بودجه‌بندی برای هزینه ها، بدون استفاده از فال قهوه

سه شنبه ، 17 فروردين 1395 ، 13:20

 

یادتان هست قبل از عید درباره پست‌های مدیریت مالی حرف زدیم؟ این پست اولین پست از آنهایی‌است که وعده داده بودیم.

بانکی دات آی آر: هر سال، برای ما اتفاقاتی میافتد که از آن‌ها بی‌خبر بودیم. راه اثبات این حرف ساده است؛ کافی است نگاهی به سال گذشته‌ی خود بیندازید. مطمئنا تعدادی از آن‌ها را هرگز پیش‌بینی نمی‌کردید.

ممکن است با شخصی آشنا شده باشید که مسیر شغلی‌تان را تغییر داده باشد.

شاید یکی از بستگان‌تان فوت کرده باشد.

شاید خانه خریده باشید.

شاید هم خانه‌ی قبلی‌تان در آتش سوخته باشد.

اتفاقات تلخ و شیرین برای ما اجتناب‌ناپذیر هستند. اگر اتفاق شیرینی برایتان افتاده باشد که فبها؛ نه شما غمی دارید و نه ما. ولی اگر اتفاق ناگواری افتاده باشد، تلخی‌اش با چند چیز کم می‌شود؛ دوستان و خاواده‌ی خوب، دلخوشی‌های کوچک و البته پول.

 

 

 

بیایید از شعار بگذریم. بسیاری از اتفاقات ناگوار جیب‌تان را خالی می‌‌کنند. بعضی از آن‌ها ممکن است حساب بانکی‌تان را هم خالی کنند.

ما نمی‌توانیم اتفاقات را پیش‌بینی کنیم. نه گوی سحرآمیز داریم و نه فال قهوه بلدیم. البته اگر هم آن را داشتیم و این را بلد بودیم، می‌دانستیم که همه‌اش شیادی است. چیزی که ما را در برابر اتفاقات بیمه می‌کند، پول است.

 

پس‌اندازهایتان باید در حساب‌های مجزا باشد

ممکن است بخواهید سال آینده به خرید و فروش طلا هم اشتغال داشته باشید. ممکن است بخواهید پول‌تان را کنار بگذارید و ماشین بخرید. شاید هم برای قدم نورسیده‌تان حسابی باز کرده‌اید و ذره ذره داخلش پول می‌ریزید. تمام این‌ها باید جدا باشند. چرا؟

برای اینکه تمام مواردی که گفته شد، هدف‌گذاری‌های مشخصی دارند. شما می‌دانید که هرسال چقدر برای فرزندتان کنار می‌گذارید. سود خرید و فروش طلا، نقطه سر به سر و پارامترهای دیگرش مشخص است. قیمت ماشین هم چند میلیون بالا یا پایین، مشخص است. اگر تمام این‌ پس‌اندازها را داخل یک قلک بیاندازید، نمی‌توانید حساب و کتاب‌تان را انجام دهید. تصور کنید که پس‌انداز روز مبادا هم رویش بیاید. مخلوط ناهمگونی خواهد شد!

 

چقدر پول برای روز مبادا لازم است؟

ما از آینده خبر نداریم. وقتی درباره آینده فکر می‌کنیم فقط امیدواریم که اتفاق بدی رخ ندهد اما تجربه روزگار به ما می‌گوید امیدواری کافی نیست.  باید از قبل برای هر اتفاقی که فکرش را هم نمی‌کنید آماده باشید. مثلا هرچقد هم که به شرکت و کارتان اعتماد داشته باشید باید یک درصد احتمال این را درنظر بگیرید که ممکن است شرکت ورشکست شود یا ورق برگردد و شما از کار اخراج شوید. شاید در اطراف‌تان خانواده‌ایی دیده باشید که برای پرداخت هزینه بیمارستان مجبور شده‌اند ماشین‌شان را بفروشند.

درباره مبلغ پس‌انداز روز مبادا دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. با درنظر گرفتن اتفاقات سیاسی و اقتصادی حال حاضر کشور، بهترین مبلغ برای مدیریت هزینه‌های روز مبادا کنار گذاشتن مجموع 6 حقوق دریافتی‌تان است. فرض کنیم حقوق دریافتی فردی ماهانه یک میلیون تومان باشد، این فرد برای روز مبادای خود باید 6 میلیون در حسابی قرار داده باشد. با شرایط حال حاضر کشور ما(هزینه‌های بیمارستان، نرخ اجاره مسکن، هزینه خوراک) با پس‌انداز کردن حقوق 6 ماه می‌توانید برای بسیاری از غیرمنتظره‌ها آماده باشید. از آنجایی که جمع کردن حقوق 6 ماه کار بسیار سختی است بهتر است از الان شروع کنید.

خب سوالی که الان ممکن است برای‌تان پیش آمده باشد این است که با توجه به تورم اقتصادی، برای بسیاری از خانواده‌ها هزینه‌های جاری زندگی آنقدر بالاست که بعد از کنار گذاشتن خرج‌های روزانه چیزی برای پس‌اندازشان باقی نمی‌ماند. در این حالت بنظرتان پول روز مبادا را از کجا بیاوریم؟

 

موسسه مالی ول فارگو (Wells Fargo) برای این سوال پاسخ جالبی دارد. تمام هزینه‌های دو ماه‌تان را بنویسید. بعد از دو ماه با بررسی ریز خریدها و صورتحساب‌ها متوجه می‌شوید که برای چه مواردی هزینه‌های اضافی داشتید. مثلا قبض تلفن‌تان هزینه زیادی داشته است یا چندبار بیرون غذا خورده‌اید. برای ماه بعد می‌توانید گفتگوهای خودتان را کم کنید و از هزینه‌ایی که برای پرداخت قبض کنار گذاشته بودید برای پس‌انداز استفاده کنید. این هزینه‌ها کاملا تحت کنترل شما هستند. پس به راحتی می‌توانید آنها را مدیریت کنید.

 

پس‌انداز یک شبه جمع نمی‌شود

داشتن پس‌اندازی به اندازه حقوق 6 ماه، هدف بسیار بزرگی است. رسیدن به هدف‌های بزرگ هم کمی سخت است. پس بهتر است هرچه زودتر برنامه‌ریزی برای آن را شروع کنید.

از آنجاییکه بسیاری از مردم معتقدند که اتفاقات بزرگ زندگی هر روز یا هر سال رخ نمی‌دهند، پس‌انداز کردن را جدی نمی‌گیرند یا به تعویق می‌اندازند. حتما می‌دانید که این روزها مشکلات بزرگ زندگی با 500 هزار یا یک میلیون تومان حل نمی‌شوند. اما با داشتن 6 میلیون تومان در بانک خیالتان از بابت بسیاری از مسائل آسوده خواهد بود.

 

بانکی: سمیرا همتی

 

► 10 سایت رایگان برای یادگیری زبان
3 شغل ایده‌آل برای افراد تنبل ◄

مطالب مرتبط
بنر