رسوایی بزرگ برای یک مجتمع تفریحی در ژاپن

چهارشنبه ، 24 آذر 1395 ، 15:34

 

بانکی دات آی آر: اگر از خیلی‌های ما بپرسند ژاپن را با چه مشخصه‌ای می‌شناسی، فورا پاسخ می‌دهیم پاناسونیک و میتسوبیشی! ژاپنی‌هایی که بعد از ویرانی‌های جنگ‌های جهانی توانستند به جمع اقتصادهای برتر دنیا برسند، برای ما به عنوان نمادی از انسان‌های سختکوش تبدیل شده‌اند. خبری که در زیر می‌خوانید، کمتر از یک ماه پیش در ژاپن اتفاق افتاده است.

در 12 نوامبر 2016، مجتمع تفریحی  space world، به‌خاطر سوء مدیریت با رسوایی بزرگی مواجه شد. این مجتمع تفریحی در آن روز قصد داشت از سالن اسکیت روی یخ جدید خود، در توییتر و فیسبوک رونمایی کند. اما بعد از توییت کردن تعدادی از عکس‌ها و اعلام بازگشایی، به جای شندین تعریف و تشکر از سوی مردم، به باد انتقاد گرفته شدند. کار به جایی رسید که مدیران مجتمع با دستپاچگی تصاویر را حذف و از مردم عذرخواهی کردند.

ماجرا از این قرار بود که مدیران مجتمع تفریحی space world با کمال افتخار اعلام کردند به خاطر به وجود آوردن حسِ اسکیت روی دریای واقعی، 5 هزار جانور دریایی را درون محوطه (کفِ سالن، روی یخ) قرار داده است. بدتر اینکه عکس‌های کار گذاشتن ماهی‌ها درون یخ را هم منتشر کردند. از همان دقایق ابتدایی، سیلِ رگبار انتقاد و فحاشی به مسولان مجتمع شروع می‌شود. مردم نفرت خودشان را نسبت به کشتنِ 5 هزار جانور دریایی ابراز می‌کنند. آنها معتقد بودند که کشتن 5 هزار جانور، آن هم برای تفریح، جنایتی احمقانه است. بسیاری از افراد به صراحت بیان کردند که هرگز به این مجتمع نخواهند رفت و خواستار بسته شدن مجتمع بودند.

مسولان مجتمع space world که اصلا منتظر چنین بازخوردی نبودند، با دستپاچگی توضیح دادند که ماهی‌ها از بازار ماهی‌فروشان خریداری شده‌اند و آنها را نکشته‌اند. مهمتر اینکه این ماهی‌ها ارزش غذایی ندارند؛ به این شکل که یا فاسد بوده‌اند یا غیرخوراکی، سفره‌ماهی‌ها هم نقاشی سه بعدی هستند، نه ماهی واقعی. اما مردم با این توضیحات قانع نشدند و کماکان اعتراض کردند.

در آخر مسولان مجتمع، بعد از عذرخواهی از مردم، سالن اسکیت منفور را تعطیل کردند و قول دادند که نه تنها هر 5 هزار ماهی از کفِ سالن برداشته شود، بلکه سال آینده در همین روز مراسم یابودی برای ماهی‌های مرده برگزار کند.

بی‌توجهی به حساسیت مردم، نادیده گرفتن تغییرات فرهنگی و عدم توضیح کافی در ابتدای کار باعث شد طرحی که قرار بود سودآوری بالایی برای این مجتمع داشته باشد، به رسوایی بزرگی در تاریخ تبدیل شود.

 

 

 

 

 

 

 

بانکی: سمیرا همتی

 

 

► مشاوره‌های احساسی 2 دلاری از طرف پسربچه 11 ساله
4 رفتار آزاردهنده که همکارانمان انجام می‌دهند ◄

مطالب مرتبط
بنر