دورکاری چیست؟

شنبه ، 30 بهمن 1395 ، 17:07

 

بانکی دات آی آر: بعد از حدود 6 سال کار در شرکت‌های خصوصی، مادرم هنوز، گاه و بی‌گاه زبان به نصحیت باز می‌کند و از من می‌خواهد در استخدام‌های دولتی شرکت کنم. مادرم و بسیاری از پدر و مادرهای دیگر، کار را در بیل زدن یا پشت میز سازمان دولتی نشستن می‌دانند. اگر تصورات پدر و مادر شما از فرد شاغل فراتر از استخدام در سازمان‌های دولتی است، شما از معدود افراد خوشبخت روی زمین هستید. اما شاید شرایط تعدادی از شما هم مثل من بوده باشد؛ خانواده‌ایی داشته باشید که کار فقط را در ادارات دولتی می‌بینند. برای این دسته از افراد به خصوص کسانی که فریلنس کار می‌کنند، آرزوی صبر جمیل دارم. در این نوشته گذری کوتاه به فریلنسینگ یا دورکاری در ایران خواهیم داشت.

فریلنس در زبان فارسی به معنای دورکار است. کسی که در زمینه‌ی خاصی تخصص دارد و با همان تخصصش، از راه دور برای شرکت‌های دیگر کار انجام می‌دهد. کارهایی مثل طراحی سایت، نویسندگی، گرافیک، ترجمه، مدیریت وبسایت و کارهای بسیاری دیگر که نیاز به حضور در مجموعه را ندارند. فریلنس‌ها به طور معمول کارشان را در منزل انجام می‌دهند. گاهی هم مانند دوستان من، به کافی‌شاپ مورد علاقه‌شان می‌روند. شرط اصلی کار در دورکاری، رساندن به موقع کارِ محول شده است.

فریلنسرها معمولا کار را از طریق اینترنت (وبلاگ شخصی، سایت‌های دورکاری) پیدا می‌کنند؛ گاهی هم از طریق دوستان و آگهی‌های استخدامی. سایت ponisha.ir یکی از معروفترین سایت‌های دورکاری در ایران است. فریلنسر و شرکتی که نیاز به کار دارد، با هم قراردادی می‌بندند و طبق آن قرارداد کار پیش می‌رود.

درآمد فریلنسرها به میزان مهارت‌شان بستگی دارد. هرچه مهارت فرد بالا باشد و کار را به موقع برساند، درآمد بهتری هم خواهد داشت. البته باید توجه داشت که درآمد تخصص‌ها با هم فرق دارد. مثلا دستمزد ترجمه انگلیسی به فارسی با دستمزد ترجمه فارسی به انگلیسی متفاوت است.

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید درآمد بعضی از فریلنسرها چند برابر کارمندان عالی‌رتبه سازمان‌های دولتی یا خصوصی است. البته با تاکید بر اینکه مهارت بالایی در حوزه تخصصی‌اش داشته باشد و در زمان‌ مناسب کار را به شرکت‌ مورد قراردادشان برسانند. در میان دوستان من، کسانی هستند که با درآمد فریلنسری زندگی می‌کنند؛ حتی یکی از آنها تمام مخارج جشن عروسی‌اش را هم از درآمد پروژه‌هایش هزینه کرد.

درباره درآمد فریلنسرها نکته مهمی وجود دارد؛ مدیریت مالی. از آنجایی‌که فریلنسرها به صورت دائم برای سازمان‌ها کار نمی‌کنند، لازم است مدیریت مالی را بلد باشند که در دوران بیکاری به مشکل برنخورند. فریلنسرها معمولا از همان ابتدا که تصمیم می‌گیرند برای خودشان کار کنند، از هر پروژه‌ای مقداری از درآمدشان را پس‌انداز می‌کنند.

متاسفانه دید اکثریت جامعه ما به دورکاری، همان دیدی است که به بیکاری وجود دارد. به همین دلیل شرایط خانوادگی و اجتماعی کسانی که فریلنس هستند با بقیه افرادی که کارمند هستند بسیار متفاوت است. شاید زمان زیادی باید بگذرد تا دورکاری را با خانه‌نشینی اشتباه نگیریم. اما اگر در حال حاضر فریلنس هستید لطفا از کار خود دلسرد نشوید. کشورهای دیگر سال‌هاست که مرزهای کار را محدود به محیط جغرافیایی‌شان نمی‌دانند. در حال حاضر رشد فریلنسرها در ایران رو به اقبال است؛ گواه این حرف ظهور سایت‌های دورکاری و آگهی‌های استخدام دورکارهاست. هزینه فریلنسرها برای صاحب کسب و کار، بسیار کمتر از هزینه کارمندهای دائمی سازمان است.

 

بانکی: سمیرا همتی

 

► دنیای فریلنسری؛ خوشی‌ها و سختی‌ها
مکانیکی که ناخن‌ها را مانیکور می‌کند ◄

مطالب مرتبط
بنر