قبل از انتخاب شرکتِ مورد نظرتان این چک لیست را بخوانید: معیارهای انتخاب شغل(2)

چهارشنبه ، 24 شهریور 1395 ، 15:59

 

بانکی دات آی آر: احتمالا پست دیروز درباره مسافت محل کار تا خانه را خوانده باشید. این پست ادامه همان موضوع است، انتخاب درستِ محل کار. با خواندن این پست‌ها دیدی جامع نسبت به محلِ کارِ انتخابی‌تان پیدا می‌کنید. از این به بعد وقتی در مصاحبه‌های شغلی چند شرکت مختلف پذیرفته شدید، با نگاه بهتری می‌توانید کارتان را انتخاب کنید. در این پست سه فاکتور مهمِ دیگر برای انتخاب محلِ کارتان نوشته‌ام.

 

 

 

تسهیلات رفاهی:

همه شرکت‌ها، سازمان‌های دولتی یا خصوصی، برای کارمندان‌شان تسهیلاتی را فراهم می‌کنند. این تسهیلات برای بهتر کردنِ حالِ کارکنان است. مثلا شرکتِ دیجیکالا به کارمندانی که بعد از تایمِ کاری در شرکت باشند عصرانه می‌دهد. عصرانه جزء اصلیِ خدمات منابع انسانی نیست اما به نظرِ کارشناسان منابع انسانی، یک قطعه کیک و یک لیوان شیر، کارمندان را سرِ حال می‌آورد.

عصرانه دادن، سرویس رفت و برگشت، باشگاه ورزشی، بُنِ خرید نشان دهنده مقدار ارزشی است که هیئت مدیره آن شرکت برای کارکنانش قائل است.

این خدمات شاید در نگاه اول گول زننده باشند. مثلا شرکتی که برای کارکنانش سالن ورزش دارد به نظر بسیار هیجان‌انگیز است، اما ممکن است بقیه فاکتورهایش با معیارهای شما همخوانی نداشته باشد. فرض کنید شرکتی معتقد است که کارمندانش باید سرویس رفت و برگشت به محلِ کار داشته باشند. این پوئنِ مثبتی است اما اگر قرار باشد که دو سال کارِ یکنواختی را انجام بدهید و هیچ پیشرفتی در کار نداشته باشید باز هم حاضرید آن را قبول کنید؟ بهتر است به تمام جوانب محلِ کارتان فکر کنید.

البته از کارشناس منابع انسانی هر شرکتی درباره تسهیلاتی که به شما هم تعلق می‌گیرد سوال کنید. گاهی بعضی از امکانات فقط متعلق به تعدادی خاصی از کارکنان است.

 

 

پیشرفت شغلی:

شاید شما هم با من موافق باشید که دستمزدی که در 24 سالگی گرفته می‌شود با دستمزد 32 سالگی باید فرق داشته باشد. وقتی به مصاحبه شغلی می‌روید به ساختار سازمانی آنجا دقت کنید. از خودتان بپرسید «آیا روزی می‌رسد که من مدیر اجرایی شرکت شوم؟» حتما از مصاحبه‌کننده بپرسید که آیا جای پیشرفت برای شما وجود دارد یا نه؟ نمی‌توانید همیشه یکسان و یکنواخت کار کنید و دستمزد بگیرید. سال به سال که بزرگتر می‌شوید توقع‌تان از خودتان بیشتر می‌شود. اگر سال چهارم خدمت در شرکتی هنوز حقوق‌تان با موقع ورود یکی بود یعنی یک جای کار می‌لنگد. آن وقت ممکن است از از دستِ خودتان ناراحت شوید و حسِ اعتماد به نفس‌تان خدشه‌دار شود.

 

 

امنیت شغلی:

این موضوع شاید برای جوان‌ها کم‌اهمیت باشد اما برای افراد مسن نه. شرکتی که برای کار انتخاب می‌کنید نباید در معرض خطر ورشکستگی، یا کاهش سهام باشد. به احتمال زیاد مصاحبه‌کننده به شما درباره فراز و فرودهای شرکتش چیزی نخواهد گفت، پس بهتر است که چیزی نپرسید. اما شما می‌توانید شرکت را با شرکت‌های رقیبشش مقایسه کنید و مطمئن شوید که در چه وضعیتی هستند. تصور کنید 6 ماه از کار در شرکتی بگذرد و شما با تمام کار و همکارهای‌تان اخت گرفته‌اید که ناگهان مدیرِ شرکت به‌خاطر مسائل ِ مالی مجبور به تعدیل نیرو شود. حسِ ناپایداری برای شما عذاب‌آور خواهد بود. بنابراین از همان ابتدا مدت مطمئن شوید که می‌توانید در درازمدت در این شرکت کار کنید.

 

 

بانکی: سمیرا همتی

► موتور CRM با چه سوختی روشن می‌شود؟
قبل از انتخاب شرکتِ مورد نظرتان این چک لیست را بخوانید: معیارهای انتخاب شغل(1) ◄

مطالب مرتبط
بنر