مدیرتان را مدیریت کنید !

دوشنبه ، 26 بهمن 1394 ، 13:28

بانکی دات آی آر: ده تکنیک زیر به شما کمک می کند تا به عملکرد شغلی مطلوب دست یافته و با شایستگی که از خود نشان می دهید، ضمن متمایز کردن خویش از سایر همکاران، بر مدیر خویش اثر بگذارید.

 

۱. از دید مدیرتان به مسائل و موضوعات نگاه کنید: اولین گام در برقراری ارتباط با مدیر این است که از دید وی به شرایط نگاه کنید. در بسیاری از شرایط مدیر با فشار هایی رو به رو است که شما قادر به دیدن آن نیستید. لذا نگریستن به مسائل از زاویه ای متفاوت می تواند شما را از سایر همکاران متمایز سازد.

 

۲. شئونات سازمانی را رعایت کنید. شئونات سازمانی نحوه پوشش و برخورد با همکاران و احترام به ارزش های سازمان را در بر می گیرد.رعایت شئونات سازمان می تواند شما را در دید مدیر شخصی مبادی آداب و شایسته احترام جلوه دهد.

 

۳. رابطه ای براساس اعتماد ایجاد نمایید: اگر به شکلی رفتار کنید که مدیر به شما اعتماد کند، موفق شده اید تا وی را تحت تاثیر قرار دهید.اعتماد در بلند مدت و با رفتار هایی چون انجام به موقع کارها، وفای به عهد،وقت شناسی و عدم انتقال اطلاعات محرمانه بدست می آید. چهار شرط لازم برای افزایش اعتمادعبارتند از:

 

در دسترس بودن : بهترین زمان برای جلب اعتماد مدیر زمانی که وی تحت فشار زیاد از سوی مافوقان خویش است و از لحاظ ذهنی و احساسی به حمایت شما نیاز دارد. پس تعجیل کنید و به کمک وی بشتابید.

 

قابل پیش بینی بودن: انجام به موقع کارها توسط شما امکان پیش بینی را به مدیر داده و به وی قدرت می دهد. اگر نتوانید کارهایتان را به موقع انجام دهید اعتماد مدیر خویش را از دست خواهید داد.

 

وفاداری شخصی: به مدیر خویش و نظرات وی وفادار باشید و در همه حال از وی حمایت کنید.

 

صداقت در برخورد با مسائل: در بیان مشکلات با رئیس تان رک و صادق باشید. صداقت در بلند مدت احترام و اعتبار را برای شما به همراه دارد.

 

۴. به قدرت مدیرتان احترام بگذارید: برای جلب اعتماد و احترام مدیر باید به قدرت وی احترام بگذارید. این جمله و جملات مشابه را مرتب استفاده کنید «به عنوان مدیر به نظر شما در این مورد چه کاری باید انجام گیرد؟» عطش نیاز به احترام به قدرت رئیس تان از طریق نحوه تعاملات، لحن برخورد و محیط فیزیکی کار وی قابل تشخیص است.

 

۵. در کنار بیان مسائل، راه حل نیز ارائه دهید: تکنیکی پیشرفته جهت جلب توجه مدیر این است که علاوه بر انتقال مشکلات به آنها،راه حل هایی نیز برای مسائل مورد نظر پیشنهاد نمایید. مدیری که شدیداً تحث فشار است ممکن است برای جلوگیری از فشار بیشتر، افرادی را که برای انتقال مشکلات نزد وی می آیند نپذیرد. لذا می توانید با گفتن جملاتی نظیر «من مشکلی که دیروز ما را کلافه کرده بود را برطرف کردم،حالا همه چیز تحت کنترل است» از ناراحتی مدیرتان بکاهید و نظر او را به خود جلب کنید.

 

۶. به شیوه ای سازنده مخالفت کنید: در یک برهه از زمان در سازمان های دولتی موثرترین روش برای کسب رضایت رئیس، گفتن «بله قربان» بود. فرد بله قربان گو همواره نظررئیس را درست می دانست و با او موافق بود. این شیوه ای است که افراد عادی از آن استفاده می کنند. شما باید برای متمایز کردن خود از دیگران به گونه ای دیگر رفتار کنید. تاکتیکی هوشمندانه این است که وقتی باور دارید که رئیس تان در اشتباه است به صورتی سازنده با وی مخالفت کنید. با این کار در بلند مدت احترام بیشتری کسب می کنید. مخالفت سازنده باعث می شود تا رئیس شما به دانش شغلی و از همه مهمتر به صداقت شما احترام بگذارد. مخالفت سازنده را با لحنی محترمانه و در فضایی خصوصی با مدیر انجام دهید. مهمتر از همه اینکه احساسات خویش را بروز دهید و نشان دهید که مترصد حل مشکل بوجود آمده هستید.

 

۷. به مدیرتان تقویت مثبت ارائه کرده و از وی قدردانی کنید: کارکنانی نزد مدیر مقرب ترند که میان لطف و وظیفه تمایز قائل شوند.کارمندی که خدمات مادی و غیر مادی مدیر خویش را رصد می کند و به انحای مختلف تشکر و قدردانی می کند خیلی زود توجه مدیر را به خود جلب می کند و مدیر را ترغیب می کند تا خدمات مادی و غیر مادی خود را ادامه دهد. قدردانی کردن نشان عظمت و قدرت انسان است.

 

۸. حرف های مهم بزنید و از گفتن حرف های جزئی و بیهوده بپرهیزید:حرف های کوچک شما را در شغل و جایگاه کوچک نگه می دارد. به هیچ عنوان در حضور مدیران عالی سازمان مطالب کم اهمیت و معمولی را بر زبان نیاورید. سکوت و انتقال پیام از طریق زبان بدن به مراتب اثربخش تر خواهد بود. البته گفتن برخی حرف های کم اهمیت می تواند به گرم شدن صحبت کمک کند؛ اما به سرعت باید موضوع صحبت را با مطالب مهم و قابل توجه عوض نمود.

 

۹. به هنگام تعامل با مدیرتان، هوشمندانه عمل کنید: ممکن است برایتان پیش آمده باشد برای سفری کاری یا تفریحی با مدیران همراه شده باشید. رفتار و برخوردی هوشمندانه و سنگین به همراه چاشنی از طنز و خوش مشربی می تواند علاوه بر نزدیک کردن روابط شما به مدیر بر احترام وی نسب به شما بیفزاید.

 

۱۰. با مدیر تعامل مطلوبی داشته باشید: مدیر برای افرادی که احساس کند صمیمانه برای وی تلاش می کنند، احترام زیادی قائل است.

 

منبع: آفتاب

► چگونه می‌توان پرستار شد؟
بهترین جا برای راه انداختن کسب و کار کجاست؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر