لینکدین چطور به وجود آمد؟

دوشنبه ، 26 مهر 1395 ، 16:57

بانکی دات آی آر: اینترنت در زمان نوجوانی من در دسترس مردم قرار گرفت. هرچند dial up بود و باید کارت شارژ می‌خریدیم اما باز به همان راضی بودیم. البته ناگفته نماند که حداقل خودِ من اصلا نمی‌دانستم که بقیه مردم دنیا چطور به اینترنت وصل می‌شوند. در دنیای کوچکِ تصوراتِ من، همه مردم با مودم و سیم تلفن به اینترنت وصل می‌شدند.

من با همان دنیای محدود، خیال پردازی‌های زیادی می‌کردم. مثلا هر روز که به مدرسه می‌رفتم درباره کارگرهایی که دور میدانِ نزدیک به مدرسه می‌نشستند، فکر می‌کردم. آنها هر روز صبح، خیلی زودتر از من، به میدان می‌رسیدند؛ روی بلوک‌های سردِ سیمانی اطراف میدان، چشم به راهِ ماشین یا شخصی می‌نشستند که آنها را برای کار در ساختمانش ببرد. هر بار که از کنار آنها می‌گذشتم با خودم فکر می‌کردم کاش جایی تاسیس می‌شد که این کارگرها اسم، شماره تماس‌ و تخصص‌شان می‌نوشتند و هر کسی که به کارگر نیاز داشت از روی آن لیست، فرد مورد نظرش را پیدا می‌کرد. از آنجایی که من با دنیای اینترنت ارتباط زیادی نداشتم، هرگز فکر نمی‌کردم که روزی چنین جایی برای مردم در اینترنت ساخته شود. اما درست همان موقع که من در دنیای محدودم، خیال‌پردازی می‌کردم، فرسنگ‌ها آن طرف‌تر، در اتاق نشیمن رید هافمن(Reid Hoffman) شبکه کاری به نام لینکدین برای همه مردم دنیا افتتاح شده بود.

 

 

 

تحصلات رید هافمن لینکدین در رشته‌ای از گروه علوم انسانی بود. لیسانش را در دانشگاه استنفورد آمریکا و ارشدش را در دانشگاه آکسفورد انگلیس گرفته است. او اولین کار حرفه‌ایش را در شرکت اپل تجربه کرده است. در همین شرکت بود که متوجه شد می‌تواند از طریق اینترنت مردم دنیا را به هم برساند. او ابتدا شبکه کوچکی به نام eworld را ساخت، اما مدیران شرکت اپل توجه چندانی به آن نکردند. هافمن شبکه‌اش را به شرکت AOL فروخت و اپل را ترک کرد.

بعد از اپل، شرکت فوجیتسو پذیرای هافمن بود. هافمن در فوجیتسو متوجه شد که نمی‌تواند منتظر سرمایه‌گذار باشد و باید خودش دست به کار شود. به همین منظور تقریبا یک سال بعد از حضور در فوجیتسو در سال 1997، شرکت کوچک خود را به نام SocialNet.com تاسیس کرد. هدف اولیه هافمن تاسیس شبکه جهانی برای دوستیابی بود، اما هر چه بیشتر پیش رفت به این نتیجه رسید که بهتر است این شبکه را منحصر به ارتباطات کاری کند. هافمن در همین سال‌ها بود که به دوست هم‌دانشگاهی‌اش کمک کرد تا شرکت پی پال(pay pal) را راه‌اندازی کند. در سال 2000 هافمن متوجه شد که سوشال دات نت آنطور که باید، پیش نمی‌رود به همین دلیل پروژه سوشال دات نت را تعطیل کرد و به عنوان هئیت مدیره شرکت پی پال در آنجا مشغول به کار شد. دو سال بعد، شرکت پی پال توسط شرکت eBay خریداری شد. هافمن از این معامله سود فراوانی به دست آورد. سودی که به او کمک کرد تا رویای همیشگی‌اش را به واقعیت تبدیل کند.

درست یک ماه بعد از بیرون آمدن از پی پال، زمانی که هافمن با دو نفر از همکارهای سابقش در فوجیتسو و سوشال دات نت در اتاق نشیمن منزلش نشسته بودند، سایت لینکدین را پایه‌گذاری کردند.  5 ماه بعد، به صورت رسمی سایت لینکدین رونمایی شد؛ شبکه اجتماعی که افراد دنیای کسب و کار را با هم آشنا می‌کند.

هافمن در یکی از گفتگوهایش با شبکه CNN گفته است که بعد از گذشت 13 سال از شکل‌گیری شبکه لینکدین، بسیاری از افراد در سراسر دنیا هنوز بلد نیستند که چطور از آن استفاده کنند. بر همین اساس، در پست‌های آینده بیشتر درباره نحوه استفاده از لینکدین و مزیت‌های آن برای‌تان می‌نویسم.

 

 

بانکی: سمیرا همتی

 

 

► چطور قرضم را از دوستم پس بگیرم؟
چطور در محل کار عذرخواهی کنیم؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر