8 شغلی که باید سال‌های پیش از بین می‌رفتند اما پابرجا مانده‌اند

دوشنبه ، 13 ارديبهشت 1395 ، 13:28

 

بانکی دات آی آر: بسیاری از مشاغل در طول سال‌های گذشته به خاطر رشد تکنولوژی و ارتقای فرهنگی از جامعه کنار گذاشته شده‌اند. البته در این بین شغل‌هایی هستند که خلاف جهت پیشرفت‌های تکنولوژی حرکت می‌کنند و هنوز هم نفس می‌کشند. در این نوشته قصد داریم شما را با تعدادی از این شغل‌ها آشنا کنیم؛ شغل‌هایی که تقریبا دیگر نیازی به وجودشان نیست اما مثل خیلی از آثار تاریخی هر کشوری باارزش‌‌اند.

 

 

مال‌برهای کوهستان

شاید در نظرتان عجیب باشد که درعصر هلیکوپتر و هواپیماهای بدون سرنشین هنوز هم در جاده‌های کوهستانی از الاغ برای باربری استفاده شود. جالب است بدانید که سازمان جنگلداری کشور آمریکا تعداد زیادی از مال‌برهای هر ایالتی را برای حمل وسایل در کوهستان‌ها استخدام کرده است.

 

 

 

چاقو تیز کنی

صدای مرد دوره‌گرد را یادتان هست؟ "چاقو تیزمی‌کنیم، قیچی تیز می‌کنیم" را من هنوز کاملا به خاطر دارم! پیرمردی ریز جثه که همیشه با دیدنش تعجب می‌کردم، این جثه کجا و آن صدا کجا؟

شغل چاقو تیز کنی در بسیاری از کشورها وجود داشته و هنوز هم دارد. وسایل زیادی برای تیز کردن چاقو و کاردهای آشپزخانه به وجود آمده است اما هنوز هم فراخوانِ دوره‌گرد برای تیز کردن چاقوها برای بسیاری از افراد از هر ابزار کارخانه‌ای جذاب‌تر است. شاید به همین دلیل باشد که این شغل هنوز در دنیا از بین نرفته است.

 

 

 

چاپ و ظهور عکس

یادتان هست وقتی با دوربین عکس می‌گرفتیم مجبور بودیم چند روز صبر کنیم تا عکاس عکس‌ها را "ظاهر" کند؟ الان با وجود دوربین‌های دیجیتال و گوشی‌های هوشمند دیگر حتی لحظه‌ای هم معطل نمی‌مانیم. البته هر چند تکنولوژی پیشرفت کرده است و طعم دوربین‌های دیجیتال را چشیده‌اند اما هنوز تعدادی شرکت و آزمایشگاه وجود دارند که عکاس‌هایی برای چاپ و ظهورعکس استخدام می‌کنند.

 

 

 

سورتمه‌چی

سورتمه و سورتمه‌چی را در رمان‌های آوای وحش و سپید دندان به یاد دارید؟ به نظر می‌رسد بعد از اختراع خودرو‌های برقی و انواع وسایل حمل و نقل که برای مناطق برفی و سرد طراحی شده‌اند نیاز به سگ‌های سورتمه از بین رفته باشد. شغل سورتمه‌رانی را در آلاسکا از سال 1920 به عنوان یک شغل رسمی اعلام کرده‌اند.

 

 

 

آهنگری

به نظر می‌رسد شغل آهنگری فقط در کتاب‌ها و فیلم‌ها دیده شود اما در واقعیت اینطور نیست. مردم هنوز چکش و داس و بیل و از این قبیل وسایل استفاده می‌کنند و جالب‌تر اینکه به هیچ کارخانه‌ای هم به اندازه آهنگران قدیمی اعتماد ندارند.

 

 

 

کفاشی

همین ابتدا بهتر است بگویم که شغل کفاشی را با پینه‌دوزی اشتباه نگیرید. پینه‌دوز کسی است که کفش‌ها را تعمیر می‌کند و کفاش کسی است که کفش را می‌سازد. کفاش با استفاده از چرم، پارچه و مواد دیگر با هنر دستانش کفش را می‌سازد. در دوران قدیم حتی کفه کفش هم توسط کفاش ساخته می‌شد اما در حال حاضر کارِ کفاش فقط دوخت کفش است. در بعضی از دانشگاه‌ها حتی واحدهای درسی برای کفاشی وجود دارد که دانشجو با گذراندن آنها می‌تواند در شرکت‌های کفش‌سازی مشغول به کار شود یا اینکه خودش تولیدی کفش تاسیس کند.

 

 

 

 

بشکه‌سازی

دوران این بشکه‌های چوبی به زمان‌های بسیار دور برمی‌گردد. در دوران قدیم مردم برای نگهداری از آب و دیگر نوشیدنی‌هایشان از این بشکه‌ها استفاده می‌کردند. الان بیشتر این بشکه‌های چوبی را برای تزیئن خانه و کافی‌شاب و تالارها به کار می‌برند. از آنجاییکه کاربری این بشکه‌ها در طول دوران تغییر فاحشی داشته است، شرکت‌های زیادی آنها را تولید می‌کنند اما هنوز کسانی هستند که به افراد خراطی که بشکه هم می‌سازند مراجعه کنند و سفارش بشکه چوبی بدهند.

 

 

 

شیرفروشی

شاید در فیلم‌های قدیمی آمریکایی دیده باشید که افرادی هر روز صبح با یک سبد پر از شیشه شیر به درب منازل مراجعه می‌کنند و هز خانواده‌ایی به تناسب تعداد افراد خانواده از وی شیر می‌خرد. در واقعیت شغل شیرفروشی وجود داشته و بسیار پُررونق بوده است. چه کسی بدش می‌آید شیر روزانه‌اش با پای خودش به خانه او بیآید؟ در ایران هم شغل شیرفروشی وجود داشته است با این تفاوت که مردم باید در خودِ مغازه‌ها شیر را خریداری می‌کردند.



بانکی: سمیرا همتی

► معرفی شغل: کسب درآمد از هنرهای دستی
12.5 سوال از شما برای اینکه بدانید آیا به CRM نیاز دارید یا نه ! ◄

مطالب مرتبط
بنر