غذای خوب، حتی با جیب خالی

يكشنبه ، 27 دی 1394 ، 10:45

 

بانکی دات آی آر: ایرانی ها بخش بزرگی از درآمدشان را صرف مواد غذایی می‌کنند. در حقیقت، چیزی حدود یک میلیون تومان برای هر ماه. البته با در نظر گرفتن محل سکونت هر فرد این مقدار قابل تغییر است(بالا شهر، پایین شهر، شهرستان‌های مختلف). در عیدها و بالاخص عید نوروز این رقم بیشتر هم می‌شود. نکته اینجاست که آیا با این مقدار هزینه هم می توان تغذیه سالمی داشت یا نه؟

پدر و مادری که بودجه محدودی دارند، یا تعداد فرزندان زیاد، معمولا مواد غذایی پرکالری که ویتامین و املاح کمتری دارند را انتخاب می‌کنند. این روش از لحاظ اقتصادی به‌صرفه‌تر است، اما در دراز مدت روی سلامتی افراد تاثیر منفی می‌گذارد.

به نظر ما تغذیه سالم بیشتر روی سرمایه‌های زندگی‌تان تاثیر دارد. فراموش نکنید این روزها اگر سر و کارتان با بیمارستان بیفتد عملا با جیب خالی برمی‌گردید. با برنامه ریزی مناسب می توانید هم از مواد غذایی سالم استفاده کنید و هم زیر فشار بودجه اقتصادی کمر خم نکنید.

 

در اینجا سه روش برای تغذیه سالم با هر درآمدی به شما می گوییم، انتخاب نهایی با خودتان.

 

برنامه ریزی داشته باشید

به گفته امام علی(ع) بزرگترین فقر، فقر دانش است. کارشناسان تغذیه معتقدند وقتی شما به چیزی که می‌خورید فکر نمی‌کنید، در حقیقت آن غذا را به هدر داده‌اید.

برنامه غذایی به شما کمک می‌کند که بدانید چه می‌خورید. زمانی که به بقالی یا فروشگاه می‌روید حتما لیستی از موادی که می‌خواهید، به همراه داشته باشید. این لیست الزاما نباید رسمی و زیبا نوشته شده باشد، یا شامل مواد خاصی باشد، مهم این است که شما برای خوردنی هایتان برنامه چیده باشید. همانطور که برنامه ریزی برای انجام کارها در وقتمان صرفه جویی میکند برنامه غذایی هم در اتلاف مواد غذایی جلوگیری می‌کند.

می توانید برای این کار به یک پزشک تغذیه مراجعه کنید یا اینکه از دنیای اینترنت استفاده کنید. علی‌الحساب چند سایت خارجی را به شما معرفی می کنیم شاید دوست داشته باشید به آنها نگاهی بیندازید:

http://www.thefresh20.com/

http://www.cooksmarts.com/

http://mealplanning.food.com/

https://www.plantoeat.com/

 

با دقت خرید کنید

می توانید از فروشگاه های بزرگ و میادین میوه و تره و بار خرید کنید که هزینه هایتان کمتر شود. اما در نظر داشته باشید موادی انتخاب کنید که پروتئن، املاح و ویتامین های زیادی داشته باشد، مثلا لوبیا یکی از همین مواد است.

 

 

و خودتان آشپزی کنید

اگر اهل غذا درست کردن نیستید بهتر است خودتان را عادت دهید که هفته دو بار غذا در خانه غذا درست کنید. اگر آشپزی بلد نیستید آخر هفته ها که تعطیل است وقت دارید یاد بگیرید. از غذاهایی که برایتان راحت‌تر است شروع کنید. یواش یواش که دستتان راه افتاد تعداد وعده های غذای خانگی را بیشتر کنید. البته آشپزی برای این نیست که از مواد غذایی که الان در حال مصرفید چیزی کم کنید، بلکه جایگزین بهتری برایش بیابید.

 

بانکی: سمیرا همتی

► آخر خوش شاهنامه
5 قانون طلایی برای جلب رضایت مشتری ◄

مطالب مرتبط
بنر