پروژه‌‌ی گوتنبرگ: وبسایتی رایگان برای مطالعه آنلاین

سه شنبه ، 2 آذر 1395 ، 16:58

 

بانکی دات آی آر: شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای نوشتنِ پایان‌نامه یا انجامِ کارهای تحقیقاتی‌تان به کتاب‌های انگلیسی نیاز پیدا کرده باشید. در این مواقع اولین فکری که به ذهن می‌رسد استفاده از نسخه رایگان آن کتاب است. البته معمولا تعداد کمی از سایت‌ها، نسخه ای‌بوک کتابِ درخواستی‌‌مان را در اختیارمان می‌گذارند. دلیل واضح و ساده آن هم، رعایت کپی‌رایت در کشورهای دیگر است. با رعایت حق کپی‌رایت، هیچ سایت یا شخص حقیقی اجازه انتشار رایگان کتاب را ندارد. به همین دلیل گاهی می‌بینیم که نامِ کتابِ مورد نظرمان در سایت‌های بسیاری وجود دارد اما اجازه دانلود رایگان را نداریم. در این نوشته قصد داریم سایتی را به شما معرفی کنیم که می‌توانید کتاب‌های مورد نظرتان را به صورت آنلاین مطالعه کنید. مطالعه آنلاین کتاب به شما این فرصت را می‌دهد که در همه جا، فقط با داشتن اینترنت و یک سیستم، کتاب‌های مورد نظرتان را بخوانید.

سایت  Project Gutenberg قدیمی‌ترین سایت مطالعه آنلاین کتاب است. این سایت در سال 1971، زمانی‌که اولین ای‌بوک در دنیا به وجود آمد (بیانیه استقلال آمریکا)، تاسیس شد. مایکل هارت، موسس سایت پروژه‌ی گوتنبرگ، در سال 1971 دانشجوی دانشگاه ایلینویز بود. مایکل بسیار اتفاقی به کامپیوتر زیراکس سیگما در لابراتوار دانشگاه دسترسی پیدا کرد و متوجه قدرت و سرعت کامپیوترها در انتقال اطلاعات شد. هنگامی که مایکل برای اولین بار از طریق کامپیوتر به اطلاعاتی که می‌‌خواست دسترسی پیدا کرد، به دنبال راهی برای جبران لطفِ کامپیوتر بود. چند ماه بعد او سایت پروژه‌ی گوتنبرگ را راه‌اندازی کرد.

در حال حاضر بسیاری از سایت‌های مطالعه آنلاینی که در دنیای وب وجود دارند، از کتاب‌هایی که بر روی سایت پروژه‌ی گوتنبرگ آپلود شده‌اند، استفاده می‌کنند.  در حال حاضر بیش از 45 هزار نسخه ای‌بوک در این سایت وجود دارد.

شما می‌توانید از دو راه کتاب‌های موجود در سایت را آنلاین مطالعه کنید:

1- بعد از پیدا کردن کتاب مورد نظرتان، بر روی گزینه  Read this ebook online link ، کلیک کنید و کتاب را به صورت آنلاین بخوانید.

2- فایل  html کتاب را باز کنید. این گزینه به شما این امکان را می‌دهد که کتاب را با فرمت بهتر و خواناتر ببینید. البته در فایل  html قابلیت سرچ کردن کلمه‌های مورد نظر هم وجود دارد. ضمن اینکه می‌توانید نسخه اورجینال کتاب را هم ببینید.

در عکس‌های پایین نمونه‌هایی از تصویر هر دو گزینه را برای‌تان قرار داده‌ایم.

 

 

Read online option

 

Html file

 

بانکی: سمیرا همتی

► حساب بانکی مخفی از همسر داشته باشیم یا نه؟
5 شغلی که هر کارآفرین قبل از راه‌اندازی کسب و کار باید آنها را تجربه کند ◄

مطالب مرتبط
بنر