هدفون جوابگو نیست: با سر و صدای محل کار چه کنیم؟

چهارشنبه ، 12 آبان 1395 ، 15:17

 

بانکی دات آی آر: احتمالا عکس‌هایی از شرکت‌های بزرگ مثل گوگل، آی‌بی‌ام، اوراکل و تسلا را دیده باشید. به نظر می‌رسد همه چیزشان خوب و دوست داشتنی است؛ محیط آرام، کارکنانی شیک‌پوش و آراسته، همگی پشتِ میز نشسته. فکر می‌کنید در عالم واقعیت هم همیشه همین‌طور باشند؟ بگذارید خیالتان را راحت کنم، وضعیت محلِ کار همیشه آرام و طبق قوانین نیست. وقتی وارد محلِ کار می‌شویم، می‌بینیم تلفن یکی در حال زنگ خوردن است، یکی در حال صحبت با تلفن، یکی در حال صحبت با دیگری، صدای موزیک میآید، دو نفر در حال رفت و آمدند، دو نفر ایستاده درِ گوش هم پچ پچ می‌کنند، آبدارچی در حال نظافت یا چایی ریختن است و یکی هم پشت میزش آرزو می‌کند دکمه‌ایی داشت که با زدنش، همه سرِ جایشان خشک شوند تا بتواند به کارهایش برسد.

 

 


سر و صدا همیشه هست، چه خوشمان بیاید و چه نه. در هر شرکتی و در هر ساعتی از روز، فقط میزانِ صداها متفاوت است. راستش را بخواهید نمی‌توانیم به بقیه بگوییم ساکت شوند، نمی‌توانیم زنگِ تلفن‌ها را قطع کنیم، نمی‌توانیم آبدارچی را مجبور کنیم ظرف نشوید و کاری نکند. در حقیقت این صداها، نشان از جریانِ زندگی در محل کار است. معلوم می‌شود که کارمندها پشت میزشان نخوابیده‌اند، بلکه کار هست و در حال تکاپو‌اند.

اما گاهی سر و صداها بیش از حد معمول است، گاهی شما کارتان زیاد است، گاهی سردرد دارید و گاهی حوصله هیچکس حتی خودتان را ندارید. این مواقع بیشتر از هر موقعی لازم است بر اعصاب خودتان مسلط باشید. شاید روش‌های قدیمی استفاده از هدفون و چند دقیقه بیرون رفتن از اتاق را شنیده باشید. اگر با گذاشتن هدفون احساس بهتری دارید و می‌توانید به کارتان برسید، چه بهتر!

اگر فکر می‌کنید حتی با هدفون هم صدای همکاران اجازه کار کردن نمی‌دهد، محل کارتان به مدت چند دقیقه ترک کنید، با این کار هم همکاران متوجه رفتار خودشان می‌شوند و هم شما استراحت کوتاهی می‌کنید.

این دو روش از رایج‌ترین پیشنهادها برای لحظات شلوغی محلِ کار است. این روزها خودم در محیط نسبتا شلوغی کار می‌کنم. به همین دلیل امروز به دنبال راه‌حل‌هایی برای رهایی از بحران صدا در محل کار گشتم. اکثر راه‌هایی که سایت‌های خارجی پیشنهاد داده بودند به درد فرهنگ کشور ما نمی‌خورد. در فرهنگِ ما، به راحتی نمی‌توانیم به همکارمان تذکر بدهیم آرام‌تر با تلفن حرف بزنند. تجربه نشان داده است که در صورت تذکر به همکارمان باید عواقبش را هم بپذیریم.

در بین همه راه‌های پیشنهادی یکی از آنها توجه من را به خودش جلب کرد. هنوز آن را امتحان نکرده‌ام اما فکر می‌کنم برای فرهنگِ ما کارا باشد. آن را با شما به اشتراک می‌گذارم، اگر امتحانش کردید بسیار خوشحال می‌شوم نتیجه‌اش را با من در میان بگذارید.

روش پیشنهادی به این صورت است که در روز ددلاین کارتان یا روزی که کارهای زیادی دارید، یا اعصاب‌تان به شدت خورد است، همان اول صبح به همکاران اعلام کنید که امروز روز بسیار سختی برای شما است. احتمالا در حال حاضر که شبکه اجتماعی تلگرام، بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است، گروه تلگرامی برای محل کار داشته باشید. می‌توانید در گروه تلگرامی شرکت‌تان اعلام کنید که امروز خیلی سرتان شلوغ است. برای جلب توجه بیشتر هم چند استیکر خسته و غمگین به پیام‌تان اضافه کنید.

اگر گروه تلگرامی ندارید هم غصه نخورید. می‌توانید موقع احوالپرسی اولِ صبح چهره‌ایی خسته و کلافه به خودتان بگیرید و به همکاران بگویید که چه روز سختی در پیش دارید.

درباره موثر بودن این روش اطمینان ندارم، اما ظاهرا می‌تواند کارساز باشد.

 

بانکی: سمیرا همتی

► آیا نرم‌افزار CRM در شروع کسب و کار هم مفید است؟
آیا کارمندتان آماده ارتقا است؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر