دلایلی برای داشتن یا نداشتنِ حساب بانکی مخفی (2)

سه شنبه ، 9 آذر 1395 ، 16:48

بانکی دات آی آر: در پست قبل درباره حساب بانکی مخفی از همسر نوشتیم. صحبت از عقاید قدیمی و بعضی از دلایل باز کردن حساب بدون اطلاع از همسر بود. قرارمان این شد که در پستی جداگانه درباره نظر متخصصان زوج درمانی بنویسیم. این پست در ادامه پست قبل نوشته شده است، با این تفاوت که به جزئیات بیشتری می‌پردازد.

قبل از اینکه به موضوع داشتن یا نداشتنِ حساب بانکی مخفی از همسر بپردازیم بهتر است دو نکته را در نظر داشته باشید. اول اینکه برای پشتیبانی مالی از خودتان و آماده بودن در شرایط سخت بعد از جدایی، بهتر است در تامین مالی خانواده نقشی به عهده داشته باشید. در بسیاری از خانواده‌ها یکی از طرفین (معمولا آقایان) تمام بار مالی خانواده را به دوش می‌کشند. دقت داشته باشید که اگر خودتان هم منبع درآمدی داشته باشید می‌توانید مقداری از درآمدتان را برای روز مبادا پس‌انداز کنید.

دوم اینکه اگر در حال حاضر هر دو شاغل هستید و حساب بانکی مشترک دارید، دسترسی به اینترنت بانک را برای هر دو نفرتان فعال کنید. اگر از این حساب در خرید و فروش اوراق و سهام بورس استفاده می‌کنید حتما در جریان سود و ضرر آنها باشید. در نظر داشته باشید که هرچقدر در مسائل مالی خانواده نقش بیشتری داشته باشید، کمتر در سایه قرار می‌گیرید.

 

بهتر است در همین ابتدای نوشته خدمت‌تان عرض کنم که این پست به شما نمی‌گوید که حساب بانکی مخفی باز کنید یا نکنید. اصلا تعیینِ تکلیفی در این مطلب وجود ندارد. دلایل داشتن و عواقبِ آن را بررسی می‌کنیم. خودتان به آنها فکر کنید و بر اساس نوع زندگی که دارید برای خودتان تصمیم بگیرید.

طبق گزارش‌های سایت North Carolina Divorce بیشترین حساب‌های مخفی، مربوط به همسرانی است که خودشان درآمدی ندارند. اغلب خانم‌هایی که بچه‌دار می‌شوند، خودشان را از دنیای کار مرخص می‌کنند. آنها به طور معمول تا زمانی که فرزندان‌شان مستق شوند و به دانشگاه بروند، درگیر مسائل بچه‌داری می‌شوند. در پست قبل درباره یکی از بستگانم حرف زدم که بعد از 20 سال زندگی مشترک هنوز مادرش به او اصرار می‌کند برای خودش حسابی مخفی داشته باشد. این خانم تا 18 سالگی فرزندش، درگیر او بوده است. اما در همیشه روی پاشنه‌اش نمی‌چرخد. اگر بعد از 20 و خورده‌ای سال، ناگهان ورق برگردد و از همسرش جدا شود، قطعا به حمایت مالی نیاز خواهد داشت.

شاید برای‌تان سوال پیش بیاید که اگر برای جدا شدن پول لازم داشته باشیم، بدون هیچگونه مخفی‌کاری آن مقدار را برمی‌داریم. برای پاسخ به این سوال بهتر است در ابتدا به شما یادآوری کنم که همه آقایان یا خانم‌ها مثل هم نیستند. بسیاری از افراد هنگامی که متوجه می‌شوند به زودی از همسرشان جدا می‌شوند، به سرعت دسترسی همسرشان را از تمام حساب‌های بانکی مسدود می‌کنند. فراموش نکنید که در کشور ما طلاق، بیشتر شبیه به جنگ است تا جدایی. هر کدام از طرفین که در این جنگ کمتر ببازند و بیشتر کسب کنند برنده آن میدان خواهد بود.

 

پس نفقه چه می‌شود؟

در فرهنگ ما پرداخت نفقه به عهده مرد و یکی از وظایف اوست. نفقه به تامین همه نیازهای زن اعم از خوراک، پوشاک، هزینه درمان، هزینه مسکن است. طبق عرف کشور ما بعد از ازدواج دائم نفقه به عهده مرد قرار می‌گیرد. نفقه یا به زبان ساده‌تر همان خرجی خانه، به اندازه‌ایی نیست که بتوانید از آن پس‌اندازی داشته باشید. این مورد هم یکی از دلایلی است که افراد را مجاب به داشتن حساب بانکی مخفی از همسر می‌کند.

تا به اینجا درباره دلایل داشتنِ حساب بانکی مخفی خواندید. شاید شما هم بخواهید حساب بانکی مخفی از همسر برای خودتان باز کنید. اما قبل از انجام چنین کاری اجازه بدهید نکته‌ایی را خدمت‌تان بیان کنم. برای بار چندم تکرار می‌کنم که همه افراد مثل هم نیستند. ممکن است اگر همسرتان از داشتنِ حساب بانکیِ مخفی‌تان بویی ببرد، عواقب بسیار سنگینی برای‌تان به بار بیاید.

در نظر داشته باشید که همسرتان ممکن است راز کوچک شما را بفهمد و بسیار ناراحت شود. اگر در حال حاضر زندگی خوب و خوشی دارید، بعد از کشف حساب بانکیِ مخفی، همسرتان فکر می‌کند که زندگی خوبی ندارید که برای مسائلِ مالیِ بعد از جدایی برنامه‌ریزی کرده‌اید. البته بر اساس خلق و خوی افراد، بعد از اینکه حساب بانکی برملا شود، عواقب متعددی به وجود خواهد آمد.

 

از لحاظ قانونی داشتنِ حساب بانکیِ مخفی از همسر خلاف است یا نه؟

در کشور ایران زن و مرد می‌توانند به هر تعدادی که دوست داشته باشند حساب بانکی داشته باشند؛ حساب‌هایی که همسر از آنها بی‌خبر است. پس نگران این نباشید که اگر روزی حساب بانکی‌تان کشف شود، از لحاظ قانونی برای‌تان مشکلی پیش می‌آید. طبق قوانین حقوقی ایران، هر کدام از طرفین در اموال خودشان اختیار دارند.

 

همانطور که در ابتدای این نوشته گفتیم، قصد این مطلب توصیه با داشتن یا نداشتنِ حساب بانکی مخفی از همسر نیست. تقریبا همه جزئیاتی که مربوط به این موضوع می‌شد را بررسی کردیم تا شما بتوانید با دانستنِ آنها خودتان تصمیم بگیرید.

 

 

بانکی: سمیرا همتی

► چقدر پول لازمه تا حس کنی خوشبختی؟
حساب بانکی مخفی از همسر داشته باشیم یا نه؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر