برای آنان که چند سال است بیکارند

پنجشنبه ، 20 اسفند 1394 ، 10:37

 

بانکی دات آی آر: هرقدر مدت بیشتری بیکار باشید، به همان نسبت سخت‌تر کار پیدا می‌کنید. احتمالا این حس مانند این است که کلا به حاشیه رانده شده‌باشید و امیدی به پیدا کردن شغل نداشته باشید. اگر به اندازه شما بدبین باشیم، ممکن است حق با شما باشد، اما واقعیت این است که بالاخره می‌توانید یک شغل جدید پیدا کنید.

 

سوال اصلی این است که آیا شرکتی حاضر است فردی را که مدت زیادی بیکار بوده را استخدام کند؟ پاسخ مثبت است. اما مساله اینجاست که این افراد بیکار در این مدت چقدر از زمان خود استفاده کرده‌اند؟ اگر آنها در این مدت فعال بوده، در کلاس‌های تخصصی و مهارت‌آموزی شرکت کرده باشند یا دوره‌های داوطلبانه و فعالیت‌های گروهی را طی کرده‌باشند؛ قطعا گزینه‌های مناسبی برای استخدام هستند.

 

در این مقاله به برخی از روش‌های موثر که کمک می‌کنند تا بر بیکاری مزمن فائق آمده و شغل جدیدی بیابید، اشاره می‌شود. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که دست‌کم یک یا دوسال بیکار بوده‌اید و می‌خواهید به‌راحتی کار پیدا کنید، خواندن این نکته‌ها برای شما مفید خواهد بود.

 

سعی کنید ناامید و بی‌انگیزه به‌نظر نرسید

افرادی که مدت زمان زیادی دور از فضای کار بوده اند، با چالشی جدی روبرو هستند که معمولا به آن توجهی نمی‌شود. کوهی از ناامیدی به ارتفاع جستجوی ناموفق کار، مهم‌ترین چالش آنهاست. وقتی با کوهی از خستگی و ناامیدی‌های ناشی از جستجوی شغل به یک جلسه استخدام می‌روید، همه به‌راحتی می‌توانند این ناامیدی و استیصال را در چهره شما مشاهده کنند. این مساله اجتناب‌ناپذیر است و عمیقا می‌تواند اعتبار و اثرگذاری شما را خدشه‌دار کند. این نکته را درنظر داشته‌باشید که وقتی تجربیات جذابی نداشته باشید، قطعا کسی هم تمایلی برای وقت‌گذاشتن برای شما را ندارد. پس در گوشه ذهن خود جایی را پیدا کنید تا این احساس ناخوشایند را موقتا و تا زمان یافتن شغل جدید مخفی کنید.

 

روی اهدافتان تمرکز کنید

اهداف خود را شفاف کنید و با انگیزه و اشتیاق نوع شغل مورد نظر، محل آن و توانایی‌های مورد نیاز برای داوطلبان در شغل موردنظر را بسنجید. در بازار شغلی امروزه، بد نیست که بیش از یک گزینه هدف داشته باشید. داشتن تنها یک گزینه، این خطر را به‌همراه دارد که شما را در مسیری قرار دهد که منتهی به رسیدن به یک شغل نشود. هرچند داشتن چند هدف نیز این خطر را به‌همراه دارد که فرآیند یافتن شغل را پیچیده، پراکنده و ناکارآمدتر کند.

 

برنامه داشته باشید

برای همه کسانی‌که در جستجوی کار هستند، کلید موفقیت، داشتن برنامه و دانستن قاعده بازی است. این استراتژی موارد متعددی از رزومه کاری گرفته تا معرفی‌نامه، پرسشنامه و تحقیق در بازار کار و شرکت‌ها را دربر می‌گیرد. تمام این استراتژی‌ها باید بی‌نقص و درجهت حمایت از اهداف شما باشند.

 

اعتبار شغلی خود را مبتنی بر یک شغل بلندمدت تعریف کنید

وقتی صحبت از اعتبارسازی می‌شود، لازم است تا راه خود را از سایر داوطلبان جدا کنید. اما این اعتبار کجا ایجاد می‌شود؟ پاسخ ساده‌است؛ در رزومه کاری شماست که این اعتبار به چشم می‌خورد. مسلما باید درباره توانایی‌ها و تخصص‌هایتان حقیقت را بگویید اما این رزومه باید طوری تعریف شود تا شما را در بهترین موقعیت شغلی قرار دهد. می‌توانید در رزومه خود ذکر کنید تا چه اندازه در مدت بیکاری، فعال بوده‌اید. به این فکر کنید که برای متقاعد کردن کارفرما و اینکه تا چه‌اندازه برای آنها ارزشمند هستید، چه باید بگویید. تا جای ممکن مهارت‌ها و تخصص‌هایی را که طی کرده‌اید را ضمیمه رزومه خود کنید. احتمالا به کشورهای مختلف سفر کرده‌اید یا زبان‌های دیگری هم آموخته‌اید. ذکر تمام این موارد می‌تواند در رزومه شما مفید باشد.

 

داوطلب شوید

درصورت امکان تلاش کنید تا به‌طور داوطلبانه در جایی مشغول شوید. این کار باعث می‌شود تا بتوانید خود را به‌خوبی معرفی کنید و کارفرمایان به‌طور عینی با مهارت‌های شما آشنا شوند.

 

کمک بگیرید

گاهی اوقات، وقتی احساس درماندگی می‌کنیم، نگاه واقع‌بینانه و از بیرون می‌تواند چاره‌ساز باشد. مثلا می‌توانید سراغ گروهی از افراد بیکار که گروه کاریابی تشکیل داده‌اند بروید. در بسیاری از مواقع، قدرت، بینش و انگیزه، از راه یک تلاش جمعی حاصل می‌شود. از همه مهم‌تر، ارتباطات انسانی با سایر افرادی که در موقعیت مشابه شما هستند یا افرادی که می‌دانند چگونه با شما همدردی کنند، معجزه می‌کند.

 

منبع: استریت

► بهترین مشاغل سال 2015 آمریکا
بیکاری و قتل، دو دردسر که با هم می‌آیند ◄

مطالب مرتبط
بنر