بیکاری و قتل، دو دردسر که با هم می‌آیند

چهارشنبه ، 19 اسفند 1394 ، 13:28

بانکی دات آی آر: اقتصاددانان برجسته و علمای علوم اجتماعی در کنار بسیاری دیگر از کسانی که تحولات جامعه را رصد می‌کنند معتقدند بیکاری یکی از مهمترین مشکلات جامعه کنونی ایران است. بیکاری، مهم‌ترین اثر خود را در فقر و نداشتن درآمد مناسب نشان می‌دهد، اما اثر این موضوع در شاخص‌های دیگر اجتماعی هم خود را نشان می‌دهد. حسین عباسی‌نژاد و هادی رمضانی و مینا صادقی در مقاله‌ای، رابطه بین بیکاری و جرم در ایران را بررسی کردند و در شماره زمستان ۱۳۹۱ نشریه پژوهش‌ها و سیاست‌های اقتصادی منتشر کردند. در این پژوهش تلاش شده که رابطه بیکاری با جرم قتل عمد و سرقت و آسیب اجتماعی‌خودکشی شناسایی شود.

ابتدا آمارهای مربوط به این دو جرم و آسیب اجتماعی خودکشی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. اگر قرار باشد میزان قتل در هر استان کشور را در نظر بگیریم و سرانه آن را محاسبه کنیم (یعنی عامل جمعیت را حذف کنیم) سه استان ایلام، بوشهر و کرمانشاه بیشترین میزان قتل عمد ایران را دارند. در مقابل زنجان، سمنان، کرمان، اردبیل و قم کمترین میزان قتل عمد در کشور را ثبت کرده‌اند. از نظر سرقت گزارش شده به پلیس، سمنان، تهران و یزد در صدر استان‌های دارای بیشترین میزان سرقت هستند.

کمترین میزان سرقت هم در ایلام، کردستان و چهارمحال و بختیاری ثبت شده است. از نظر خودکشی، استان ایلام با فاصله از استان‌های دیگر در صدر قرار گرفته و بعد از آن لرستان و خراسان‌جنوبی قرار دارند و کمترین میزان خودکشی هم در استان آذربایجان‌شرقی و پس از آن استان یزد ثبت شده است.

نتایج پژوهش انجام شده نشان‌ دهنده این است که بیکاری برمیزان هر دو جرم ارتکابی یعنی قتل عمد و سرقت تاثیرگذار است و باعث افزایش تعداد خودکشی هم می‌شود. به این ترتیب که اگر نرخ بیکاری به میزان یک درصد افزوده شود میزان قتل عمد به میزان ۰٫۱۴ درصد افزایش می‌یابد، میزان سرقت ۱٫۱۷ درصد اضافه می‌شود و میزان خودکشی هم ۰٫۴۸ درصد رشد پیدا می‌کند. بنابراین می‌توان اینگونه برداشت کرد که مثلا ۱۰ درصد افزایش بیکاری در یک استان، میزان قتل عمد را ۱٫۴ درصد، میزان سرقت را ۱۱ درصد و میزان خودکشی را نزدیک به ۵ درصد افزایش خواهد داد.

این در حالی است که ضریب تاثیر تورم در افزایش قتل عمد ۰٫۰۲ درصد، در افزایش سرقت، ۰٫۰۰۶ درصد و در تورم ۰٫۰۳۷ درصد است و از این رو حتی رشد ۱۰ درصدی تورم هم نمی‌تواند اثری در حد یک درصد در افزایش جرایم و آسیب‌های اجتماعی این چنینی داشته باشد. با در نظر داشتن این پژوهش و البته صرف نظر از سویه‌ها و دیدگاه‌های دیگر به نظر می‌رسد در دو راهی تورم و بیکاری باید به سمت اشتغال و رفع بیکاری رفت و اندکی بار تورم را تحمل کرد.

 

منبع: اقتصادایران

► برای آنان که چند سال است بیکارند
مبلغ وام مسکن دانشجویان اعلام شد ◄

مطالب مرتبط
بنر