شش هزار مشتری در یک سال؛ موفقیتی برای استارت‌آپ هندی

يكشنبه ، 17 مرداد 1395 ، 14:53

 

بانکی دات آی آر: ماهی مالهورتا از زمان دانشجویی‌اش می‌گوید؛ زمانی که تازه به شهر بنگلور آمده بود. «به محض رسیدن به فرودگاه به پانسیونی که دانشگاه برایم تعیین کرده بود رفتم، دیدم اصلا نمی‌توانم محیطش را تحمل کنم. در و دیوار کثیف، سقف کوتاه، سرویس بهداشتی تهوع‌آور، اتاق‌ها کوچک و این شد که همان موقع تصمیم را گرفتم؛ اینجا نمی‌مانم!» همان روز به چند آژانس‌ املاک سر زدم و پس از بگو مگوهای بسیار با صاحبخانه‌ها بالاخره آپارتمانی کوچک اجاره کردم. به پانسیون رفتم و دو چمدان لباس و کتاب‌هایم را کشان کشان به خانه آوردم.   آن شب با خیالِ خوشِ هیچ جا خانه‌ی آدم نمی‌شود، لابه‌لای لباس‌ها و کتاب‌هایم خوابیدم. روز بعد نزدیک‌های ظهر چهار مرد در حال نصبِ تختِ کویین سایزم بودند، دو نفر یخچال را بالا آوردند و در آشپزخانه میزانش کردند، یک نفر در حال چیدن مبلمان هال بود و من لبخند به لب نگاهشان می‌کردم. نیم ساعت بعد خانه خالی و بی‌روحم به جای دنجی برای زندگی دانشجویی‌ام تبدیل شد. تا دیروز نگرانِ خریدنِ وسایلِ خانه بودم، چون همه پولم را برای اجازه آپارتمان داده بودم. امروز خوشحال از اینکه می‌توانم وسایلِ راحتی زندگی را داشته باشم آن هم فقط با ماهی 37 دلار! زندگی روی خوشش را به من نشان داد. هر ماه 37 دلار بابت اجاره وسایل می‌دهم اما زندگی دانشجویی (که به زعم بسیاری زندگی بخور و نمیر است) برایم به زندگی لوکس و شیک تبدیل شده است.»

این حرف‌های یکی از مشتریان شرکتِ Furlenco است. موهان کریمپانا موسس این استارت‌آپ درباره شرکتش می‌گوید: «به نظرم همه مردم لیاقت زندگی مدرن را دارند، ما برای رشد فرهنگ کشورمان قدمی کوچک برداشته‌ایم.»

 

شرکت Furlenco در حال حاضر 6000 مشتری دارد. این شرکت وسایلِ زندگی را به‌صورت اجاره‌ایی در اختیار مردم قرار می‌دهد. نیازی که امروزه خیلی از ما داریم، به خصوص زمانی که قرار است فقط چند ماه در شهر دیگری زندگی کنیم.

Furlenco بیشتر به دردِ افرادی مثل ماهی مالهورتا می‌‌خورد؛ کسانی‌که به شهرهای مختلف برای کار یا تحصیل می‌روند و نمی‌‌خواهند دائم وسایل‌شان از این شهر به آن شهر ببرند.

البته از زاویه دیگر هم می‌شود به مزایای این شرکت نگاه کرد. اگر دور و برتان را نگاه کنید احتمالا کسی را بشناسید که هر سال وسایلش را عوض می‌کند. تصور کنید به جای اینکه هر سال هزینه زیادی بابت خرید مبلمان کنید، با مبلغِ خیلی کمتر مبلمانِ مورد علاقه‌تان را در خانه داشته باشید. رویایی نیست؟

 

شرکت اجاره وسایل فورلنکو در سال 2015 تاسیس شد و به‌خاطر ایده جالبی که داشت به سرعت بین مردم جا افتاد.  فورلنکو بر اساس نیازهای مشتریان چند نوع پکیج مختلف ارائه می‌کند. مثلا پکیج اتاق خواب شامل: یک تخت کوین سایز، تشک، پتو، ملافه، متکا، میز مطالعه، چراغ مطالعه، یک صندلی، یک سبد حصیری و یک کمد کوچک است. هزینه این پکیج ماهانه 33 دلار(2250 روپیه) است.

 

در پکیجی دیگر که آن را «پکیج سرگرمی» نامگذاری کرده‌اند وسایلی همچون: یک مبل سه نفره راحتی، یک میز وسط، یک دستگاه تلوزیون 39 اینچ LED، یک آپاژور، یک قالیچه، یک یخچال 80 لیتری و دو عدد کوسن قرار دارد. این پکیج با همه این وسایل ماهانه 37 دلار یا 2499 روپیه اجاره می‌شود.

شاید برای‌تان سوال پیش آمده باشد که این شرکت وسایلش را از کجا تهیه می کند. شرکت برای اینکه به مشتریانش اطمینان بدهد که وسایل دست دوم یا کهنه نیستند، تمام مراحل ساخت، از طراحی تا تولید را انجام می‌دهد.

بعد از هر بار استفاده از وسایل، شرکت آنها ار دوباره به کارگاه‌هایشس می‌فرستد تا اگر عیب و ایرادی دارند برطرف شوند.

به‌عنوان مزایای جانبی که شرکت برای مشتریانش در نظر گرفته است می‌توان به رایگان بودن هزینه جابه‌جایی اشاره کرد. اگر مشتری در طول قراردادش، محلِ زندگی‌اش را به هر دلیلی تغییر دهد، شرکت بدون گرفتن هزینه‌های اضافی وسایل را رایگان به محل جدید انتقال می‌دهد.

شرکت فورلنکو در حال حاضر در سه شهر بنگلور، بمبئی و پونا به مشتریانش خدمات ارائه می‌دهد.

 

 

موهان کریمپانا موسسِ شرکت، سمت راستِ تصویر لباس قرمز بر تن دارد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

بانکی: سمیرا همتی

 

 

 

► «خیلی خوب برای بردن»: برنامه‌ایی بی‌نقص برای غذاهای دست‌نخورده
چگونه خلبان هواپیمای مسافربری شویم؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر