چطور قرضم را از دوستم پس بگیرم؟

سه شنبه ، 27 مهر 1395 ، 16:37

 

بانکی دات آی آر: شاید خودمان تجربه‌اش نکرده باشیم، اما بارها از اطرافیان دیده‌ایم که پول قرض دادن به دوست و رفیق عاقبت خوبی نداشته است.

اگر خودتان به دوستی پول قرض داده‌اید که فراموش کرده پولتان را پس بدهد، بهتر است این مقاله را بخوانید.

 

 

 

برای پول‌های کلان، به صورت مستقیم و شفاف پولتان را درخواست کنید

اگر دوستی از شما مبلغ بالایی را قرض گرفته است(این مبلغ بسته به افراد مختلف می‌تواند دو رقمی، سه یا حتی بیشتر باشد)، تعارف را کنار بگذارید. شما کاملا حق مطالبه پولتان را دارید. اگر خوب به قضیه نگاه کنید دوستی‌تان به همین برگرداندنِ پول بستگی دارد. در تحقیقی که شرکت پی پال انجام داده است اینطور آمده که یک سومِ دوستی‌ها در آمریکا بر اثر پس ندادنِ قرض‌های سه رقمی قطع می‌شود.

 

حالا چطور از دوستمان بخواهیم قرضش را پس بدهد؟!

فرض می‌کنیم که موقع قرض دادن پول، درباره موعد برگرداندنش حرفی نزده‌اید. بهرحال دوست‌تان بوده است و شما خجالت کشیده‌اید که برایش شرایط تعیین کنید.

 

 

 

در این حالت می‌توانید از طریق ایمیل، تلگرام یا رو در رو(دو مورد اول راحت‌تر به نظر می‌رسد) متنی شبیه به متنِ زیر و با ادبیات خودتان، به او بگویید:

«سلام، خیلی خوشحالم که از بین همه دوستات، برای مشکلِ(دلیل مشکل مالی‌اش را بنویسید) پیش من آمدی. راستی اون مساله چطور پیش رفت؟

اون موقع اصلا یادم نبود که درباره برگردوندنش حرف بزنم. فکر میکنی چقدره دیگه زمان میبره که پسش بدی؟ به نظرم بیا یه زمانی رو واسه برگردوندش تعیین کنیم. پیشنهاد زمانیت رو بهم خبر بده حتما»

 

با گفتن چنین حرف‌هایی، خوشبختانه توپ را در زمین حریف انداخته‌اید. مطمئن باشید که به پیام شما جواب می‌دهد و برای برگرداندن قرضش زمانی را پیشنهاد می‌کند.

 

اگر با توجه به شناختی از دوست‌تان دارید، مطمئن هستید که او به این چنین حرف‌هایی بهایی نمی‌دهد و قرض شما را حالا حالاها برنمی‌گرداند، بهتر است رویکرد دیگری انتخاب کنید.

در این حالت از درخواست پول‌تان خجالت نکشید اما همزمان دوستانه با او صحبت کنید. کاملا رفاقتی و به زبانی که بهتر متوجه شود، پولتان را درخواست کنید. در یکی از مطالعات مرکز روانشناسی اقتصادی آمریکا تحقیقی روی مقوله قرض گرفتن بی دوستان انجام شد. یکی از نتایج این تحقیق بسیار جالب است. این نتیجه از این قرار است که گاهی اوقات دوستانِ ما بعد از قرض گرفتن فراموش‌کار می‌شوند. گاهی حتی فکر می‌کنند که قرض ما را پس داده‌اند!

 

اگر بعد از این دو تلاش باز هم دوست‌تان از برگرداندنِ پول خودداری کرد، لازم است که تصمیم دیگری بگیرید.

وقتی دو بار حرف زدن دوستانه، ره به جایی نبرد، بهتر است به این فکر کنید که چه چیزی برای شما اهمیت بیشتری دارد:

پول قرض داده شده را به امان خدا بسپارید و دوستی‌تان را حفظ کنید

یا تصمیم بگیرید که این دوستی را دیگر ادامه ندهید

 

هر کدام از موارد بالا را انتخاب کردید، کسی حق ندارد شما را مورد قضاوت قرار دهد. شما بهتر از هرکس دیگری می‌توانید برای خودتان تصمیم بگیرید. شما بیشتر از دیگران احوالات دوستتان را می‌شناسید. احساسات و پول شما در این قضیه نادیده گرفته شده است. پس درباره هر کدام از انتخاب‌ها بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید.

 

اگر مبلغ پول قرض داده شده کم است، مثلا پول کرایه تاکسی، شام، نوشیدنی و دیگر مبالغ کم را از دوست‌تان طلب دارید بهتر است از روش زیر استفاده کنید.

مبلغ این قرض‌ها کم است، اصلا بهتر است اینطور بگوییم که این مبالغ جزء قرض به حساب نمی‌آید. در تاکسی با دوست‌تان نشسته‌اید و شما کرایه را حساب می‌کنید. خب در این حالت کار بسیار سختی است که به دوست‌تان بگویید: «فلانی نمی‌خوای پول کرایه‌ات را حساب کنی؟». این طرز حرف زدن برای مبلغ ناچیز کرایه تاکسی، آن هم با دوست‌تان اصلا شایسته نیست. در حقیقت روابط دوستی ارزشش بسیار بیشتر از مبلغ کرایه تاکسی است. در این حالت بهتر است چند ساعت بعد از خداحافظی، برایش پیامی بفرستید و در انتهای پیام علامت سکه بگذارید. احتمالا خودش متوجه شود که این علامت برای چیست. اگر پولتان را پرداخت، که چه بهتر، اگر نه خودتان را به‌خاطرش ناراحت نکنید. حتی برعکس، خوشحال باشید که آنقدر پول دارید که حساب کردن کرایه دیگران برای‌تان کار سختی نیست.

 

 

 

در آخر باید بگویم بهتر است قرضی را که به دوست‌تان می‌دهید به عنوان هدیه در نظر بگیرید. اگر قرض را به شما برگرداند، که عالی است، و اگر نه، خودتان را بابت هدیه دادن به یک دوست سرزنش نکنید. اگر در حال حاضر توانایی مالی هدیه دادن به دوست‌تان را ندارید، به او پیشنهاد کمک‌های دیگری بدهید. حداقل سعی کنید استرس و فشار روحی‌اش را کمتر کنید.

 

 

بانکی: سمیرا همتی

 

 

 

► شرکت میلرلایت چطور نیروهایش را از سراسر دنیا انتخاب می‌کند؟
لینکدین چطور به وجود آمد؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر