وقتی همکارمان، یک شبه به مدیرمان تبدیل می‌شود

سه شنبه ، 4 آبان 1395 ، 16:48

بانکی دات آی آر: تصور کنید همکارتان، همکار هم رده شما، ترفیع می‌گیرد. تا اینجا این موضوع مسئله بغرنجی نیست. موضوع از آنجا اهمیت پیدا می‌کند که همین همکار از این به بعد قرار است مدیرِ شما بشود. همکاری که تا دیروز هر دو در یک رده بودید، حقوق یکسان می‌گرفتید و از نظر مدیر در یک اندازه بودید، به ناگهان به مدیر بخشِ شما تبدیل شود.

 


به نظرتان اگر در این شرایط بودید چه کار می‌کردید؟ آیا رابطه‌تان با همکارتان تغییر پیدا می‌کرد؟ آیا از هم دور می‌شدید؟ یا رابطه صمیمانه‌تری تشکیل می‌شد؟

درباره این موضوع نظر یکی از اساتید دانشگاه استنفورد آمریکا را در اینجا می‌نویسم.

پروفسور رابرت ساتون در این باره معتقد است: «شرایط بسیار بدی است، اگر این دو نفر قبل از ترفیع رابطه بسیار صمیمانه‌ایی با هم داشته اند، در این طور مواقع معمولا دو حالت پیش می‌اید: حالت اول به این شکل است که کارمندِ تازه مدیر شده، شغل جدیدش را به طور کامل نمی‌پذیرد و به بقیه همکارها می‌گوید که مثل سابق با آنها رفتار می‌کند. این روش ممکن است برای شما خوب باشد اما اصلا به نفع تیم نیست.

در حالت دوم کارمندِ تازه مدیر شده برعکس حالت اول، به شدت وارد شغل جدیدش می‌شود، سختگیر و عصبانی می‌شود و به بقیه به دیدِ زیردست نگاه می‌کند.»

پروفسور ساتون در ادامه می‌گوید: «بهتر است برای هر دو حالت رویه‌ای را در پیش بگیرید که به نظر بسیاری از متخصصان منابع انسانی رویه بسیار مناسبی است. به صورت که شما از این به بعد با همکارِ تازه مدیر شده‌تان طوری رفتار کنید که انگار تازه او را دیده‌اید. البته به این معنی نیست که دوستی‌تان را به کل فراموش کنید. به این شکل که با خودتان فرض کنید که این مدیر تازه آمده به شرکت ما آمده است پس تا زمانی که در کارِ خود کاملا جا بیفتد به او کمک کنیم».

 

تغییرات را بپذیرید

بهتر است هر چه سریع‌تر با این تغییرات کنار بیایید. قبول کنید که دیگر مثل سابق نمی‌توانید بعد از ساعت کاری با همکارتان به خرید بروید، یا آخر هفته‌ها قرار سینما بگذارید. التبه هنوز می‌توانید رابطه صمیمانه خود را با او حفظ کنید، اما فراموش نکنید که همکارِ تازه مدیر شده شما در این فکر است که چطور به بهترین شکل از شما «فاصله اجتماعی» بگیرد. بهتر است این موضوع را بپذیرید و به او فضای ساختنِ فاصله مد نظرش را بدهید. در غیر اینصورت ممکن است همان دوستیِ سابق‌تان هم از بین برود.

 

منفعت خودتان را در نظر بگیرید

مدیر شدن همکارِ سابق‌تان تا حدی به نفع شما هم هست. تصور کنید مدیری دارید که به همه احوالات او آشنا هستید. اگر با رابطه صمیمانه‌ای از قبل داشته‌اید، به راحتی می‌توانید پروژه‌های بیشتری از او بخواهید. حتی ممکن است به خاطر گذشته‌تان بر سرِ اشتباهات‌ کاری با شما بحث و جدل نکند.

 

رابطه جدیدی شکل بدهید

معمولا همه مدیران در اولائل مدیریت با کارمندان‌شان راجع به کار صحبت می‌کنند. صحبت‌هایی که بیشتر حول محور کار و نحوه انجام آنها است. اگر همکارِ تازه مدیر شده شما، به هر دلیلی با شما درباره روند مدیریت و انجام کارها با شما صحبت نکرد، بهتر است خودتان پا پیش بگذارید. می‌توانید به او بگویید که او را در کسوت مدیریت کاملا قبول می‌کنید، اما ممکن است از این به بعد بر سر مسائل کاری با او اختلاف پیدا کنید. به او اطمینان بدهید که از این به بعد تصمیماتش را اجرا خواهید کرد، هر چند که به تصمیماتش اعتقاد چندانی نداشته باشید.

 

به او کمک کنید

ممکن است رتبه مدیریتی که همکارتان گرفته است، همانی باشد که شما مدت‌ها بود که آرزویش را داشتید. در این حالت پذیرش ترفیع او برای‌تان کمی سخت خواهد شد. ساتون معتقد است بهترین روش برای از بین بردن حسِ عقب افتادن از همکارتان، این است که در انجام کارهایش به او کمک کنید. «مطمئنا در ابتدای انجام هر شغلی سوالات زیادی هست که باید بدانید. همکارِ تازه مدیر شده شما هم سوال‌های زیادی درباره مدیریت کردن و انجام امور دارد. هر چیزی که برای انجام کارش مفید به نظر می‌رسد را برایش بگویید. اینطور هم روحتان آرام می‌شود و هم کارهای شرکت را برای خود و بقیه همکارها آسان می‌کنید».

 

اگر رابطه با همکارتان چندان صمیمی نبوده است

گاهی اوقات همکاری که ارتباط صمیمانه‌ایی با او نداشته‌اید یا حتی از هم خوشتان نمی‌آمده است، مدیرتان می‌شود. در این مواقع بهتر است دو رویکرد را در پیش بگیرید: اول اینکه رابطه‌تان را با او بهتر کنید. دوم اینکه در شرکت‌تان به دنبال کسی باشید که قدرتش از قدرت همکارِ تازه مدیر شده شما بیشتر باشد. مورد دوم برای مواقعی است که نیاز به حمایت کسی دارید. از آنجایی که همکار تازه مدیر شده در گذشته رابطه خوبی با شما نداشته است، ممکن است موقعیت کاری شما کمی به خطر بیفتد. پس بهتر است در مجموعه‌تان به دنبال کسی باشید که در مواقع ضروری به کمک‌تان بیاید.

 

اینکه همکارِ هم رده شما ترفیعی در حد مدیریت می‌گیرد، حس ناخوشایندی برای‌تان ایجاد می‌کند. بهتر است بدانید که محلِ کار، میدان جنگ نیست. خوشبینانه فکر کنید؛ ممکن است مدیرِ شما ترفیع بهتری برای شما در نظر گرفته باشد. شاید هم سابقه کاری شما مناسب مدیریت نباشد. بهرحال این را در نظر بگیرید که ارتقا کاری، مسولیت بیشتری را هم به همراه دارد. شاید هم مدیرتان، هنوز به توانایی‌های شما پی نبرده است.

 

 

بانکی: سمیرا همتی

 

► چرا باید اکانت لینکدین داشته باشیم؟
شرکت میلرلایت چطور نیروهایش را از سراسر دنیا انتخاب می‌کند؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر