قانون 502030 :بودجه‌بندی به روش مینیمال‌ها

دوشنبه ، 11 مرداد 1395 ، 17:27

بانکی دات آی آر: شاید شما هم موافق باشید که بودجه‌بندی هزینه‌ها فقط برای پرداختِ به‌موقع قسط‌ها نیست. بودجه‌بندی تعریفش با خودش همراه است؛ تصمیم بگیرید چقدر و برای چه چیزی خرج کنید.

قانون  502030 (بخوانید پنجاه، بیست، سی) به شما کمک می‌کند که درآمدتان را سهمیه‌بندی کنید، هر آنچه ضروری و غیرضروری است را خرید کنید، در آخر هم پس‌اندازی برای روز مبادا داشته باشید.

 

درباره این قانون بهتر است بگوییم که بیشتر برای شاغلان به کار می‌رود. البته کسانی که تازه دست‌شان در جیب‌شان رفته است بهترین گزینه‌ برای خواندن این متن هستند. همه شاغلان نیاز دارند که از ابتدای درآمدزایی درست خرج‌کردن و پس‌انداز را یاد بگیرند. لطفا نگران قوانین دست و پا گیر و حوصله‌بر نباشید. این قانون همانطور که از ظاهرش پیداست قوانین ساده و راحتی برای اجرا دارد. این قانون طرحی برای تعادل برقرار کردن بین دخل و خرج است.

 

شاید از آن دسته افرادی باشید که به تازگی، استقلال مالی پیدا کرده‌اند. در ابتدا باید بهتان تبریک بگوییم. پول درآوردن و خرج کردن، بسیار شیرین است. ولی بهتر است انگیزه‌ی خرج کردن را کمی کنترل کنید. با این کار، همیشه استقلال‌تان حفظ خواهد شد. حتما موافقید که اگر در آخر ماه به پول نیاز پیدا کنید و نگرانش شوید، سختی زیادی می‌کشید. قانون 502030 به جوان‌هایی که تازه شاغل شده‌‌اند می‌تواند کمک کند که در ابتدای راه هزینه‌هایشان را مدیریت کنند. این طرح آنقدر ساده و کاربردی است که بعد از چند بار اجرایش ناخودآگاه به سمتش کشیده می‌شوید، اما بهتر است خودتان هم تلاش کنید که این قانون را به عادت تبدیل کنید.

 

انکار نمی‌کنیم که گاهی در زندگی اتفاق‌هایی می‌افتد که از کنترل ما خارج است. این اتفاق‌ها قاعدتا در زندگی و هزینه‌هایتان تاثیر مستقیم می‌گذارند، اما این تاثیر نباید وضعیتِ مالی شما را آشفته کند. برای همین است که ما قانون 502030 را معرفی می‌کنیم. البته ناگفته نماند می‌توانید تا حدی این قانون را با شرایط مالی خودتان تغییر دهید.

 

 

 

پنجاه درصد برای ضروری‌ها

برای وارد شدن به اصول این قانون باید در اولِ کار 50 درصد درآمدتان را برای مخارج ضروری زندگی‌تان کنار بگذراید. شاید در درجه اول این درصد خیلی زیاد باشد اما وقتی بدانید قرار است چه هزینه‌هایی را برای این دسته قرار دهید نظرتان عوض می‌شود.

لابد برای‌تان سوال پیش آمده که چه هزینه‌هایی ضروری تلقی می‌شوند. هزینه‌های ضروری زندگی به آن دسته از هزینه‌ها گفته می‌شود که بی‌توجه به اینکه محل زندگی‌تان کجاست، کجا کار می‌کنید و چه اهدافی در پیش رو دارید تقریبا مجبور به پرداخت‌شان هستید. این هزینه‌ها تقریبا برای همه وجود دارد؛ غذا، کرایه خانه، کرایه رفت و آمد، قبض (تلفن، گاز، آب و برق).

یادتان باشد گاهی کسی که خانه‌اش در محله‌ایی نزدیک به محل کارش است می‌تواند پیاده سرِ کار برود. از آن طرف ممکن است کسی که اجاره ماهیانه خانه پرداخت نمی‌کند، هزینه زیادی را برای کرایه تاکسی پرداخت کند. برای همین است که می‌گوییم این هزینه‌ها برای همه افراد وجود دارد، فقط نوعش متفاوت است.

 

 

 

20 درصد برای پس‌انداز

قدم بعدی برای این قانون اختصاص 20 درصد درآمدتان به پس‌انداز است. این 20 درصد را برای اهدافی که در نظر دارید، پرداخت وام‌هایتان و روز مبادا پس‌‌‌انداز کنید. این 20 درصد می‌تواند شامل تمام هزینه‌هایی شود که زندگی‌تان را به خطر نمی‌اندازند. مواردی که در این دسته قرار می‌گیرند جزء هزینه‌های مطمئن تلقی می‌شوند. مثلا اگر 20 درصد درآمدتان را برای روز مبادا کنار بگذارید بی‌خانمان نمی‌شوید!

شاید فکر کنید که این حرف را تمام متخصصان مالی قبلا گفته‌اند و این قانون حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد.  بهتر است همین جا نظرتان را عوض کنیم. هرچند پس‌انداز برای ثبات مالی فوق‌العاده است، اما طبق اصول این روش، تا هزینه‌های ضروری زندگی را کامل نپرداخته‌اید نمی‌توانید به سراغ پس‌انداز بیایید. در این روش 20 درصد روز مبادا را بعد از حساب‌کردن هزینه‌های جاری حساب می‌کنیم.

 

ما این دسته 20 درصدی را دسته «حرکت رو به جلو» می‌نامیم. برای همین می‌گوییم وقتی 50 درصد درآمدتان برای خرج و مخارج روزانه کنار گذاشتید، و ضرورت پرداخت وام وجود نداشت، آن وقت 20 درصد پولتان را برای پس‌انداز و دنبال‌کردن رویاهای‌تان کنار بگذارید.

 

البته در نظر داشته باشید که اگر 24 سالتان است از همین الان به پس‌اندزا برای بازنشستگی فکر نکنید. بازنشسگی را بگذارید برای دهه‌‌های بعدی عمرتان؛ الان خیلی زود است. الان فقط به این فکر کنید که با این پس‌اندازها چطور می‌توانید زندگی راحت‌تری برای خود بسازید؟

 

 

30 درصد برای خودتان

دسته آخر با اختصاص 30 درصد درآمد، به انتظار فراهم کردن آسایش خودتان نشسته است. این دسته خرج‌هایی را شامل می‌شود که ضروری نیستند اما وجوشان، تاثیر زیادی در بالا بردن کیفیت زندگی‌تان دارند. تعداد زیادی از متخصصان مالی معتقدند که این هزینه‌ها اختیاری هستند، اما به نظر ما جامعه مدرن امروزی یا به اصطلاح لاکچریِ حال حاضر، این هزینه‌ها را می‌طلبد. البته این 30 درصد به خواسته‌های‌تان از زندگی بستگی دارد. شاید برای‌تان سوال پیش آمده باشد که چرا دسته هزینه‌های شخصی از دسته پس‌انداز درصد بیشتری دارد. آیا اهمیت بیشتری دارد یا نقش خاصی در زندگی ما دارد؟

جواب این سوال به هزینه‌هایی برمی‌گردد که در این دسته قرار می‌گیرند.

هزینه‌های شخصی زندگی شامل رستوران و کافی شاپ رفتن، سفر، مهمانی دادن، تعطیلات آخر هفته، باشگاه ورزشی و تمام هزینه‌هایی است که برای خوشحالی خودتان می‌کنید. کارهایی که اگر هم انجام ندهید اتفاق قابل توجه‌ایی برای‌تان نمی‌افتد اما شما دل‌تان می‌خواهد انجام دهید.

 

 

احتمالا شما هم موافقید که عادت‌ها زندگی ما را می‌سازند. چه درآمدتان 500 هزار باشد چه در خابگاه زندگی کنید و چه در حال خریدن دومین ماشین‌تان باشید، لازم است هزینه‌هایتان را مدیریت کنید. برای اجرای این قانون لازم نیست حتما حقوق نجومی داشته باشید. با درآمد 500 هزار تومانی هم می‌شود قانون 502030 را به کار بست.

توجه داشته باشید که هیچ قانونی مطلق نیست. ممکن است قوانین ثابت باشند اما هر کس شرایط خاصِ زندگی خودش را دارد. خودتان باید به زندگی‌تان نگاه کنید و ببینید چه چیزی برای‌تان ضرورت دارد و چه چیزی نه. این طرح، فضایی برایتان درست می‌کند که می‌توانید فعالیت‌های مالی‌تان را با برنامه در آن انجام دهید. همین که مخارج و درآمدهای‌تان را مشخص کردید و تعیین کردید که چه چیزهایی ضروری و چه چیزهایی غیر ضروری‌اند، می‌توانید برای پول‌تان برنامه‌ریزی کنید. سال‌ها بعد، می‌توانید به دستورالعملی که درست کردید نگاه کنید و بودجه‌تان را همگام با رشد زندگی‌تان رشد بدهید.

 

 

بانکی: سمیرا همتی

► دست‌فروشی عشق و رسالت من است!
شما هم می‌توانید یک کارآفرین زن موفق باشید ◄

مطالب مرتبط
بنر