حساب بانکی مخفی از همسر داشته باشیم یا نه؟

شنبه ، 6 آذر 1395 ، 17:08

 

 

بانکی دات آی آر: دیروز با دوستی درباره یکی دیگر دوستانمان صحبت می‌کردیم. خانمی 33 ساله، تحصیلکرده و شاغل که به تازگی از همسرش جدا شده بود. او در زمان ازدواج حساب بانکی‌اش را تمام و کمال در اختیار همسرش قرار داد. معتقد بود که همسرش بهتر از او می‌تواند مسائل مالی را مدیریت کند. به علاوه اینکه درآمد همسرش از او بیشتر است و هیچ نگرانی از بابت خرج کردن درآمدش را ندارد. خب طبق روال همیشگی در همیشه روی پاشنه‌اش نچرخید و این دو بعد از 6 سال زندگی مشترک از هم جدا شدند. نکته منفی این ماجرا که باب صحبت من و دوستم شد این بود که این جدایی از لحاظ مالی ضربه بزرگی به دوستِ ما زد. دوستِ ما با وجودیکه خودش شاغل بود اما در تمام مدت زندگی مشترک برای خرج و مخارج روزانه از همسرش پول می‌گرفت. در زمان کش مکش‌های طلاق، همسرش مقدار بسیار کمی از درآمد 6 ساله‌اش را به او برگرداند و به راحتی به دوستمان گفته بود که «درآمدت را خرج زندگی‌مان کرده‌ام!».

 

 


بحث دیروزِ من و دوستم بر سر این موضوع بود که آیا در زمان ازدواج باید حساب مشترک داشت یا اینکه هر یک از زوجین برای خودش حساب داشته باشد؟ البته گزینه سومی هم مورد صحبت قرار گرفت و آن هم اینکه داشتنِ حساب بانکی مخفی از همسر، خوب است یا نه؟!

امروز در دنیای نت این موضوع را جستجو کردم. جامعه روانشانسی آمریکا در تحقیق سال 2014 اعلام کرده است که یک سومِ زوج‌های آمریکایی مهمترین دغدغه‌شان را مسائل مالی عنوان کرده‌اند.  حالا برگردیم به یافتن پاسخ سوالمان: آیا حساب بانکی مخفی از همسر داشته باشیم یا نه؟

دلایل زیادی برای افراد وجود دارد که حساب بانکی مخفی داشته باشند. شاید الان ازدواج موفقی داشته باشید و روزگار متاهلی به کام‌تان باشد، اما همیشه گوشه‌ایی از ذهن‌تان به این موضوع فکر کنید که اگر جدا بشوم چه؟! شاید بخواهید برای روزهای بعد از جدایی خودتان را آماده کنید. شاید به این فکر کنید که ممکن است زندگی‌تان به طلاق عاطفی برسد و به خاطر مسائل مالی نتوانید از همسرتان جدا شوید.

یکی از بستگان من 20 سال است که به خوبی و خوشی با همسرش زندگی می‌کند، اما هنوز که هنوز است مادرش به او توصیه می‌کند که همیشه مقداری از پولِ مخارج زندگی را برای خودش پس‌انداز کند. مادرِ این فامیلِ من معتقد است که همه زن‌ها باید برای احتیاط مقداری پول پس‌انداز داشته باشند. البته این طرز تفکر متعلق به سال‌ها قبل است که خانم‌ها کمتر به کارِ بیرون از خانه اعتقاد داشتند. اما با این وجود باز هم ما را به فکر فرو می‌برد که حساب بانکی‌مان را از همسرمان مخفی کنیم یا نه؟

در نظر داشته باشید که وقتی درباره حساب بانکی مخفی حرف می‌زنیم منظورمان مخفی کردن پولی نیست که با آن، بدون دانستنِ همسر، یک جفت کفش بخرید. یا حتی درباره مقدار پولی نیست که بتوانید در مواقع دعوا و خشونت همسر، در هتل بمانید. منظور ما به اندازه‌‌ایی است که بتوانید با خیالِ راحت از زندگی ناخوشایندتان بیرون بیایید و در زمانِ جدایی هزینه‌های وکیل را بپردازید.

شرایط زندگی همه افراد با هم متفاوت است. هر چقدر که داشتنِ حساب بانکی مخفی برای بسیاری از افراد لازم و برای برخی مناسب است، اما همزمان می‌تواند طرفین را به دردسرِ بزرگی بیندازد. بهتر است اگر حساب بانکی مخفی دارید یا در فکر داشتنِ آن هستید به عواقبش هم  فکر کنید.

این پست فقط مقدمه‌ایی بود برای وارد شدن به موضوع «حساب بانکی مخفی از همسر». در پستِ بعدی درباره این موضوع با جزئیات بیشتری صحبت می‌کنیم.

 

 

بانکی: سمیرا همتی

► دلایلی برای داشتن یا نداشتنِ حساب بانکی مخفی (2)
پروژه‌‌ی گوتنبرگ: وبسایتی رایگان برای مطالعه آنلاین ◄

مطالب مرتبط
بنر