مشاغل مختلف است به نحوی که این موضوع به یکی از محورهای اساسی انتخاب شغل و مقایسه مشاغل تبدیل شده است. به نظر می رسد که این فاکتور پس از شانس اشتغال رشته تحصیلی، همواره مهمترین دغدغه اصلی جویندگان کار بوده است.

بدیهی است این موضوع تا آنجا که سایر مولفه های موثر بر انتخاب شغل را تحت تأثیر خود قرار ندهد، مهم و قابل تأمل است اما مشکل از آنجایی آغاز می شود که  تمام زوایای یک شغل و مولفه های دیگری که باعث احساس رضایتمندی و خوشبختی و یا برعکس موجب سرخوردگی و نارضایتی می شود رها شده و آن شغل صرفاً از دریچه «پول و کسب درآمد» مورد ارزیابی قرار گیرد.

طبیعتاً قصد شعار دادن نداریم و همگی به اهمیت  کسب درآمد مناسب به ویژه در زندگی امروز جامعه ایران واقفیم؛ بلکه سخن این است که اگر نمی خواهید مثل  خیلی ها عنان زندگیتان در دست پول و ثروت باشد و برای زندگی و شغل آینده تان به دنبال خوشبختی و رضایتمندی هستید، حتماً توجه داشته باشید که «درآمد یک شغل همه چیز آن شغل نیست.»

اکثــر ما در زندگی با افرادی روبه رو می شویم که  باوجود ثروت و شهرتشان، کمتر از آنچه ما انتظار داشتیم، شـاد و خوشبخـت بـــوده اند. تعجب برانگیز است که تعداد زیـادی از افــراد ثـروتـمند آن قـدر کـه مـا تـصور مـی کنـیـم، خـوشبخــتی را تجربه نمی کنند. تحقیقی که در دانشگاه ایلینویز انجام گرفت، نشـان می دهد کـــه بیــش از ۳۰ درصد از ثـروتمندترین مـردم امـــریکا بــــه انـدازه آنهایی که درآمدی متوسط دارند، احساس خوشبختی نمی کنند. اگر واقعاً کسب درآمد یک شغل، عامل تعیین کننده است، این خیل عظیم ثروتمندانی که احساس خوشبختی نمی کنند و یا برعکس انسانهایی با درآمد اندک یا متوسط که احساس خوشبختی می کنند، چیست؟ همچنان که گفته شد، همه ما نمونه هایی از هر دو گروه را سراغ داریم که با «منطق پول» نمی توان احساس خوشبختی یا بدبختی شان را توجیه کرد.

در اینجا مروری داریم بر ۷ دلیل مهم برای اثبات این که «درآمد یک شغل همه چیز آن شغل نیست».

انگیزه های مختلفی پیش روی شماست:

آیا تا کنون از خودتان پرسیده اید که انگیزه شما از انتخاب شغل آینده تان چیست؟ در اینصورت پاسختان چه بوده است؟ بسیاری از ما آگاهانه یا ناخودآگاه رسیدن به پول برای داشتن زندگی مرفه را دلیل اصلی می دانیم. اما هستند افرادی که انگیزه های اصلی دیگری دارند: لذت بردن از انجام کار یا خدمتی که دوستش دارند، کمک به ساختن جامعه ای بهتر برای فرزندان و عزیزانشان، داشتن نقشی مفید و مؤثر در جامعه، ایفای وظیفه شهروندی، انگیزه های دینی و ایمانی و البته در انتها کسب درآمد معقول برای داشتن یک زندگی توام با خوشبختی. خوب است گاهی با توقف و نگاهی به گذشته، در انگیزه های خود تجدید نظر کنیم.

 

ولع کسب درآمد برای رفع نیازها پایانی ندارد:

تجربه ثابت کرده است که  تمایل به درآمد بیشتر نقطه پایانی ندارد چرا که انسان در شرایط معمول هرگز به  آنچه دارد راضی و قانع نمی شود. شما به دنبال پول می روید تا آنچه را دوست دارید به دست آورید و پس از کسب آن، این چرخه دوباره تکرار خواهد شد. از این رو مجالی برای احساس خوشبختی نخواهید داشت. این موضوع همچنین با بر هم زدن آرامش روانی شما و نگرانی مستمر از آنچه هنوز به دست نیاورده اید، خوشبختی شما را به مخاطره می اندازد. اگر نگرش خود را نسبت به پول تغییر دهید، این زیاده خواهی در نقطه ای متوقف خواهد شد تا بستر خوشبختی شما مهیا شود.

 

داشتن پول هرگز به معنای داشتن خوشبختی نیست:

امروزه با گسترش ارتباطات و افزایش آگاهی ها دیگر تقریباً همگان به این واقعیت آگاهند که پول مساوی خوشبختی نیست. قبلاً هم گفتیم که انسان های پولدار بدبخت و نیز انسان های فقیر خوشبخت در جامعه فراوانند. بنابراین باید به عوامل مؤثر دیگر نیز توجه کرد.

 

کسب درآمد بیشتر الزاماً به معنای داشتن سلامتی بیشتر نیست:

بسیاری از طرفداران کسب درآمد بیشتر، داشتن هزینه های لازم برای درمان و حفظ سلامتی را یکی از دلایل اصلی اهمیت درآمد یک شغل می دانند در حالی که در این موضوع از این نکته غفلت می شود که کسب درآمد بالا عموماً با ریسک فاکتورهایی نظیر استرس، تحمل فشار، مسؤولیت زیاد، تنش بیشتر و استراحت کمتر و… همراه است و اینها به نوبه خود سلامتی را به خطر می اندازند. به علاوه امروزه اثرات داشتن آرامش و احساس خوشبختی بر سلامت انسان (در همه ابعاد جسمی و روانی آن) ثابت شده است و این به معنای آن است که مشاغل آرام و کم حاشیه حتی با درآمد کمتر از این حیث ارجحیت دارند.

 

همه چیزهای ارزشمند پولی نیست:

اگر لازم باشد تا جذابیت های رایگان زندگی را برشمارید، قطعاً مثالهایی را به خاطر خواهید آورد که به شما آرامش می بخشد. اینها همان مواردی است که گردآوری شان به شما احساس بهتری خواهد داد. به خاطر داشته باشید که لازم است گاهی همچون کودکی بانشاط، با خوشی های رایگان زندگی تان شادمان شوید.

 

رضایتمندی از داشته های حتی اندک، ارزشی جهانی است:

ارزشهای جهانی آنهایی هستند که فارغ از رنگ و نژاد و ملیت و دین و امثال آن در بین عموم مردم دنیا پذیرفته شده اند. صداقت، امانتداری، وفاداری، قدرشناسی، خوش قولی، شکرگذاری و… نمونه هایی از اینهاست. ارزشمند دانستن داشته های خود و رضایتمندی از آنها نیز یکی از همین موارد است. عموم مردم در برابر چنین ارزشهایی سر تعظیم فرود می آورند و یا به داشتن آن افتخار می کنند. به عنوان مثال، مردم، یک رفتگر وظیفه شناس را که با تمام مشکلاتش به کارش عشق می ورزد و نسبت به داشته هایش احساس خوبی دارد، خوشبخت تر از کسی می دانند که در اوج رفاه ظاهری، نسبت به آنچه دارد، راضی نیست . داشتن احساس خوب و مثبت نسبت به داشته ها ( ثروت به هر میزان، نعمت های مادی و معنوی پروردگار، زندگی، شغل و…) یک هنر است و افرادی که این هنر را دارند قابل تحسین هستند.

 

تعریف افراد از خوشبختی متفاوت است:

یک پژوهش جهانی درباره خوشبختی و شادمانی روی بیش از یکصد هزار نفر نشان داده است که بین احساس رضایت و میزان درآمد رابطه قابل ملاحظه‌ای وجود دارد، اما این ارتباط بین پول و شادی دیده نمی‌شود. در این پژوهش معلوم شده است که رضایت از زندگی با درآمد ملی و شخصی افزایش پیدا می‌کند، اما احساسات مثبتی مثل لذت بردن و خوشحالی و تفریح بیشتر با عوامل دیگری مثل احساس احترام، استقلال، داشتن دوستان و کار کردن در یک شغل تمام وقت در ارتباط است. پرفسور اد دی نر، پژوهشگر دانشگاه ایلینویز در این زمینه خاطرنشان کرده است: مردم همیشه به این سوال فکر می‌کنند که آیا پول خوشبختی می آورد؟ اما پاسخ این سوال به تعریف شما از خوشبختی بستگی دارد.

 

 

بنابراین به خاطر داشته باشید:

۱- درآمد یک شغل نمی تواند همه آن چیزی را که برای کسب خوشبختی انتظار دارید برایتان مهیا کند و اصولاً نه پول و نه هیچ عامل بیرونی دیگری نمی تواند چنین کاری بکند چرا که منشأ احساس خوشبختی درونی است نه بیرونی. کسب درآمد بالاتر لذت بخش است اما الزاماً خوشبخت کننده نیست.

۲- مغز انسان در برابر تجارب مثبت شرطی می شود. بدست آوردن مقدار زیادی پول که انتظارش را نداشتید، چیز خیلی خوبی است اما با گذشت زمان واکنش شما به آن عادی می شود. انسان به همه چیز عادت می کند، از بهترین وقایع و تجربیات گرفته تا بدترین آنها، کم کم برای او عادی می شود. بنابراین سعی کنید به دنبال عوامل ماندگار باشید. این عوامل ریشه در نگرش شما نسبت به زندگی و مفاهیم آن دارند و در فراز و نشیب آن به شما یاری می رسانند.

 

منبع: دنیای کار

► روزهایی که از دنده چپ بلند می شوید
سخنی با فارغ التحصیلان ◄

مطالب مرتبط
بنر