بازار کار آرایشگران چطور است؟

پنجشنبه ، 13 اسفند 1394 ، 10:58

بانکی دات آی آر: آرایشگرانی که به کار خود علاقه دارند، جدا از انگیزه درآمدزایی آرایشگری را هنر می‌دانند. به همین دلیل تلاش می‌کنند این هنر را به‌نحو احسن پیاده سازند.

 

 

مهارت بیشتر، درآمد بیشتر

سروصورت آراسته و هر بار سبک و مدل جدیدی به‌کار گرفته می‌شود تا تناسب چهره و ظاهر فرد، بهتر از گذشته باشد. اصولی که برای این کار استفاده می‌شود؛ آرایشگری نام دارد. تخصص یک آرایشگر و مسئولیت وی، انجام درست و دقیق این اصول است به‌طوری که تناسب چهره افراد به‌هم نخورد.

هرچه یک آرایشگر در کار خود حرفه‌ای‌تر باشد، درآمد بیشتری خواهد داشت و سقف قیمت‌های وی برای آرایشگری بالاتر می‌رود، مثلا آرایشگرانی که سابقه آرایشگری بهتری دارند یا به‌قول عامیانه جاافتاده‌تر هستند، مشتریان بیشتری داشته و نرخ قیمت‌های آنها هم براساس خدماتی که به مشتریان ارائه می‌دهند، تعیین می‌شود.

قیمت‌های آرایشگران برای کارهای آرایشگری مثلا اصلاح مو یکسان نیست. البته جا و مکان آرایشگری، امکانات آرایشگران و نوع قیمت‌های آرایشگری در آن شهر نیز عوامل دیگری برای تعیین قیمت‌های آرایشگری هستند.

نباید فراموش کرد که برخی از این آب گل‌آلود یعنی تفاوت قیمت‌ها و تعیین نشدن نرخ ثابت برای آن، ماهی گرفته و بدون هیچ دلیلی یا ارائه امکانات خاصی پول زیادی از مشتریان می‌گیرند. آنچه که در کار آرایشگری قابل توجه است، توجه مردم به آراستگی و اهمیت آنها برای رجوع به آرایشگران و احساس نیاز آنها به این کار است از این‌رو در اکثر فصول سال آرایشگران مشتری‌های خود را دارند. تنها در برخی از مناسبت‌ها آنها نیز کارشان را تعطیل می‌کنند مانند مراسم‌های عزاداری.

 

آرایشگران باید 30 درصد حق بیمه بپردازند

یکی از مشکلات در رابطه با شغل آرایشگری بیمه است. به گفته بسیاری از آرایشگران، آرایشگری عوارض زیادی از جمله دیسک کمر، آرتروز گردن، واریس و درد مفاصل برای فرد به‌دنبال دارد که باوجود این همه مشکلات در پرداخت حق بیمه مشکل دارند.

مصطفی گواهی، رئیس اتحادیه صنف آرایشگران مردانه، در اعتراض به حق بیمه‌ای که هر آرایشگر به‌صورت ماهیانه به سازمان تامین اجتماعی می‌پردازد، می‌گوید: هر آرایشگر برای اینکه از مزایای بیمه برخوردار باشد، موظف است ماهیانه 30 درصد حق بیمه یعنی 300 هزار تومان بپردازد.این مقدار هم از توان مالی آرایشگران خارج است و هم اینکه در قیاس با خدماتی که قرار است پس از 30 سال به آنها تعلق گیرد، به‌صرفه نیست. بنابراین بسیاری از آرایشگران از پرداخت حق بیمه فرار می‌کنند و حاضر نیستند تحت پوشش بیمه باشند. آنها ترجیح می‌دهند با سپرده‌گذاری نزد بانک‌ها با همین مقدار پول ماهیانه سود به‌دست آورند اما این مقدار زیاد از درآمد خود را در طول 30 سال از دست ندهند.

 

 

حداقل کار مفید یک آرایشگر 15 سال است

وی با اشاره به اینکه آرایشگری هنوز جزو مشاغل سخت شمرده نمی‌شود، می‌گوید: آرایشگری مخاطرات جسمانی و روحی زیادی برای آرایشگران دارد که از جمله آن خطر مواجهه با انواع بیماری‌های پوستی، کمردرد و آسیب به پا، دست و چشم در ایستادن‌های طولانی است. حداکثر کار مفید یک آرایشگر 15 سال است و بیشتر از این مقدار در توان جسمی‌اش نیست، از این‌رو گرچه بر سختی این حرفه مهر تایید نمی‌زنند اما می‌توان این شغل را جزو مشاغل سخت دانست.

گواهی ادامه می‌دهد: در قانون از 35 صنف نام برده شده که باید تحت حمایت دولت باشند و درصد کمی برای حق بیمه بپردازند، مثلا 7 یا 8 درصد اما آرایشگری جزو این اصناف نیست و از سوی دولت حمایت نمی‌شود.

رئیس اتحادیه صنف آرایشگران مردانه می‌گوید: آرایشگران قشر ضعیف جامعه‌ و با بسیاری از خطرات مواجه هستند. برای حمایت از این قشر به مسئولان نامه‌نگاری کرده‌ایم اما تاکنون پاسخ مثبتی از سوی آنها شنیده نشده است. بنابراین قصد داریم باز هم اعتراض جامعه آرایشگران به وضعیت بیمه را به گوش مسئولان برسانیم.

 

 

درآمدزایی از آرایشگری با کمترین هزینه

به گفته بسیاری آرایشگری از جمله مشاغل پردرآمد است که حتی برخی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که کاری پیدا نمی‌کنند، برای کسب درآمد به سمت آرایشگری می‌روند و تلاش می‌کنند با یاد گرفتن اصول آن منبع درآمدی داشته باشند، مثلا برخی دانشجویان که این مهارت را دارند، در خوابگاه در کنار تحصیل از این روش برای درآمدزایی استفاده می‌کنند چراکه از نظر آنها برخی کارهای آرایشگری حتما نیازی به تاسیس یک مکان یا جای مشخص ندارد.

 

 

تاثیر سبک زندگی مردم بر کسب‌وکار آرایشگران

به گفته برخی آرایشگران، آرایشگران ماهر و حرفه‌ای حتی می‌توانند روزانه درآمد میلیونی داشته باشند. البته سبک زندگی مردم در شهرهای مختلف و توجه آنها به آراستگی نیز در این درآمدها موثر است. مردمی که به ظاهر خود بها می‌دهند، کسب‌وکار آرایشگران را رونق می‌بخشند و برعکس آن مردمی که تنها در برخی مناسبت‌ها به آرایشگران رجوع می‌کنند، بازار کار مناسبی برای آرایشگران فراهم نمی‌کنند. بنابراین طرز تفکر و فرهنگ مردم در درآمد آرایشگران تاثیر می‌گذارد.

یک آرایشگر در رابطه با حرفه خود و ملزومات آن می‌گوید: مردم سلیقه‌های متفاوتی دارند و هر کدام از آرایشگر انتظاراتی دارند که کاملا متفاوت از هم است. ایجاد رضایت و جلب نظر همه آنها کار سختی است و تنها یک آرایشگر حرفه‌ای از پس آن برمی‌آید.

 

 

ضرورت برخورد اجتماعی درست در حرفه آرایشگری

وی می‌گوید: برخورد اجتماعی درست و داشتن صبر و حوصله در برابر خواسته‌های مشتریان، مهم‌ترین چیزی است که یک آرایشگر حتما باید داشته باشد. در غیر این صورت هم مشتری‌ها از گرد وی پراکنده می‌شوند و هم خود او به‌مرور دچار خستگی خواهد شد.

برای رسیدن به این مرحله آرایشگر باید با روحیات مردم آشنایی داشته باشد و طرز رفتار با اخلاق‌های متفاوت را بداند و براساس آن کارش را انجام دهد.

یک کارآفرین در حوزه آرایشگری می‌گوید: ظاهر یک آرایشگر هم برای جلب نظر مشتری اهمیت دارد. خود آرایشگر باید ظاهری آراسته و علاوه بر این از مدل‌ها و سبک‌های روز آرایشگری آگاهی داشته باشد و براساس آن فعالیت کند. علاوه بر این مهم است که یک آرایشگر علاقه به آرایشگری داشته باشد و برای آن وقت بگذارد. چراکه بسیاری از مشتریان جذب آرایشگرانی می‌شوند که به کار خود بها داده و برای آن وقت می‌گذارند و سرسری از کنار آن رد نمی‌شوند.آرایشگرانی که به کار خود علاقه دارند، جدا از انگیزه درآمدزایی آرایشگری را هنر می‌دانند. به همین دلیل تلاش می‌کنند این هنر را به‌نحو احسن پیاده سازند.

 

منبع: کسب و کار

► رزومه را تقویت کنیم یا پروفایل لینکدین؟
اعلام اقساط وام 60 تا 160 میلیونی مسکن زوجین ◄

مطالب مرتبط
بنر