تخفیف گروهی، شیوه ایی نو در معامله (1)

يكشنبه ، 11 بهمن 1394 ، 14:20

 

بانکی دات آی آر: به نظر مي‌رسد تخفيف گرفتن ريشه در دوران زندگي انسان‌هاي اوليه داشته باشد؛ به‌عنوان مثال، فردي را در دوران باستان در نظر بگيريد كه قصد داشته سبزيجات خود را با تخم‌مرغ‌هاي همسايه‌اش مبادله كند. احتمالا اين فرد در ذهن خود تمايل داشته كه مقدار كمتري سبزي بدهد و مقدار بيشتري تخم‌مرغ دريافت كند. اين مفهوم دقيقا مشابه تخفيف‌هاي امروزي است كه همه ما به دنبالش هستيم. بنابراين مي‌توان گفت تخفيف گرفتن مفهوم جديدي نيست!

 

خريد با تخفيف اضافه!

همه ما بارها با پيشنهادهاي تخفيف‌دار شركت‌ها و فروشگاه‌هاي مختلف مواجه شده‌ايم و احتمالا اغلب افرادي كه اين مقاله را مي‌خوانند، حداقل يك بار از اين پيشنهادها استفاده كرده‌اند. برخي از رايج‌ترين انواع تخفيف‌ها، با جملاتي از اين دست آغاز مي‌شوند:

 

دو تا بخر، سه تا ببر!

در طرح تابستانه، با خريد سيم‌كارت‌ نسل سوم، هزار پيامك درون‌شبكه رايگان هديه بگيريد.

بيست‌درصد مايع ظرفشويي اضافه در بسته‌بندي جديد محصولات شركت ما!

با خريد يك بسته چاي يك كيلوگرمي، يك بسته چاي كيسه‌اي نيز دريافت مي‌كنيد!

حراج زمستانه محصولات چرم طبيعي و چرم مصنوعي!

در این مقاله قصد داريم شما را با شيوه‌اي از ارائه تخفيف آشنا كنيم كه چندسالي است در ايران رواج پيدا كرده و به دليل ارائه تخفيف‌هايي شگفت‌انگيز، حتي تا 90درصد قيمت كالا، مشتريان پروپاقرص خودش را هم پيدا كرده است. «تخفيف گروهي» شيوه‌اي تقريباً جديد براي جذب مشتري در بازار كشور به حساب مي‌آيد كه اين روزها بازار آن حسابي داغ شده و وب‌سايتهاي فراواني نيز بر مبناي آن به خدمات‌رساني مشغول‌ هستند. در اين شيوه فروشنده و مشتري، هر دو به خواسته‌ي خود كه فروش بيشتر و خريد ارزان‌تر است مي‌رسند.

 

تجربه يك خريد خوب

ارائه تخفيف توسط توليدكنندگان كالاها و ارائه‌دهندگان خدمات، به‌عنوان يك رويكرد تبليغاتي در تمام دنيا مرسوم است. از سوي ديگر، چانه‌زني براي پرداخت مبلغي كمتر در ازاي دريافت كالاي بيشتر يا خدمات بهتر، به‌قدري در بين مشتريان رايج و معمول شده كه مي‌توان گفت منفعت‌طلبي در خريدكردن، به يكي از ويژگي‌هاي عادي ما انسان‌ها تبديل شده است.

 

گاهي اوقات تخفيف‌ها به خاطر جابه‌جايي فصل‌ها اتفاق مي‌افتند. مثلاً هميشه در اواخر زمستان، مي‌توان پوشاك زمستاني را با تخفيف خوب براي سال بعد خريداري كرد. همچنين در برخي موارد صاحبان كسب‌وكار به علت تغيير شغل، باقي‌مانده اجناس خود را با تخفيف ارائه مي‌كنند. بعضي مواقع نيز تخفيف‌ها به دليل اتمام يك رويداد خاص و تشويق مشتريان به خريد در لحظات آخر در نظر گرفته مي‌شوند؛ مثلاً روز پاياني برگزاري نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران ، برخي غرفه‌ها محصولات خود را با تخفيف‌هاي بيشتري نسبت به حالت معمول ارائه مي‌كنند. حتي مشاهده شده است كه شركت‌هاي تازه‌وارد، براي تبليغات و كسب سهم بازار بيشتر، در همان بدو ورود به بازار تخفيف‌هايي را بر روي محصولات خود اعمال مي‌كنند. بنابراين مي‌بينيم كه ارائه تخفيف ممكن است دلايل مختلفي داشته باشد و در زمان‌هاي خاصي نيز ممكن است تخفيف‌ها در يك صنعت خاص، بيشتر شوند.

 

يكي از شيوه‌هاي معمول ارائه تخفيف‌، خريد عمده يا خريد گروهي است. وقتي شما كالا يا خدمات مورد نظر خود را در تعداد و حجم زياد خريداري مي‌كنيد، در واقع به فروشنده نيز كمك كرده‌ايد تا مقدار بيشتري از محصول خود را به فروش برساند. بنابراين معمولاً در چنين مواردي فروشنده حاضر است از بخشي از سود خود صرف‌نظر كرده و آن را به‌صورت تخفيف به خريدار هديه دهد.

 

فروش تعداد بيشتر محصول در هر بار مراجعه مشتري، هزينه‌هاي انبارداري، بازاريابي، حمل‌ونقل و ساير هزينه‌هاي فروشنده را كاهش مي‌دهد و به همين دليل است كه فروشندگان حاضر به ارائه تخفيف‌هاي بسيار مناسبي در اين شيوه فروش هستند. طبيعي است كه خريداران نيز ترجيح مي‌دهند خريد گروهي انجام دهند تا تخفيف بيشتري بگيرند؛ بنابراين، روزبه‌روز بر محبوبيت تخفيف به‌ ازاي خريد عمده يا خريد گروهي، اضافه مي‌شود.

 

همين مورد باعث شده كه پاي خريد گروهي به فضاي مجازي نيز باز شده و مدل خريد گروهي به مدل‌هاي موجود تجارت الكترونيكي اضافه شود. در اين مدل، مالكان كسب‌وكارها آگهي فروش محصولات خود را با در نظر گرفتن تخفيف مناسب به مديران وب‌سايت‌هاي تخفيف گروهي اعلام مي‌كنند و پس از توليد محتواي تبليغاتي و تصاوير تجاري مرتبط با محصول يا خدمتي كه ارائه مي‌دهند و معرفي دقيق و صحيح آن به مشتري، آگهي مربوطه براي مدت زمان مشخص در سايت خريد گروهي به نمايش در مي‌آيد.

 

علاقه‌مندان به خريد محصول مربوطه و استفاده از اين تخفيف، پس از عضويت در سايت تخفيف گروهي درخواست خريد خود را ثبت و مبلغ مورد نظر را براي خريد كالا يا خدمت به حساب سايت تخفيف گروهي واريز مي‌كنند. اگر تعداد خريداران از حد نصاب مشخص‌شده توسط فروشنده بيشتر شود، خريد قطعي شده و همه افرادي كه تا پايان مدت زمان نمايش آگهي محصول را خريداري كنند، از تخفيف بهره‌مند مي‌شوند. در اين مرحله، سايت خريد گروهي كارمزد خود از مبالغ واريزشده را كسر و باقي مبلغ را به حساب فروشنده واريز مي كند. سپس فروشنده اقلام يا خدمات آگهي‌شده را به مشتريان ارائه مي‌دهد و آگهي به پايان مي‌رسد.

 

اگر به هر دليل، استقبال خوبي از آگهي به عمل نيايد و تعداد متقاضيان به حد نصاب فروش نرسد، وب‌سايت تخفيف مشاوره‌هاي لازم را به فروشنده ارائه مي‌دهد و فروشنده تصميم مي‌گيرد كه تخفيف بيشتري اعمال كند يا اينكه از فروش محصول در سايت صرف نظر نمايد. در هر حال در اين مدل، خريداران هستند كه با انتخاب خود، تصميم مي‌گيرند كه چه ميزان تخفيف براي يك كالا يا خدمت خاص مناسب است و به همين دليل، اين مدل خريد براي مشتريان بسيار جذاب است.

 

حق، هميشه با مشتري است!

در اين مطلب قصد نكوهش استفاده از تخفيف‌هاي با ارزش يا قضاوت درباره عملكرد وب‌سايت‌هاي ارائه تخفيف گروهي را نداريم و به نقاط مثبت و مفيد اين نوع خريد واقفيم. هدف از نكاتي كه در نقد اين نوع خريد ذكر مي‌شود، اين است كه مردم با آگاهي بيشتر از خدمات اين وب‌سايت‌ها استفاده نموده و خريد لذت‌بخش‌تري را تجربه نمايند و بتوانند نيازهاي واقعي خود را با كمك گرفتن از اين وب‌سايت‌ها مرتفع كنند

 

آگاهانه و هوشمندانه خريد كنيم…

تا اين قسمت از نوشته، مزاياي فراوان استفاده از خدمات وب‌سايت‌هاي تخفيف گروهي را تشريح كرديم و همان‌طور كه خوانديد، وب‌سايت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات تخفيف گروهي توانسته‌اند با شيوه فروش عمده در فضاي مجازي، بازار جديدي را ايجاد كنند كه رضايت هر دو طرف معامله يعني خريدار و فروشنده را تأمين مي‌كند.

 

اما در صورتي كه ما به‌عنوان مشتري، درباره ويژگي‌هاي مختلف اين نوع خريد آگاهي نداشته باشيم، تخفيف گروهي نيز مانند ساير پديده‌هاي دنياي مجازي ممكن است نقص‌ها و معايبي داشته باشد. پس براي شناخت بيشتر اين پديده نو در فضاي مجازي با ادامه متن همراه باشيد.

 

 

 

تقريباً در اغلب وب‌سايت‌هاي تخفيف گروهي، در بخشي كه چگونگي كار وب‌سايت توضيح داده شده‌است، دو ويژگي اساسي را براي تبليغ اين شيوه خريد ذكر كرده‌اند:

 

ارائه تخفيف‌هاي كم‌نظير به مشتري

كمك به مشتري براي انتخاب سريعتر و ساده‌تر

درباره ويژگي اول، با در نظر گرفتن اين نكته كه «هيچ فروشنده‌اي اجناس خود را با ضرر يا حتي بدون سود عرضه نمي‌كند» درباره برخي پيشنهادها با تخفيف‌هاي عجيب و غريب، اين نكته به ذهن مي‌رسد كه «مگر حاشيه سود فروش كالاها و خدمات آگهي مورد نظر چقدر است كه فروشنده از 95% سود خود مي‌گذرد و بخشي از مبلغ دريافتي را نيز به‌عنوان كارمزد به وب‌سايت تخفيف گروهي ارائه مي‌كند، اما با اين حال باز هم سود مي‌كند.» علاوه بر اين، بايد بررسي كرد كه «آيا در مبادلات اسلامي ميزان سود شرعي و حلالي كه فروشنده مي‌تواند بر روي يك كالاي خاص اعمال كند، محدود و مشخص نيست؟»

 

به نظر مي‌رسد براي رسيدن به چنين قيمتي، احتمالا يا معياري مانند كيفيت خدمات و كالاها زير پا گذاشته شده است يا اينكه اجناس مورد نظر از مبادي قانوني و شرعي وارد كشور نشده‌اند كه در هر دوي اين موارد، استفاده از اين پيشنهاد تخفيف‌دار، منطقي به نظر نمي‌رسد؛ چرا كه اگر بحث كيفيت كالا و خدمات در ميان باشد، ضرر اصلي متوجه خريدار است و اگر بحث واردات بدون پرداخت هزينه‌هاي گمركي مطرح شود، منافع ملي ناديده گرفته شده است.

 

اما اگر درباره ويژگي دوم اين نوع خريد كه از طرف مالكان وب‌سايت‌هاي تخفيف گروهي نيز بسيار تبليغ مي‌شود فكر كنيم، به اين نكته پي مي‌بريم كه اين وب‌سايت‌ها با ارائه پيشنهادهاي وسوسه‌انگيز، در حال تغيير سبك زندگي ما به سوي مصرف‌گرايي هرچه بيشتر هستند. اگرچه مشتري در خريد يا نخريدن اختيار كامل دارد اما گاهي اوقات در فروش محصول به شيوه تخفيف گروهي، نياز كاذب در ذهن مشتري ايجاد مي‌شود و پيشنهادهاي تخفيف اغواكننده اين وب‌سايت‌ها و نگراني بابت از دست دادن اين تخفيف عالي، مشتري را ترغيب به خريد محصولي مي‌كند كه اضافه بر نيازش است يا حتي به آن نياز ندارد.

 

منبع: مجله قلمه

► از تخفیف‌های گروهی استفاده کنیم یا نه؟ (2)
برای کار کردن با رییس بداخلاق سیاست داشته باشید ◄

مطالب مرتبط
بنر