«خیلی خوب برای بردن»: برنامه‌ایی بی‌نقص برای غذاهای دست‌نخورده

يكشنبه ، 24 مرداد 1395 ، 14:29

 

بانکی دات آی آر: شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که رستوران‌ها با غذاهای اضافی‌شان چه‌کار می‌کنند؟

تعدادی از غذاهای منوی رستوران، طرفدارِ کمی دارند. مسولان رستوران و آشپز از ذائقه مشتریان خود آگاهند و مقدار کمتری از آن غذا را تهیه می‌کنند. اما در نهایت متوجه می‌شوند که مقداری از غذا در آشپزخانه اضافه مانده است. غذاهایی که همان روز تهیه شده‌اند اما به فروش نرسیده‌اند. قاعدتا اگر غذا را برای روز بعد بگذارند، کیفیت غذا پایین می‌آید(هر چند ما رستوران‌های زیادی با غذاهای مانده دیده‌ایم). در حقیقت غذایی که یک شب در یخچال می‌ماند(حتی سبزیجات) تا حد زیادی کیفیت خودش را از دست می‌دهد. در کشورهای اروپایی معمولا اضافی‌های هر غذایی را به زباله‌‌دان منتقل می‌کنند. این حجم از اسراف و اتلاف مواد غذایی برای رستوارن‌های بزرگ مساله بزرگی نیست. اما همه رستوران‌ها نمی‌توانند هر روز بابت غذایی هزینه بپردازند و بعد هم به آن را دور بریزند.

اپلیکیش «خیلی خوب برای بردن»( Too Good To Go)، غذاهای سالم رستوران‌ها را با هزینه کمتری به مشتریان می‌رساند. کاربر بعد از ساعت نهار و شام می‌تواند غذاهای مخصوص آن روز را ببیند و سفارش دهد. هر غذا معمولا بین 2 یورو تا 5 یورو به فروش می‌رسد.

 

 

در حال حاضر 95 رستوران در این برنامه شرکت کرده‌اند. هر چند هزینه غذاهایی که به این برنامه وارد می‌شوند بسیار ارزان‌تر از سرو در رستوران است اما مدیران رستوران‌ها معتقدند با این برنامه تا حدی هزینه‌ غذای اضافی برای ما جبران می‌شود.

 

زمانی‌که «جیمی کرامی» و «کریس ویلسون» به همراه دوستا‌ن‌شان به دانمارک رفته بودند، این ایده به ذهن‌شان رسید. در بازگشت به انگلیس و بعد از بررسی‌های اولیه، ایده عملی شد. آنها اپلیکیشنی طراحی کردند که لیست رستوران‌های هر محله‌ و منوی آن را داشته باشد. جیمی کرامی درباره اپلیکیشنش می‌گوید: « به طور متوسط برای هر غذایی که در رستوران اضافه می‌آید 97 یورو هزینه شده است. بنابراین عقلانی نیست که آن را دور بیندازیم. با این اپلیکیشن نه زحمات آشپز به هدر می‌رود و نه حجم زیادی مواد غذایی. از طرفی عده‌ای از افراد که تمکن مالی چندان خوبی ندارند می‌توانند با مبلغ کمی بهترین غذاها را بخورند.»

ویلسون هم معتعقد است که با توجه به اینکه هر سال 600 تن مواد غذایی در انگلیس هدر می‌رود، این ایده می‌تواند برای حفظ محیط زیست بسیار کارآمد باشد.

 

خوب که به این اپلیکیشن نگاه کنیم متوجه مزایای زیادش می‌شویم؛ افرادِ زیادی می‌توانند غذا تهیه کنند، مقدار زیادی غذا از دست نمی‌رود و درآمدی برای رستوران خواهد داشت. البته نکته قابل ذکر در اینجا این است که احتمال موفقیت چنین اپلیکیشنی در ایران بسیار کم است.

 

 

بانکی: سمیرا همتی

 

 

 

 

 

 

► استخدام کارمند؛ که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها!
شش هزار مشتری در یک سال؛ موفقیتی برای استارت‌آپ هندی ◄

مطالب مرتبط
بنر