بهترین تصمیم چطور انتخاب می‌شود؟

سه شنبه ، 22 دی 1394 ، 15:23

بانکی دات آی آر: تصمیم‌گیری یکی از کلیدی‌ترین مهارت‌های مدیران موفق است. شما به عنوان یک مدیر بیشتر وقت خود را به حل مشکلات و تصمیم‌گیری می‌گذرانید. برای یک مدیریت کارآمد لازم است فرق بین این دو روند را که از هم جدا و مشخص هستند و برخوردهای مختلفی را میطلبند تشخیص دهید.

اغلب موارد مختلف، همگی باهم، تحت عنوان واژه آشنای «مشکل» رخ می‌دهند. اما برای بهترین راه حل، شما باید مهارت‌های مختلفی داشته باشید. اول از همه لازم است فرق مهم و حساس میان یک مشکل و یک تصمیم‌گیری را بدانید.

جهت حل یک مشکل، باید به ریشه‌یابی علت‌ها با جمع‌آوری اطلاعات بپردازید. همچنین روند تصمیم‌گیری مستلزم کسب اطلاعات از افراد ذیربط می‌باشد. چنانچه دلیل یک مشکل معلوم شود و یا تصمیمی اتخاذ شود، لازم است بهترین راه تحقق و اجرای راه‌حل را بدانید.

تشخیص مشکلات و راه‌حل‌ها

دربرخی از موقعیت‌ها یک مشکل به نوعی از سوء کارکرد ناشی می‌شود در حالیکه اتخاذ یک تصمیم هنگامی لازم است که قرار باشد میان چندین عملکرد یکی را انتخاب کنیم. تشخیص این موضوع در روند تعیین واکنش مناسب ضروری است.

به عنوان یک مدیر هر روز صبح چند دقیقه برای یادداشت مواردی که باعث نگرانی شما می‌شوند اختصاص دهید. مطمئن شوید که کاملا آنها را فهمیده‌اید و با آنها کنار می‌آیید. بدین طریق شما می‌توانید تصویر شفاف‌تری از اوضاع داشته باشید و کنترل آنها راحت می‌شود.

هنگامی که موضوعی پیش می‌آید که توجه شما راجلب می‌کند، در ابتدا باید به ارزیابی و تشخیص آن بپردازید. اولین موضوع این است که این مورد با کار شما ارتباط  پیدا می‌کند یا خیر. اگر ربطی به حوزه کاری شما ندارد، نیازی نیست اقدامی در ارتباط با آن انجام دهید. خودتان را محدود به مواردی کنید که به شما مربوط می شود.

 

مشخص کردن یک مشکل پیچیده

هنگامی که یک موقعیت نیاز به دقت بیشتری دارد و سریعا به عنوان یک مشکل قابل شناسایی نیست، لازم است که سلسله مراتب منطقی تحلیل را انجام دهید تا ببینید شرایط موجود از چه نوعی است.

 

روشن کردن مساله

برخی از مسائل به قدری ساده‌اند که راه‌حل آنها بلادرنگ است. آیا کاغذ در چاپگر گیر کرده است؟ بگذارید یک نفر کاغذ مچاله شده را در آورده و دستگاه را دوباره تنظیم کند. مسائل چالش انگیزتر آنهایی هستند که نه تنها روش معمول کار کردن را مختل می‌کنند بلکه پیامدهای جدی هم خواهند داشت.

یک مساله فوری در واقع به این شکل مطرح می‌شود: که چگونه از عهده آن بر آییم؟ این کاری بزرگ و پرطول و تفضیل است و مشخص کردن علت و معلول را دشوار می‌سازد. تمامی مدیران روش خاص خود را برای رسیدگی به قضایا دارند و بی‌تردید در بعضی مواقع به موفقیت‌هایی هم دست می‌یابند.

 

انجام اقدام مناسب

تعیین یک موقعیت به ساده‌کردن کل تصویر کمک می‌کند. با یک ایده روشن درباره مسائلی که باید حل شود و تصمیماتی که باید اخذ نمائیم فرآیند حل و فصل آغاز می شود.

 

بر آمدن از عهده قضایا

اگر موضوعات زیادی داریدکه روی آنها کار کنید، ممکن است مجبور شوید به مهمترین مورد توجه کنید. معین کنید کدام گزینه‌ بالاترین بازپرداخت را برحسب بهترین نتیجه و در سریع‌ترین زمان به شما خواهد داد.

 

 

منبع: مدیران ایران

► کارمند قوی: سازمان قوی
مهارت های اجتماعی برای یک مدیر ◄

مطالب مرتبط
بنر