معرفی شغل: کابینت‌سازی

چهارشنبه ، 12 اسفند 1394 ، 10:49

بانکی دات آی آر: خانه جدید و دکوراسیون نو و کابینت‌های جدید. بسیاری از شما حداقل یک بار در زندگی خود با این صنف برخورد داشته‌اید و برای طراحی آشپزخانه خود به یک «کابینت‌ساز» مراجعه کرده‌اید؛ اما شاید کمتر از زیر و بم این حرفه و سختی‌ها و شیرینی‌هایش بدانید. در این گزارش سراغ یک کابینت‌ساز می‌رویم تا او به نمایندگی از هم‌صنفانش از اوضاع کسب‌وکار کابینت‌سازی بگوید.

 

داوود ۲۵ سال دارد و حدودا ۹ سال است که وارد این کار شده است. در خانواده او هیچکس در این شغل فعالیت نمی‌کرده؛ اما از سر علاقه کابینت‌ساز می‌شود. از شاگردی شروع می‌کند تا اینکه کم‌کم خودش صاحب کارگاه می‌شود. داوود از صفر تا صد کار کابینت‌سازی را برایمان شرح می‌‌دهد. شاید شما هم به این شغل علاقه‌مند شدید:

 

 

چقدر پول لازم داریم؟

 

برای شروع هر کار به یک سرمایه اولیه احتیاج است. برای ورود به این کار هم ابتدا باید یک سرمایه‌ پنج میلیون تومانی فراهم کرد تا با آن ابزارهای مورد نیاز برای نصب کابینت را تهیه کرد. هزینه کارگاه هم مستقل است. برای این کار یک محوطه ۶۰ الی ۷۰ متری کفایت می‌کند. یک دستگاه برش و یک دستگاه نوار و لبه چسبان هم مورد نیاز است که اولی حدود ۲۰میلیون تومان و دومی هم تقریبا ۵۰ میلیون است. هزینه کارگاه هم بر حسب اینکه استیجاری باشد یا  نه متفاوت است. علاوه بر این هزینه‌ها، یک تحصیلکرده رشته طراحی، کار طراحی کابینت‌ها را انجام می‌دهد. هزینه هر طرح هم حول و حوش ۱۰۰ هزار تومان است.

البته تمام نصاب‌های کابینت، خود مستقلا صاحب کارگاه نیستند و برخی با همان هزینه پنج‌میلیون تومانی کار می‌کنند و اتفاقا درآمدهای خوبی هم دارند!

 

 

دستگاه برش کابینت

 

 

دستگاه نوار و لبه چسبان

 

چه مهارتی باید کسب کنیم؟

 

کابینت‌سازی کار جوان‌ترهاست؛ پس اگر سنی از شما گذشته و هنوز موفق به انتخاب شغل مناسب نشدید، قید کابینت‌سازی را بزنید! بهتر است این شغل را از سنین نوجوانی آغاز کرد و تقریبا بعد از پنج‌شش سال کار تجربی می‌توان در آن حرفه‌ای شد و مستقل کار کرد. البته الان در تهران کارگاه‌های آموزشی زیادی برای کابینت‌سازی وجود دارند که علاقه‌مندان به این حرفه می‌توانند در این کلاس‌ها، استعداد خود را محک بزنند. کابینت‌سازی را می‌توان با حداقل دو نیرو کار را شروع کرد و اگر کار وسیع‌تر شود می‌توان تعداد نیروها را بیشتر کرد.

 

 

روند کار کابینت‌سازی

 

روند کار کار یک کابینت‌ساز به این ترتیب است: اول از همه مشتری مراجعه می‌کند و اندازه‌گیری انجام می‌شود. بعد از اندازه‌گیری قیمت معین می‌شود و اگر قیمت تایید شد، بعد از پرسیدن نظر مشتری طراحی شروع می‌شود. بعد از آن طرح به مشتری نشان داده می‌شود و بعد از اظهار نظر و اصلاحات او، طرح به کابینت‌ساز برگردانده می‌شود. بعد از این نوبت به بستن قرارداد می‌رسد. طبق قرارداد نصف هزینه را قبل از شروع کار دریافت می‌‌شود. ۲۵درصد آن را در اواسط کار پرداخت می‌شود و در انتها و موقع تحویل کار تسویه حساب نهایی انجام می‌شود. ساخت کابینت هم تقریبا یک هفته وقت می‌گیرد. یک روز به فراهم کردن و خرید چوب و وسایل می‌گذرد. یک روز به برش و یک روز به ساختن کابینت‌ها باید اختصاص پیدا کند. در نهایت یک روز هم باید برای نصب آن وقت گذاشت.

 

ساعت کار کابینت‌سازی خیلی مثل مشاغل کارمندی نیست؛ اما معمولا ساعت کاری از ۹ صبح تا ۷ شب است؛ اما ممکن است این ساعت کاری در ایام و پروژه‌های خاص بیشتر شود.

 

 

چقدر سود می‌بریم؟

 

سود کابینت سازی بستگی به مواد اولیه، سابقه و مهارت دارد. مثلا یک سری مواد هستند که به طور کل وارداتی هستند و جفت‌وجور کردن این مواد و ابزار به مرتب مشکل‌تر است؛ برای همین سود در کابینت‌های لوکس نسبت به کابینت‌های معمولی‌تر کمتر است. چون معمولا قشر متمول رنگ و طرحی طلب می‌کنند که پیدا کردن آن در بازار سخت تر است و معمولا در ایران از این نمونه ها کمتر پیدا می‌شود و بیشتر باید این جنس ها را از ترکیه یا کشورهای دیگر وارد کرد. مهارت و سابقه هم موثر است. الان کارگر ساده کابینت‌سازی اگر هیچ مهارتی هم بلد نباشد، ماهی یک الی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد. البته کارگر ماهر تا دو میلیون تومان هم درآمد دارد. درآمد معمولی یک صاحب کارگاه هم به به طور میانگین ماهی ۴ الی ۵ میلیون تومان است. البته این یک درآمد کاملا عادی است؛ وگرنه هستند کسانی که ماهانه تا ۷۰ میلیون تومان هم درآمد دارند!

 

مشتری هم برای هر پروژه معمولی حدود ۳ الی ۴ میلیون باید خرج کند و نمونه های لوکس تر هم برایش بین ۵ تا ۶ میلیون تومان آب می‌خورد. البته قیمت کابینت بسته به اندازه، طرح، رنگ و کیفیت متفاوت است. در بازار سه نوع کیفیت ایرانی، ترکی و اتریشی موجود است که قیمت این ها از سه تا ۵۰ میلیون تومان متفاوت است.

 

در انتها هم باید گفت که رونق کابینت‌سازی ارتباط مستقیمی با ساختمان‌سازی دارد و هر چقدر مسکن رونق داشته باشد، این حرفه هم رونق بیشتری دارد؛ پس می‌توان حدس زد که اوضاع این روزهای کابینت‌سازی با توجه به رکود مسکن خیلی خوب نباشد!

 

 

منبع: مجله مهر

 

► اعلام اقساط وام 60 تا 160 میلیونی مسکن زوجین
تبلیغات و فروش محصول در اینستاگرام ◄

مطالب مرتبط
بنر